Editie 2020

Foto omschrijving: Foto vanuit zeer laag perspectief genomen van benzinestation met elektrische laadpalen

Hoe ver rijden we gemiddeld met onze stekkerauto?

Een gemiddelde elektrische auto reed 13 462 kilometer in 2019. Op 1 januari 2020 stonden 107 duizend volledig elektrische auto’s geregistreerd. Dat zijn er 62 duizend (140 procent) meer dan een jaar eerder. Het aantal plug-inhybrides daalde met 3 procent naar 91 duizend. Ruim 82 procent van de elektrische auto’s is een zakelijke auto, bij alle auto’s is dat 12 procent.

Hoe ver rijden we gemiddeld met onze stekkerauto?0 km3 333 km4 166 km11 666 km12 500 km20 000 km201515 817 km201616 803 km201715 679 km201814 146 km201913 462 km

Elektrische auto’s reden in 2019 gemiddeld meer dan auto’s op benzine: 13 462 km tegen 10 875 km. Dit verschil is deels te verklaren doordat veel elektrische auto’s zakelijke auto’s zijn. Auto’s op gas (cng of lng) reden gemiddeld de meeste kilometers: 24 481. Plug-inhybrides reden 22 450 kilometer. Van alle gereden autokilometers werd 69 procent gereden door benzineauto’s. Plug-inhybrides waren goed voor 2 procent van de totale autokilometers en elektrische auto’s voor 1,2 procent.

Op 1 januari 2020 was 1,2 procent van de Nederlandse personenauto’s een volledig elektrische auto. Onder jonge voertuigen is het aandeel elektrische auto’s hoger. Van de personenauto’s van 3 jaar of jonger (bouwjaar 2016 of nieuwer) is 5,5 procent een volledig elektrische auto. Bij de auto’s van bouwjaar 2019 is het aandeel met 14,2 procent nog groter.

Steeds meer stekkerauto’s

In totaal waren er op 1 januari 2020 bijna 198 duizend stekkerauto’s, 43 procent meer dan een jaar eerder. Stekkerauto’s zijn personenauto’s met een elektromotor waarvan de accu wordt opgeladen met behulp van een stekker. Hieronder vallen zowel volledig elektrische personenauto’s (FEV), die enkel een elektromotor hebben en emissievrij zijn, als plug-inhybrides (PHEV). Dit laatste type heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Begin 2020 was 2,3 procent van alle personenauto’s in Nederland een stekkerauto. Begin 2019 was dit nog 1,6 procent.

Stekkerauto's op 1 januari (x 1 000)
Volledig elektrisch (FEV) Plug-in hybride (PHEV)
2015 7,4 36,8
2016 10 76,3
2017 13,7 95,7
2018 21,8 97,3
2019 44,7 93,9
2020 106,6 91
Bron: CBS, RDW

Vooral zakelijk

Ruim 82 procent van de volledig elektrische auto’s is een zakelijke auto, tegen 12 procent van alle personenauto’s. Wie een elektrische auto van de zaak heeft, betaalt hiervoor minder bijtelling. In 2019 was de bijtelling 4 procent, met ingang van 2020 is dit 8 procent. In december 2019, net voor de nieuwe regels van kracht werden, piekte de verkoop van nieuwe elektrische auto’s met 22,9 duizend stuks. Dat waren er meer dan in de vijf maanden daarvoor. In totaal zijn in 2019 bijna 63 duizend nieuwe elektrische auto’s verkocht, een jaar eerder bijna 25 duizend.

Nieuwe volledig elektrische personenauto's (FEV), 2019 (x 1 000) Nieuwe volledig elektrische personenauto's (FEV), 2019
Maand Nieuwe volledig elektrische personenauto's
jan 2.6
feb 2.2
mrt 4.1
apr 2.3
mei 2.3
jun 4.2
jul 2.2
aug 3
sep 7.7
okt 2.3
nov 6.9
dec 22.9
Bron: CBS, RDW

De vragen

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

. Gegevens ontbreken
* Voorlopig cijfer
** Nader voorlopig cijfer
x Geheim
Nihil
(Indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
0 (0,0) Het getal is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
Niets (blank) Een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
2019–2020 2019 tot en met 2020
2019/2020 Het gemiddelde over de jaren 2019 tot en met 2020
2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, schooljaar enz., beginnend in 2019 en eindigend in 2020
2017/’18–2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, enz., 2017/’18 tot en met 2019/’20

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Anne Blaak

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Kees Groenenboom

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Elma Wobma

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Gaby de Vet

Frans Dinnissen

Eindredactie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Dank aan alle andere collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie van Nederland in cijfers