Economie - Cijfers
Handel en horeca
De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,4 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2007. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent. De verkopen groeiden met 2,9 procent. De omzet van zowel winkels in voedingsmiddelen als winkels in non-food was hoger in 2018. In de non-foodsector profiteerden vooral de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels van de opleving van de huizenmarkt. Ook bij de drogisterijen en de winkels in kleding was de omzet hoger dan in 2017.
De internetverkopen in Nederland zijn de laatste jaren zeer sterk toegenomen. De groei van deze verkopen vlakt wel wat af. In 2018 was de groei voor het derde opeenvolgende jaar lager dan het jaar ervoor. In 2015 was de groei nog 22,1 procent, in 2018 was de groei afgezwakt naar 17,9 procent.
De webwinkels, met als hoofdactiviteit verkoop via internet, laten een vergelijkbare ontwikkeling zien. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) nam in 2018 wel sterker toe, met 26,3 procent, het hoogste percentage van de afgelopen vijf jaar.
In 2018 was de omzet van de groothandel 4 procent hoger dan een jaar eerder. Een hogere olieprijs stuwde de omzet in de olie- en gashandel met meer dan 16 procent. De omzet in bouwmaterialen was 8 procent hoger dan een jaar eerder, net als in 2017. Vanuit de industrie was meer vraag naar grondstoffen en apparatuur. De omzet van de handelaars in chemicaliën nam met dik 4 procent toe, leveranciers van industriemachines boekten bijna 5 procent meer omzet. De omzet van de handelaars in graan was bijna 5 procent lager dan in 2017.
De omzet in de auto- en motorbranche is in 2018 voor het vierde opeenvolgende jaar gestegen. De omzetstijging bedroeg 4,4 procent, nagenoeg gelijk aan de stijging in 2017. Van alle sectoren in de auto- en motorbranche nam de omzet van de autohandel- en reparatie in 2018 het meest toe (6,5 procent). De omzet steeg mede door hogere verkopen van nieuwe personenauto’s (7 procent). In de zwaardere-bedrijfsautobranche en de gespecialiseerde autoreparatie groeide de omzet rond 5 procent. In 2017 was in de zwaardere-bedrijfsautobranche nog een omzetdaling te zien.
De importeurs van nieuwe personenauto’s zetten vorig jaar 2 procent meer om. In 2017 was dat nog 5,5 procent meer. De omzet van de handel en reparatie van motorfietsen steeg ook, ruim 2 procent. In de auto-onderdelenbranche verschilde de omzetstijging weinig van 2017, namelijk 0,2 procent.
In de periode 2008–2018 groeide de omzet van de horeca met 36 procent. Het aantal consumpties en overnachtingen (volume) lag 5 procent hoger dan in 2008. De omzet van fastfoodrestaurants steeg in die periode met meer dan 60 procent het sterkst. Cafés, kantines en cateraars verkochten minder consumpties. De omzetontwikkeling in de horeca is vooral het gevolg van prijsstijgingen en minder van hogere verkopen.
Voor fastfoodrestaurants (inclusief cafetaria’s, ijssalons en eetkramen) steeg de omzet in de periode 2008–2018 onafgebroken en met gemiddeld 5 procent per jaar. Het aantal verkochte consumpties steeg met gemiddeld bijna 3 procent per jaar.
In de periode 2008–2018 nam de omzet van de branche logiesverstrekking met 41 procent toe en het aantal overnachtingen met 10 procent. Sinds 2010 nemen de omzet en het aantal overnachtingen van hotels, vakantieparken en campings ieder jaar toe.
Logiesaccommodaties registreerden in 2018 het recordaantal van bijna 117 miljoen overnachtingen. Dat is 5 procent meer dan een jaar eerder en 22 procent meer dan vijf jaar eerder. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten steeg in 2018 met 49 procent vergeleken met vijf jaar eerder. Het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten steeg met 8 procent in deze periode.