Editie 2021Editie 2023

Foto omschrijving: Welpen van de Scouting wassen een auto onder het wakend oog van de hopman en de eigenaar.

Hoeveel auto’s zijn er?

In 1950 waren er in Nederland 121 duizend auto’s. Al voor de Tweede Wereldoorlog begon de auto een populair vervoermiddel te worden. Toch was een auto in 1950 nog iets bijzonders. Per duizend mensen waren er 12 personenauto’s. In de jaren zestig en zeventig nam het aantal auto’s snel toe. Steeds meer mensen hadden genoeg geld om een auto te kopen.

Hoeveel autos waren er in 1950? How many cars were there in 1950? Uit 1958 from
Hoeveel autos zijn er? How many cars are there? 121 000 auto's in 1950 cars in 1950
8 900 000 auto's in 2023 cars in 2023

In de jaren dertig van de vorige eeuw werden auto’s snel goedkoper en er werden steeds meer auto’s gemaakt. In 1940, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, waren er ruim 98 duizend auto’s in Nederland. Aan het eind van de oorlog waren er nog geen 11 duizend over. Daarna ging het snel beter met Nederland, en in 1950 waren er al bijna 121 duizend auto’s. In 1965 reden er voor het eerst meer dan een miljoen auto’s in Nederland. Begin 2023 waren dat er bijna 9 miljoen.

Een auto voor twee mensen

Omdat de bevolking van Nederland in deze periode ook groeide, tellen we ook het aantal auto’s per duizend mensen. In 1945 was er maar 1 auto per duizend mensen. In 1950 waren dit er 12. Het aantal auto’s groeide dus veel sneller dan het aantal mensen in Nederland. En dat ging door: begin 2023 waren er ruim 500 auto’s per duizend mensen. Dat is dus ongeveer 1 auto voor twee mensen.

Personenauto's per duizend inwoners
Jaar auto's per duizend inwoners
1927 5
1928 6
1929 7
1930 8
1931 9
1932 10
1933 10
1934 10
1935 11
1936 10
1937 10
1938 11
1939 11
1940 11
1941 2
1942 2
1943 1
1944 1
1945 1
1946 4
1947 6
1948 8
1949 10
1950 12
1951 14
1952 15
1953 17
1954 18
1955 22
1956 26
1957 31
1958 34
1959 37
1960 41
1961 47
1962 54
1963 63
1964 75
1965 90
1966 105
1967 121
1968 138
1969 157
1970 167
1971 185
1972 198
1973 210
1974 217
1975 227
1976 239
1977 255
1978 266
1979 279
1980 293
1981 300
1982 302
1983 306
1984 311
1985 315
1986 318
1987 329
1988 327
1989 335
1990 344
1991 347
1992 347
1993 351
1994 356
1995 362
1996 366
1997 373
1998 379
1999 388
2000 400
2001 409
2002 417
2003 423
2004 427
2005 429
2006 434
2007 442
2008 451
2009 458
2010 460
2011 464
2012 470
2013 472
2014 471
2015 472
2016 477
2017 481
2018 487
2019 489
2020 493
2021 497
2022 502

Werken in de buurt

In de jaren veertig en vijftig gingen mensen vaak op de fiets of de brommer naar het werk. In 1947 werkte 15 procent van de mensen met een baan niet in de gemeente waar zij woonden. Daarna kochten steeds meer mensen een auto, en gingen mensen verder van hun werk wonen. In 1960 werkte 27 procent van de mensen met een baan niet in de gemeente waar zij woonden. Mensen gebruikten hun auto’s ook vaker voor vakanties en uitstapjes. Op eerste pinksterdag in 1955 ontstond de eerste file.

De auto is populair

Van alle soorten motorvoertuigen nam de personenauto het meest in aantal toe. In 1950 waren de verschillen nog niet zo groot. Toen waren er bijna 121 duizend auto’s, bijna 86 duizend motoren en bijna 6 duizend bussen. Begin 2023 was dat heel anders; toen waren er bijna 9 miljoen auto’s, 700 duizend motoren en bijna 9 duizend bussen.

Motorvoertuigen (x 1 000)
Jaar Personenauto Bestelauto Trekker voor oplegger Motorfiets Vrachtauto (excl. trekker voor oplegger) Bus
1927 41,2 7,1 2,4 28,8 10,6 2,9
1928 47,7 8,8 2,5 28,0 13,2 3,1
1929 55,3 11,0 2,6 28,5 16,3 3,2
1930 63,2 13,4 2,7 30,4 19,9 3,4
1931 70,6 15,5 2,8 31,5 22,9 3,6
1932 77,3 16,9 2,9 32,4 24,9 3,7
1933 82,4 18,3 3,0 32,9 26,9 3,8
1934 86,6 17,4 3,3 43,7 25,5 3,8
1935 88,5 19,6 3,4 43,1 24,7 3,8
1936 87,6 20,2 3,4 42,6 23,5 3,8
1937 88,7 21,4 3,5 45,9 23,6 3,8
1938 90,9 21,8 3,6 51,0 23,9 3,9
1939 95,1 22,7 3,7 58,8 24,8 4,3
1940 98,2 23,3 3,7 65,2 25,3 4,4
1941 16,1 9,7 2,0 4,6 13,3 2,0
1942 15,2 10,2 1,8 4,1 12,2 1,8
1943 13,5 8,3 1,7 3,0 11,6 1,6
1944 12,2 7,5 1,5 1,9 10,1 0,8
1945 10,8 6,8 1,3 1,3 9,0 0,4
1946 37,1 15,8 2,1 37,7 16,9 1,9
1947 54,5 21,9 2,4 63,9 23,5 3,0
1948 73,8 26,9 2,8 71,6 29,2 4,5
1949 95,0 30,0 3,3 75,8 32,2 5,0
1950 120,5 33,5 3,4 85,5 35,3 5,6
1951 142,0 39,2 3,4 97,4 40,6 5,8
1952 158,4 42,5 3,5 107,4 38,8 5,9
1953 173,0 45,7 3,6 113,7 41,7 6,0
1954 194,2 49,1 3,7 120,2 40,9 6,0
1955 231,5 55,6 3,9 133,5 48,0 6,2
1956 282,4 61,7 4,3 148,7 46,8 6,7
1957 335,1 67,2 4,7 160,1 51,7 7,2
1958 380,1 71,0 5,0 167,6 52,0 7,5
1959 418,8 78,2 5,1 171,8 53,0 7,8
1960 464,4 77,8 5,2 168,4 52,0 8,2
1961 537,8 84,6 5,6 165,2 56,4 8,6
1962 634,7 94,6 6,1 160,1 58,4 8,7
1963 751,7 103,6 6,5 152,9 60,4 8,8
1964 903,4 113,8 7,1 146,7 64,7 8,8
1965 1094,9 126,2 7,8 146,5 69,6 8,9
1966 1303,2 137,0 8,3 140,7 73,2 9,0
1967 1515,0 144,0 9,0 121,2 76,1 9,1
1968 1744,7 150,4 10,0 108,9 78,5 9,0
1969 2012,1 157,3 10,5 97,5 81,0 8,7
1970 2163,0 164,9 10,9 81,1 82,8 8,5
1971 2426,0 170,6 12,3 63,9 85,6 8,4
1972 2632,7 177,0 13,8 55,4 87,6 8,6
1973 2809,5 183,7 14,7 52,0 89,7 8,6
1974 2928,0 189,9 15,7 55,5 91,5 8,9
1975 3092,5 195,2 16,8 61,8 92,8 9,2
1976 3285,7 194,1 18,3 65,5 91,0 9,2
1977 3518,0 188,0 18,0 71,0 87,0 8,4
1978 3703,0 183,0 19,0 80,0 86,0 8,7
1979 3906,0 190,0 19,0 89,0 84,0 9,0
1980 4123,0 204,0 21,0 94,0 82,0 9,3
1981 4263,0 210,0 22,0 101,0 81,0 9,8
1982 4321,0 217,0 22,0 111,0 79,0 10,0
1983 4385,0 223,0 22,0 116,0 77,0 10,5
1984 4471,0 231,0 23,0 119,0 77,0 10,6
1985 4551,0 249,0 24,0 121,0 79,0 10,6
1986 4616,0 276,0 26,0 121,0 79,0 10,5
1987 4676,0 305,0 28,0 123,0 80,0 10,5
1988 4806,0 339,0 30,0 127,0 81,0 10,7
1989 4967,0 363,0 31,0 132,0 83,0 11,0
1990 5118,0 385,0 33,0 143,0 84,0 11,4
1991 5205,0 407,0 36,0 159,0 84,0 11,7
1992 5247,0 430,0 38,0 190,0 85,0 11,9
1993 5341,0 469,0 40,0 234,0 85,0 11,8
1994 5456,0 492,0 40,0 270,0 84,0 11,5
1995 5581,0 495,0 41,0 294,0 83,0 11,2
1996 5664,0 501,0 45,0 315,0 83,0 11,3
1997 5810,0 525,0 47,0 354,1 84,0 11,2
1998 5931,0 567,0 49,0 373,4 82,0 10,8
1999 6120,0 628,0 53,0 392,5 82,0 11,0
2000 6343,2 696,1 56,8 414,0 83,2 11,2
2001 6539,0 755,8 59,8 437,8 83,4 11,4
2002 6710,6 797,6 62,0 460,8 82,7 11,3
2003 6854,9 835,7 62,9 494,3 81,7 11,4
2004 6908,9 866,8 63,4 516,4 79,4 11,3
2005 6992,0 893,5 64,5 536,9 77,6 11,2
2006 7092,3 863,0 65,6 552,9 75,9 11,0
2007 7230,2 849,3 70,5 567,9 75,8 10,8
2008 7391,9 862,3 72,8 585,2 75,3 11,1
2009 7542,3 876,2 74,6 605,6 75,1 11,3
2010 7622,4 872,4 71,6 623,4 73,4 11,6
2011 7735,5 861,3 71,3 636,2 71,4 11,3
2012 7858,7 849,7 71,5 647,0 69,5 11,0
2013 7915,6 832,1 70,4 653,2 67,1 10,5
2014 7932,3 815,2 71,1 654,0 65,0 9,9
2015 7979,1 815,0 70,5 652,3 63,4 9,6
2016 8100,9 828,4 72,2 652,5 62,4 9,4
2017 8223,0 852,6 74,2 656,0 62,2 9,8
2018 8373,2 883,4 77,1 661,6 62,6 9,9
2019 8443,0 903,0 78,8 646,0 61,7 9,5
2020 8584,4 927,3 80,1 654,4 61,7 9,7
2021 8686,4 945,4 79,9 666,6 60,8 9,1
2022 8827,7 974,8 82,4 677,8 60,9 8,5
2023 8917,1 989,8 85,7 690,7 60,8 8,8

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

niets (blanco) een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
. het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
0 (0,0) het cijfer is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers
- (indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
2016–2017 2016 tot en met 2017
2016/2017 het gemiddelde over de jaren 2016 tot en met 2017
2016/’17 oogstjaar, boekjaar, schooljaar, enz. beginnend in 2016 en eindigend in 2017
2004/’05-2016/’17 oogstjaar enz., 2004/’05 tot en met 2016/’17

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & ontwerp

Irene van Kuik, Janneke Hendriks, Richard Jollie

Met dank aan Hendrik Zuidhoek

Redactie

Annelie Hakkenes (eindredactie)

Elma Wobma (projectleiding)

Erik van den Berg

Gert Jan Wijma

Karolien van Wijk

Michel van Kooten

Paul de Winden

Saskia Stavenuiter

Sidney Vergouw

Vertaling

Gabriëlle de Vet

Bijdragen

Ronald van der Bie

Veel dank aan alle CBS’ers die hebben bijgedragen aan deze editie