Editie 2021Editie 2021

Foto omschrijving: Kind rijdt in elektrische speelgoedauto langs horeca terrasjes; vader loopt met afstandsbediening erachteraan

Hoeveel stekkerauto’s rijden er rond?

Op 1 januari 2021 stonden in Nederland 174 duizend volledig elektrische auto’s geregistreerd. Dat zijn er ruim 67 duizend (63 procent) meer dan een jaar eerder. Het aantal plug-inhybrides steeg met 9 procent naar ruim 99 duizend. De meeste stekkerauto’s zijn nog altijd in zakelijk bezit, maar het particulier bezit van stekkerauto’s neemt toe.

Hoeveel stekkerautos rijden er rond?2017109 0002021273 0002020198 0002019139 0002018119 000

In totaal waren er op 1 januari 2021 ruim 273 duizend stekkerauto’s, 38 procent meer dan een jaar eerder. Stekkerauto’s zijn personenauto’s met een elektromotor waarvan de accu wordt opgeladen met een stekker. Hieronder vallen zowel volledig elektrische personenauto’s (FEV), die enkel een elektromotor hebben en emissievrij zijn, als plug-inhybrides (PHEV). Dit laatste type heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Begin 2021 was 3,1 procent van alle personenauto’s in Nederland een stekkerauto.

Stekkerauto's, 1 januari (x 1 000)
jaar Volledig elektrisch (FEV) Plug-inhybride (PHEV)
2015 7,4 36,8
2016 10,0 76,3
2017 13,7 95,7
2018 21,8 97,3
2019 44,7 93,9
2020 106,6 91,0
2021 174,0 99,3
Bron: CBS, RDW

Steeds meer particulieren hebben stekkerauto

De stekkerauto’s zijn het afgelopen jaar populairder geworden bij de particulieren. Het aandeel stekkerauto’s in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter, de meeste stekkerauto’s zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent). Begin 2021 heeft van de volledig elektrische auto’s zelfs 78 procent een zakelijke eigenaar. Het aantal volledig elektrische personenauto’s groeide het laatste jaar sterk (63 procent). Het aantal particuliere eigenaren verdubbelde en het aantal zakelijke eigenaren groeide met 55 procent.

Bij de plug-inhybrides waren er begin 2021 voor het eerst meer particuliere dan zakelijke bezitters. Het aantal plug-inhybrides met een particuliere eigenaar steeg in een jaar tijd met 78 procent, terwijl bij de zakelijke bezitters een afname van 32 procent te zien is.

Via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kunnen particulieren subsidie krijgen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Ook voor zakelijke rijders zijn er regelingen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. Zo betalen zakelijke rijders met een volledig elektrische auto 8 procent bijtelling, tegen 22 procent bij een benzine- of dieselauto, en zijn ze vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting.

Stekkerauto’s naar eigendom, 1 januari (x 1 000)
Categorie 2021 2020
Stekkerauto (totaal) . .
Zakelijk 174,8 144,6
Particulier 98,5 53,0
Volledig elektrisch (FEV) . .
Zakelijk 136,2 87,7
Particulier 37,8 18,8
Plug-inhybride (PHEV) . .
Zakelijk 38,6 56,8
Particulier 60,8 34,2
Bron: CBS, RDW

Toename aandeel stekkerauto’s bij verkoop nieuwe auto’s

In 2020 werden bijna 90 duizend nieuwe stekkerauto’snoot1 verkocht, 32 procent meer dan in 2019. De meeste, ruim 73 duizend, waren volledig elektrisch. Dit is een groei van 17 procent vergeleken met een jaar eerder. In totaal werden in 2020 minder nieuwe auto’s (alle brandstofsoorten) verkocht dan in 2019. Het aandeel stekkerauto’s binnen de nieuwverkopen nam toe van 15 procent in 2019 naar 24 procent in 2020.

De nieuwverkoop van volledig elektrische voertuigen aan zakelijke eigenaars piekte in december 2020. Per 1 januari 2021 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s verhoogd van 8 procent naar 12 procent. Van de volledig elektrische auto’s die aan particulieren werden verkocht, werd twee derde in de tweede helft van 2020 verkocht, na ingang van de subsidieregeling SEPP op 1 juli.

Naast de volledig elektrische auto’s werden er ruim 16 duizend plug-inhybrides verkocht, drie keer zoveel als in 2019. Van de verkochte plug-inhybrides werd 43 procent aangeschaft door een particulier.

Nieuwverkochte volledig elektrische personenauto's, 2020 (x 1 000)
maand Zakelijk Particulier
jan 0,86 0,75
feb 1,63 1,26
mrt 2,83 1,21
apr 1,18 0,41
mei 1,09 0,34
jun 1,95 0,94
jul 2,08 1,88
aug 2,70 1,66
sept 4,63 1,58
okt 5,47 1,79
nov 6,17 1,38
dec 27,75 1,69
Bron: CBS, RDW

De vragen

Noten

Nieuwe stekkerauto’s

Hieronder verstaan we alle geregistreerde stekkerauto’s minder dan 1 jaar oud. Op 1 januari 2021 omvat dit alle stekkerauto’s met bouwjaar 2020. Naast nieuwverkopen zijn ook voertuigen met bouwjaar 2020 meegenomen uit de bedrijfsvoorraad en voertuigen die gedurende 2020 zijn geïmporteerd dan wel zijn uitgevallen (export/sloop).

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

niets (blanco) een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
. het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
0 (0,0) het cijfer is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers
- (indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
2016-2017 2016 tot en met 2017
2016/2017 het gemiddelde over de jaren 2016 tot en met 2017
2016/'17 oogstjaar, boekjaar, schooljaar, enz. beginnend in 2016 en eindigend in 2017
2004/'05-2016/'17 oogstjaar enz., 2004/'05 tot en met 2016/'17

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Frans Dinnissen

Gaby de Vet

Eindredactie

Elma Wobma

Dank aan alle CBS-collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie