Hoeveel stekkerauto’s rijden er rond?
Op 1 januari 2021 stonden in Nederland 174 duizend volledig elektrische auto’s geregistreerd. Dat zijn er ruim 67 duizend (63 procent) meer dan een jaar eerder. Het aantal plug-inhybrides steeg met 9 procent naar ruim 99 duizend. De meeste stekkerauto’s zijn nog altijd in zakelijk bezit, maar het particulier bezit van stekkerauto’s neemt toe.
In totaal waren er op 1 januari 2021 ruim 273 duizend stekkerauto’s, 38 procent meer dan een jaar eerder. Stekkerauto’s zijn personenauto’s met een elektromotor waarvan de accu wordt opgeladen met een stekker. Hieronder vallen zowel volledig elektrische personenauto’s (FEV), die enkel een elektromotor hebben en emissievrij zijn, als plug-inhybrides (PHEV). Dit laatste type heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Begin 2021 was 3,1 procent van alle personenauto’s in Nederland een stekkerauto.
| jaar | Volledig elektrisch (FEV) | Plug-inhybride (PHEV) |
|---|---|---|
| 2015 | 7,4 | 36,8 |
| 2016 | 10,0 | 76,3 |
| 2017 | 13,7 | 95,7 |
| 2018 | 21,8 | 97,3 |
| 2019 | 44,7 | 93,9 |
| 2020 | 106,6 | 91,0 |
| 2021 | 174,0 | 99,3 |
| Bron: CBS, RDW | ||
Steeds meer particulieren hebben stekkerauto
De stekkerauto’s zijn het afgelopen jaar populairder geworden bij de particulieren. Het aandeel stekkerauto’s in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter, de meeste stekkerauto’s zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent). Begin 2021 heeft van de volledig elektrische auto’s zelfs 78 procent een zakelijke eigenaar. Het aantal volledig elektrische personenauto’s groeide het laatste jaar sterk (63 procent). Het aantal particuliere eigenaren verdubbelde en het aantal zakelijke eigenaren groeide met 55 procent.
Bij de plug-inhybrides waren er begin 2021 voor het eerst meer particuliere dan zakelijke bezitters. Het aantal plug-inhybrides met een particuliere eigenaar steeg in een jaar tijd met 78 procent, terwijl bij de zakelijke bezitters een afname van 32 procent te zien is.
Via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kunnen particulieren subsidie krijgen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Ook voor zakelijke rijders zijn er regelingen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. Zo betalen zakelijke rijders met een volledig elektrische auto 8 procent bijtelling, tegen 22 procent bij een benzine- of dieselauto, en zijn ze vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting.
| Categorie | 2021 | 2020 |
|---|---|---|
| Stekkerauto (totaal) | . | . |
| Zakelijk | 174,8 | 144,6 |
| Particulier | 98,5 | 53,0 |
| Volledig elektrisch (FEV) | . | . |
| Zakelijk | 136,2 | 87,7 |
| Particulier | 37,8 | 18,8 |
| Plug-inhybride (PHEV) | . | . |
| Zakelijk | 38,6 | 56,8 |
| Particulier | 60,8 | 34,2 |
| Bron: CBS, RDW | ||
Toename aandeel stekkerauto’s bij verkoop nieuwe auto’s
In 2020 werden bijna 90 duizend nieuwe stekkerauto’snoot1 verkocht, 32 procent meer dan in 2019. De meeste, ruim 73 duizend, waren volledig elektrisch. Dit is een groei van 17 procent vergeleken met een jaar eerder. In totaal werden in 2020 minder nieuwe auto’s (alle brandstofsoorten) verkocht dan in 2019. Het aandeel stekkerauto’s binnen de nieuwverkopen nam toe van 15 procent in 2019 naar 24 procent in 2020.
De nieuwverkoop van volledig elektrische voertuigen aan zakelijke eigenaars piekte in december 2020. Per 1 januari 2021 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s verhoogd van 8 procent naar 12 procent. Van de volledig elektrische auto’s die aan particulieren werden verkocht, werd twee derde in de tweede helft van 2020 verkocht, na ingang van de subsidieregeling SEPP op 1 juli.
Naast de volledig elektrische auto’s werden er ruim 16 duizend plug-inhybrides verkocht, drie keer zoveel als in 2019. Van de verkochte plug-inhybrides werd 43 procent aangeschaft door een particulier.
| maand | Zakelijk | Particulier |
|---|---|---|
| jan | 0,86 | 0,75 |
| feb | 1,63 | 1,26 |
| mrt | 2,83 | 1,21 |
| apr | 1,18 | 0,41 |
| mei | 1,09 | 0,34 |
| jun | 1,95 | 0,94 |
| jul | 2,08 | 1,88 |
| aug | 2,70 | 1,66 |
| sept | 4,63 | 1,58 |
| okt | 5,47 | 1,79 |
| nov | 6,17 | 1,38 |
| dec | 27,75 | 1,69 |
| Bron: CBS, RDW | ||
Bronnen
Statline – Personenauto’s; voertuigkenmerken, regio’s, 1 januari
Tabel – Elektrische en plug-inhybride auto’s 2020
Tabel – Aantal stekkerauto's 2014–2021
Relevante links
Nieuwsbericht – Groei aantal stekkerauto’s zet door
De vragen
- Hoe komt het CBS aan de cijfers?
- Hoeveel woningen telt Nederland?
- Hoe snel groeit de bevolking op een doorsneedag?
- Hoe lang zijn Nederlanders?
- Hoeveel landbouwdieren telt ons land?
- Bij wie zijn werk en privé vaak uit balans?
- Hoeveel diamanten bruidsparen zijn er?
- Hoeveel energie haalt Nederland uit hernieuwbare bronnen?
- Hoeveel mensen zijn slachtoffer van huiselijk geweld?
- Hoeveel Nederlanders gebruiken het internet der dingen?
- Welk geloof hangen we aan?
- In welke richting halen jongeren een diploma?
- Waaraan overlijden mensen op een doorsneedag?
- Hoeveel water gebruiken we?
- Wat kopen we online?
- Hoe gaat het met de verschillende diersoorten?
- Hoeveel jongeren ontvangen hulp?
- Welke bloembollen telen we het meest?
- Hoeveel bedrijven telt Nederland?
- Hoe wonen kinderen in Caribisch Nederland?
- Hoe wordt de Nederlandse bodem gebruikt?
- Hoeveel stekkerauto’s rijden er rond?
- Waar komt psychische vermoeidheid het meest voor?
- Hoeveel stikstof produceert de veehouderij?
- Hoeveel werknemers zijn lid van een vakbond?
- Hoeveel duurder werd voeding?
- Waar zijn de inwoners van Caribisch Nederland geboren?
- Hoeveel gezinnen lopen risico op armoede?
- Hoe duurzaam is ons gedrag?
- Wat importeren we uit China?
- Hoeveel tieners worden moeder?
- Hoe gaat het met onze koopkracht?
- Hoeveel volwassenen roken?
- Hoeveel miljonairs wonen in Nederland?
- Hoeveel toeristen overnachten in Nederland?
- Hoe gaat het CBS om met je privacy?
Noten
Nieuwe stekkerauto’s
Hieronder verstaan we alle geregistreerde stekkerauto’s minder dan 1 jaar oud. Op 1 januari 2021 omvat dit alle stekkerauto’s met bouwjaar 2020. Naast nieuwverkopen zijn ook voertuigen met bouwjaar 2020 meegenomen uit de bedrijfsvoorraad en voertuigen die gedurende 2020 zijn geïmporteerd dan wel zijn uitgevallen (export/sloop).