Hoeveel auto’s zijn er?
In 1950 waren er in Nederland 121 duizend auto’s. Al voor de Tweede Wereldoorlog begon de auto een populair vervoermiddel te worden. Toch was een auto in 1950 nog iets bijzonders. Per duizend mensen waren er 12 personenauto’s. In de jaren zestig en zeventig nam het aantal auto’s snel toe. Steeds meer mensen hadden genoeg geld om een auto te kopen.
In de jaren dertig van de vorige eeuw werden auto’s snel goedkoper en er werden steeds meer auto’s gemaakt. In 1940, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, waren er ruim 98 duizend auto’s in Nederland. Aan het eind van de oorlog waren er nog geen 11 duizend over. Daarna ging het snel beter met Nederland, en in 1950 waren er al bijna 121 duizend auto’s. In 1965 reden er voor het eerst meer dan een miljoen auto’s in Nederland. Begin 2023 waren dat er bijna 9 miljoen.
Een auto voor twee mensen
Omdat de bevolking van Nederland in deze periode ook groeide, tellen we ook het aantal auto’s per duizend mensen. In 1945 was er maar 1 auto per duizend mensen. In 1950 waren dit er 12. Het aantal auto’s groeide dus veel sneller dan het aantal mensen in Nederland. En dat ging door: begin 2023 waren er ruim 500 auto’s per duizend mensen. Dat is dus ongeveer 1 auto voor twee mensen.
Jaar | auto's per duizend inwoners |
---|---|
1927 | 5 |
1928 | 6 |
1929 | 7 |
1930 | 8 |
1931 | 9 |
1932 | 10 |
1933 | 10 |
1934 | 10 |
1935 | 11 |
1936 | 10 |
1937 | 10 |
1938 | 11 |
1939 | 11 |
1940 | 11 |
1941 | 2 |
1942 | 2 |
1943 | 1 |
1944 | 1 |
1945 | 1 |
1946 | 4 |
1947 | 6 |
1948 | 8 |
1949 | 10 |
1950 | 12 |
1951 | 14 |
1952 | 15 |
1953 | 17 |
1954 | 18 |
1955 | 22 |
1956 | 26 |
1957 | 31 |
1958 | 34 |
1959 | 37 |
1960 | 41 |
1961 | 47 |
1962 | 54 |
1963 | 63 |
1964 | 75 |
1965 | 90 |
1966 | 105 |
1967 | 121 |
1968 | 138 |
1969 | 157 |
1970 | 167 |
1971 | 185 |
1972 | 198 |
1973 | 210 |
1974 | 217 |
1975 | 227 |
1976 | 239 |
1977 | 255 |
1978 | 266 |
1979 | 279 |
1980 | 293 |
1981 | 300 |
1982 | 302 |
1983 | 306 |
1984 | 311 |
1985 | 315 |
1986 | 318 |
1987 | 329 |
1988 | 327 |
1989 | 335 |
1990 | 344 |
1991 | 347 |
1992 | 347 |
1993 | 351 |
1994 | 356 |
1995 | 362 |
1996 | 366 |
1997 | 373 |
1998 | 379 |
1999 | 388 |
2000 | 400 |
2001 | 409 |
2002 | 417 |
2003 | 423 |
2004 | 427 |
2005 | 429 |
2006 | 434 |
2007 | 442 |
2008 | 451 |
2009 | 458 |
2010 | 460 |
2011 | 464 |
2012 | 470 |
2013 | 472 |
2014 | 471 |
2015 | 472 |
2016 | 477 |
2017 | 481 |
2018 | 487 |
2019 | 489 |
2020 | 493 |
2021 | 497 |
2022 | 502 |
Werken in de buurt
In de jaren veertig en vijftig gingen mensen vaak op de fiets of de brommer naar het werk. In 1947 werkte 15 procent van de mensen met een baan niet in de gemeente waar zij woonden. Daarna kochten steeds meer mensen een auto, en gingen mensen verder van hun werk wonen. In 1960 werkte 27 procent van de mensen met een baan niet in de gemeente waar zij woonden. Mensen gebruikten hun auto’s ook vaker voor vakanties en uitstapjes. Op eerste pinksterdag in 1955 ontstond de eerste file.
De auto is populair
Van alle soorten motorvoertuigen nam de personenauto het meest in aantal toe. In 1950 waren de verschillen nog niet zo groot. Toen waren er bijna 121 duizend auto’s, bijna 86 duizend motoren en bijna 6 duizend bussen. Begin 2023 was dat heel anders; toen waren er bijna 9 miljoen auto’s, 700 duizend motoren en bijna 9 duizend bussen.
Jaar | Personenauto | Bestelauto | Trekker voor oplegger | Motorfiets | Vrachtauto (excl. trekker voor oplegger) | Bus |
---|---|---|---|---|---|---|
1927 | 41,2 | 7,1 | 2,4 | 28,8 | 10,6 | 2,9 |
1928 | 47,7 | 8,8 | 2,5 | 28,0 | 13,2 | 3,1 |
1929 | 55,3 | 11,0 | 2,6 | 28,5 | 16,3 | 3,2 |
1930 | 63,2 | 13,4 | 2,7 | 30,4 | 19,9 | 3,4 |
1931 | 70,6 | 15,5 | 2,8 | 31,5 | 22,9 | 3,6 |
1932 | 77,3 | 16,9 | 2,9 | 32,4 | 24,9 | 3,7 |
1933 | 82,4 | 18,3 | 3,0 | 32,9 | 26,9 | 3,8 |
1934 | 86,6 | 17,4 | 3,3 | 43,7 | 25,5 | 3,8 |
1935 | 88,5 | 19,6 | 3,4 | 43,1 | 24,7 | 3,8 |
1936 | 87,6 | 20,2 | 3,4 | 42,6 | 23,5 | 3,8 |
1937 | 88,7 | 21,4 | 3,5 | 45,9 | 23,6 | 3,8 |
1938 | 90,9 | 21,8 | 3,6 | 51,0 | 23,9 | 3,9 |
1939 | 95,1 | 22,7 | 3,7 | 58,8 | 24,8 | 4,3 |
1940 | 98,2 | 23,3 | 3,7 | 65,2 | 25,3 | 4,4 |
1941 | 16,1 | 9,7 | 2,0 | 4,6 | 13,3 | 2,0 |
1942 | 15,2 | 10,2 | 1,8 | 4,1 | 12,2 | 1,8 |
1943 | 13,5 | 8,3 | 1,7 | 3,0 | 11,6 | 1,6 |
1944 | 12,2 | 7,5 | 1,5 | 1,9 | 10,1 | 0,8 |
1945 | 10,8 | 6,8 | 1,3 | 1,3 | 9,0 | 0,4 |
1946 | 37,1 | 15,8 | 2,1 | 37,7 | 16,9 | 1,9 |
1947 | 54,5 | 21,9 | 2,4 | 63,9 | 23,5 | 3,0 |
1948 | 73,8 | 26,9 | 2,8 | 71,6 | 29,2 | 4,5 |
1949 | 95,0 | 30,0 | 3,3 | 75,8 | 32,2 | 5,0 |
1950 | 120,5 | 33,5 | 3,4 | 85,5 | 35,3 | 5,6 |
1951 | 142,0 | 39,2 | 3,4 | 97,4 | 40,6 | 5,8 |
1952 | 158,4 | 42,5 | 3,5 | 107,4 | 38,8 | 5,9 |
1953 | 173,0 | 45,7 | 3,6 | 113,7 | 41,7 | 6,0 |
1954 | 194,2 | 49,1 | 3,7 | 120,2 | 40,9 | 6,0 |
1955 | 231,5 | 55,6 | 3,9 | 133,5 | 48,0 | 6,2 |
1956 | 282,4 | 61,7 | 4,3 | 148,7 | 46,8 | 6,7 |
1957 | 335,1 | 67,2 | 4,7 | 160,1 | 51,7 | 7,2 |
1958 | 380,1 | 71,0 | 5,0 | 167,6 | 52,0 | 7,5 |
1959 | 418,8 | 78,2 | 5,1 | 171,8 | 53,0 | 7,8 |
1960 | 464,4 | 77,8 | 5,2 | 168,4 | 52,0 | 8,2 |
1961 | 537,8 | 84,6 | 5,6 | 165,2 | 56,4 | 8,6 |
1962 | 634,7 | 94,6 | 6,1 | 160,1 | 58,4 | 8,7 |
1963 | 751,7 | 103,6 | 6,5 | 152,9 | 60,4 | 8,8 |
1964 | 903,4 | 113,8 | 7,1 | 146,7 | 64,7 | 8,8 |
1965 | 1094,9 | 126,2 | 7,8 | 146,5 | 69,6 | 8,9 |
1966 | 1303,2 | 137,0 | 8,3 | 140,7 | 73,2 | 9,0 |
1967 | 1515,0 | 144,0 | 9,0 | 121,2 | 76,1 | 9,1 |
1968 | 1744,7 | 150,4 | 10,0 | 108,9 | 78,5 | 9,0 |
1969 | 2012,1 | 157,3 | 10,5 | 97,5 | 81,0 | 8,7 |
1970 | 2163,0 | 164,9 | 10,9 | 81,1 | 82,8 | 8,5 |
1971 | 2426,0 | 170,6 | 12,3 | 63,9 | 85,6 | 8,4 |
1972 | 2632,7 | 177,0 | 13,8 | 55,4 | 87,6 | 8,6 |
1973 | 2809,5 | 183,7 | 14,7 | 52,0 | 89,7 | 8,6 |
1974 | 2928,0 | 189,9 | 15,7 | 55,5 | 91,5 | 8,9 |
1975 | 3092,5 | 195,2 | 16,8 | 61,8 | 92,8 | 9,2 |
1976 | 3285,7 | 194,1 | 18,3 | 65,5 | 91,0 | 9,2 |
1977 | 3518,0 | 188,0 | 18,0 | 71,0 | 87,0 | 8,4 |
1978 | 3703,0 | 183,0 | 19,0 | 80,0 | 86,0 | 8,7 |
1979 | 3906,0 | 190,0 | 19,0 | 89,0 | 84,0 | 9,0 |
1980 | 4123,0 | 204,0 | 21,0 | 94,0 | 82,0 | 9,3 |
1981 | 4263,0 | 210,0 | 22,0 | 101,0 | 81,0 | 9,8 |
1982 | 4321,0 | 217,0 | 22,0 | 111,0 | 79,0 | 10,0 |
1983 | 4385,0 | 223,0 | 22,0 | 116,0 | 77,0 | 10,5 |
1984 | 4471,0 | 231,0 | 23,0 | 119,0 | 77,0 | 10,6 |
1985 | 4551,0 | 249,0 | 24,0 | 121,0 | 79,0 | 10,6 |
1986 | 4616,0 | 276,0 | 26,0 | 121,0 | 79,0 | 10,5 |
1987 | 4676,0 | 305,0 | 28,0 | 123,0 | 80,0 | 10,5 |
1988 | 4806,0 | 339,0 | 30,0 | 127,0 | 81,0 | 10,7 |
1989 | 4967,0 | 363,0 | 31,0 | 132,0 | 83,0 | 11,0 |
1990 | 5118,0 | 385,0 | 33,0 | 143,0 | 84,0 | 11,4 |
1991 | 5205,0 | 407,0 | 36,0 | 159,0 | 84,0 | 11,7 |
1992 | 5247,0 | 430,0 | 38,0 | 190,0 | 85,0 | 11,9 |
1993 | 5341,0 | 469,0 | 40,0 | 234,0 | 85,0 | 11,8 |
1994 | 5456,0 | 492,0 | 40,0 | 270,0 | 84,0 | 11,5 |
1995 | 5581,0 | 495,0 | 41,0 | 294,0 | 83,0 | 11,2 |
1996 | 5664,0 | 501,0 | 45,0 | 315,0 | 83,0 | 11,3 |
1997 | 5810,0 | 525,0 | 47,0 | 354,1 | 84,0 | 11,2 |
1998 | 5931,0 | 567,0 | 49,0 | 373,4 | 82,0 | 10,8 |
1999 | 6120,0 | 628,0 | 53,0 | 392,5 | 82,0 | 11,0 |
2000 | 6343,2 | 696,1 | 56,8 | 414,0 | 83,2 | 11,2 |
2001 | 6539,0 | 755,8 | 59,8 | 437,8 | 83,4 | 11,4 |
2002 | 6710,6 | 797,6 | 62,0 | 460,8 | 82,7 | 11,3 |
2003 | 6854,9 | 835,7 | 62,9 | 494,3 | 81,7 | 11,4 |
2004 | 6908,9 | 866,8 | 63,4 | 516,4 | 79,4 | 11,3 |
2005 | 6992,0 | 893,5 | 64,5 | 536,9 | 77,6 | 11,2 |
2006 | 7092,3 | 863,0 | 65,6 | 552,9 | 75,9 | 11,0 |
2007 | 7230,2 | 849,3 | 70,5 | 567,9 | 75,8 | 10,8 |
2008 | 7391,9 | 862,3 | 72,8 | 585,2 | 75,3 | 11,1 |
2009 | 7542,3 | 876,2 | 74,6 | 605,6 | 75,1 | 11,3 |
2010 | 7622,4 | 872,4 | 71,6 | 623,4 | 73,4 | 11,6 |
2011 | 7735,5 | 861,3 | 71,3 | 636,2 | 71,4 | 11,3 |
2012 | 7858,7 | 849,7 | 71,5 | 647,0 | 69,5 | 11,0 |
2013 | 7915,6 | 832,1 | 70,4 | 653,2 | 67,1 | 10,5 |
2014 | 7932,3 | 815,2 | 71,1 | 654,0 | 65,0 | 9,9 |
2015 | 7979,1 | 815,0 | 70,5 | 652,3 | 63,4 | 9,6 |
2016 | 8100,9 | 828,4 | 72,2 | 652,5 | 62,4 | 9,4 |
2017 | 8223,0 | 852,6 | 74,2 | 656,0 | 62,2 | 9,8 |
2018 | 8373,2 | 883,4 | 77,1 | 661,6 | 62,6 | 9,9 |
2019 | 8443,0 | 903,0 | 78,8 | 646,0 | 61,7 | 9,5 |
2020 | 8584,4 | 927,3 | 80,1 | 654,4 | 61,7 | 9,7 |
2021 | 8686,4 | 945,4 | 79,9 | 666,6 | 60,8 | 9,1 |
2022 | 8827,7 | 974,8 | 82,4 | 677,8 | 60,9 | 8,5 |
2023 | 8917,1 | 989,8 | 85,7 | 690,7 | 60,8 | 8,8 |
Bronnen
Statistische Trends – De groei van het Nederlandse personenautopark
Nieuwsbericht – Meer dan 200 maal zo veel personenauto’s als in 1927 (Door verbeterde informatie verschillen de nieuwe cijfers van 2019 in dit artikel van dit nieuwsbericht uit 2019)
Onderzoeksomschrijving – Lange Tijdreeks Motorvoertuigen, 1927 tot heden
StatLine – Motorvoertuigen vanaf 1927
De vragen
- Wat houdt mensen tegen om gezonder te eten?
- Wat is het inkomen van werkenden?
- Welk deel van ons energieverbruik was duurzaam?
- Hoeveel procent draagt een bril?
- Hoe gaat het met de libellen en dagvlinders?
- Hoeveel woningen zijn er?
- Wat doet woninginbraak met mensen?
- In welke beroepen werken de meeste mensen thuis?
- Hoeveel duurder werd eten?
- Hoeveel baby’s hadden een niet-getrouwde moeder?
- Uit welke landen komen de meeste immigranten?
- Hoeveel honderdplussers zijn er?
- Hoe verdelen vaders en moeders werk en zorg?
- Hoeveel auto’s zijn er?
- Hoeveel melk geeft een koe?
- Welk deel van het inkomen ging in 1936 naar voeding?
- Hoeveel varkens waren er in 1910?
- Hoeveel runderen en varkens telt ons land?
- Wat importeren we uit China?
- Welke winkels zijn er steeds minder?
- Hoeveel nachten sliepen gasten in Nederlandse hotels?
- Hoe vaak hebben ouderen contact met hun buren?
- Hoeveel volwassenen voldoen aan de Beweegrichtlijnen?
- Waar komen internationale studenten in Nederland vandaan?
- Welk geloof hangen we aan?
- Hoeveel liter water gebruiken we per dag?
- Hoeveel miljonairs wonen er in Nederland?
- Hoeveel inwoners telt Nederland?
- Waar liggen onze fietspaden en -wegen?
- Op welke leeftijd gaan werknemers met pensioen?
- Op welke dag zijn de meeste mensen jarig?
- Hoeveel mensen hebben een studieschuld?
- Hoe gaat het CBS om met je privacy?