Editie 2020

Foto omschrijving: Meisje maakt foto met mobieltje van poserend vriendinnetje

Wie gebruikt het vaakst sociale media?

Nederlanders zijn digitaal actiever dan ooit. Van de Nederlandse bevolking van 12 jaar of ouder was 88 procent dagelijks online in 2019. De meest voorkomende internetactiviteiten zijn e-mailen en het gebruik van sociale media. Ook bellen Nederlanders steeds vaker via diensten als Skype of WhatsApp. Met name jongeren gebruiken sociale media, maar ouderen maken de laatste jaren een inhaalslag.

65 tot 75 jaar76,0%25 tot 45 jaar96,0%45 tot 65 jaar91,9%75 jaar of ouder39,8%96,8%12 tot 25 jaarWie gebruikt het vaakst sociale media?
Sociale mediagebruik (%)
Kenmerken personen 12 tot 25 jaar 25 tot 35 jaar 35 tot 45 jaar 45 tot 55 jaar 55 tot 65 jaar 65 tot 75 jaar 75 jaar of ouder
2014 96,7 94,0 88,3 79,3 64,3 39,8 13,0
2015 94,8 94,6 90,3 84,0 70,0 48,8 18,1
2016 95,4 93,7 93,1 88,8 78,9 54,7 22,0
2017 98,1 97,5 95,8 91,0 83,6 63,9 34,7
2018 95,4 97,1 94,3 93,1 83,9 67,6 40,3
2019 96,8 96,3 95,8 94,8 88,9 76,0 39,8

Ieder jaar gebruiken steeds meer Nederlanders van 12 jaar of ouder een of meerdere vormen van sociale media. In 2014 gebruikte 74 procent sociale media, vijf jaar later was dat 87 procent. Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent).

Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014. Ook 75‑plussers gebruiken vaker sociale media; in 2014 maakte 13 procent hier gebruik van, vijf jaar later was dat opgelopen naar 40 procent.

Vooral tekstberichten uitwisselen

Het uitwisselen van tekstberichten, bijvoorbeeld via WhatsApp, is de meest gebruikte vorm van sociale media; 84 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder deed dit in 2019. Het gebruik van direct messaging is de laatste jaren toegenomen. In 2014 stuurde 63 procent van de personen van 12 jaar of ouder tekstberichten.

De grootste groei is te zien bij 65- tot 75‑jarigen. Inmiddels verstuurt 70 procent van hen tekstberichten, tegen 25 procent in 2014. Onder 75‑plussers nam het uitwisselen van tekstberichten toe van 7 procent in 2014 naar 34 procent vijf jaar later. Mannen en vrouwen gebruiken direct messaging even vaak.

Tekstberichten uitwisselen, bijv. via WhatsApp (%)
Soc med 2019 2014
Totaal 84,2 62,8
12 tot 25 jaar 95,0 93,0
25 tot 35 jaar 95,0 87,4
35 tot 45 jaar 94,1 75,8
45 tot 55 jaar 92,0 64,9
55 tot 65 jaar 84,0 46,5
65 tot 75 jaar 70,0 25,2
75 jaar of ouder 34,4 6,5

Ouderen ook vaker actief op sociale netwerken

In 2019 was 63 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder actief op een of meerdere sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat. In 2014 bedroeg dat 55 procent. Ook steeds meer ouderen maken gebruik van sociale netwerken. In 2019 was 38 procent van de 65- tot 75‑jarigen en 17 procent van de 75‑plussers actief op een sociaal netwerk; vijf jaar eerder was dat respectievelijk 23 en 6 procent.

Toename internetbellen

Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gaf 58 procent aan in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek via het internet te hebben gebeld met diensten zoals Skype of WhatsApp. Dat is meer dan in 2014, toen belde 31 procent via internet.

Van de 12- tot 25‑jarigen belde bijna 80 procent via internet. 75‑plussers maken met 18 procent (6 procent in 2014) nog relatief weinig gebruik van telefoneren via internet. Van de 65- tot 75‑jarigen zegt al 41 procent (19 procent in 2014) via internet te bellen.

De vragen

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

. Gegevens ontbreken
* Voorlopig cijfer
** Nader voorlopig cijfer
x Geheim
Nihil
(Indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
0 (0,0) Het getal is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
Niets (blank) Een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
2019–2020 2019 tot en met 2020
2019/2020 Het gemiddelde over de jaren 2019 tot en met 2020
2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, schooljaar enz., beginnend in 2019 en eindigend in 2020
2017/’18–2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, enz., 2017/’18 tot en met 2019/’20

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Anne Blaak

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Kees Groenenboom

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Elma Wobma

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Gaby de Vet

Frans Dinnissen

Eindredactie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Dank aan alle andere collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie van Nederland in cijfers