Maatschappij - Cijfers
Vrije tijd
In logiesaccommodaties in Nederland verbleven in 2018 ruim 44 miljoen gasten, 5 procent meer dan in 2017. In vijf jaar nam het aantal gasten met ruim 10 miljoen toe. Onder logiesaccommodaties worden onder andere hotels en pensions gerekend, maar ook campings, huisjesterreinen en jeugdherbergen. Hoewel de meeste gasten uit Nederland komen, is het aantal buitenlandse gasten naar verhouding meer toegenomen. Ook waren er meer overnachtingen. Het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten nam toe van 67,5 miljoen (2017) naar 69,5 miljoen (2018), een toename van 2,9 procent. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten steeg van 44 miljoen (2017) naar 47,5 miljoen (2018), een groei van 7,4 procent.
Campings hadden in 2018 ruim 4 miljoen gasten, 10 procent meer dan het jaar ervoor. Vooral buitenlandse gasten verbleven meer op campings (13,7 procent). Buitenlandse campinggasten komen vooral uit Duitsland en België en vertoeven het meest in Zeeland. Van de 1,2 miljoen buitenlandse campinggasten in 2018 verbleven er 327 duizend in deze provincie en 306 duizend in Noord-Holland. Utrecht heeft de minste buitenlandse campinggasten, 5 duizend.
In 2017 zette de fitnessbranche 728 miljoen euro om, tegen 685 miljoen euro in 2015. De groei is vooral te danken aan de tien grootste fitnessbedrijven (meer dan 50 werkzame personen). Ruim 2,3 miljoen personen sportten in 2017 bij een fitnesscentrum, 10 procent meer dan in 2015. Alleen het marktaandeel van de grote bedrijven nam toe, 47 procent van de beoefenaars sportte bij één van de grote ketens. In 2015 was hun marktaandeel nog 41 procent. Het aantal vestigingen van deze grote bedrijven groeide van 280 naar 345.
Het percentage Nederlanders dat vrijwillig en onbetaald werk doet in organisatorisch verband is de afgelopen zes jaar stabiel gebleven. Zo’n 48 procent van de Nederlandse bevolking heeft zich in 2018 ten minste één keer als vrijwilliger ingezet en gemiddeld spendeerden ze daar bijna 4,4 uur per week aan. Vrijwilligers zijn vooral actief voor sportverenigingen, op scholen, in de verzorging en verpleging, in jeugdorganisaties, kerken en levensbeschouwelijke organisaties.
In 2018 was 73 procent van Nederlanders van 15 jaar of ouder lid van ten minste één vereniging of organisatie, in 2014 was dit met 75,8 procent een iets grotere groep. Organisaties die de belangen van consumenten vertegenwoordigen, zoals de ANWB en de Consumentenbond, zijn in 2018 het populairst: iets meer dan 4 op de 10 Nederlanders zijn lid van een consumentenorganisatie. Ruim 1 op de 3 is lid van een sportvereniging en 1 op de 5 van een organisatie die zich inzet voor het milieu. Van een vakbond is 14 procent lid, in 2014 was dit nog 15 procent.
In 2018 ging 86 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder dagelijks of vrijwel dagelijks het internet op. In 2012 was dat nog 76 procent. Meer dan 95 procent van de 12- tot 45‑jarigen was in 2018 dagelijks online. Maar ook het dagelijks internetgebruik van 65‑plussers neemt toe. Inmiddels gaat bijna drie kwart van de 65- tot 75‑jarigen dagelijks het web op, in 2012 deed de helft van deze ouderen dit. Het dagelijks gebruik van internet onder 75‑plussers verdrievoudigde zelfs van 16 procent in 2012 naar 46 procent in 2018.
Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent). De grootste groei van de online-aankopen is te zien in de categorieën kleding of sportartikelen en huishoudelijke goederen en apparaten. In 2012 gaf achtereenvolgens 31 procent en 16 procent aan deze producten via internet gekocht te hebben.
Van alle goederen en diensten die online aangeschaft worden, is de verkoop van films en muziek het minst gestegen. In 2012 zei 15 procent die wel eens online te hebben gekocht, in 2018 was dat 16 procent.