Wat kopen we online?
In de eerste helft van 2021 kocht 77 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder (ongeveer 11,7 miljoen mensen) iets online. Dit is 9 procent meer dan een jaar eerder en 21 procent meer dan in 2019. Kleding, maaltijden en films en series via streamingsdienst of downloads zijn de meest bestelde goederen of diensten.
Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten gedurende de drie maanden voorafgaand aan het onderzoeknoot1 ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ dat in de maanden april tot juli 2021 plaatsvond, het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden (59 procent). Bijna de helft (47 procent) bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Verder kocht rond de 30 procent meubels, woonaccessoires of/en tuinartikelen, cosmetica of sportartikelen. Een kwart kocht via internet een of meer van de goederen van een particulier persoon, bijvoorbeeld via Marktplaats.
Jaartal | Minder dan 3 maanden geleden |
---|---|
2015 | 54 |
2016 | 57 |
2017 | 62 |
2018 | 64 |
2019 | 64 |
2020 | 71 |
2021 | 77 |
1)Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks in de maanden april tot juli gehouden. |
Films en series van alle online diensten het vaakst gekocht
Van de online producten of dienstennoot2 werden films of series via een streamingdienst of als download het vaakst gekocht (46 procent). 35 procent kocht muziek via een streamingsdienst of download, een abonnement voor internet of mobiele telefoon. Kaartjes kopen voor de bioscoop of concert of cultureel evenement is sterk gedaald van 29 procent in 2020 tot 8 procent in 2021.
Diensten | percentage |
---|---|
Films, series via streamingsdienst | 46 |
Muziek via streamingsdienst of download | 35 |
Abonnement voor internet of telefoon | 35 |
E-books, online tijdschriften, kranten | 18 |
Online spellen, games of download | 17 |
Computersoftware of software upgrades | 15 |
Andere betaalde apps | 9 |
Kaartjes bioscoop, culturele evenement | 8 |
Betaalde gezondheids- of sportapps | 5 |
Huishoudelijke diensten, zoals schoonmaak, oppas, klussen | 5 |
Kaartjes sportevenementen | 2 |
1)Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks in de maanden april tot juli gehouden. |
Vaker online aankopen voor een hoger bedrag
Niet alleen kopen steeds meer mensen iets online, ook het bedrag dat ze besteden neemt toe.
Van de mensen die online iets kochten zei 26 procent 500 euro of meer te hebben uitgegeven. Een jaar eerder was dat 21 procent. Mannen geven meer geld uit aan online aankopen dan vrouwen. 30 procent van de mannen en 22 procent van de vrouwen zei in totaal 500 euro of meer te hebben uitgegeven.
Nederlanders gaven het vaakst tussen 100 en 500 euro uit aan internetaankopen; 42 procent deed in 2021 aankopen in die prijsklasse. Ook shoppen we steeds vaker online: 42 procent van de Nederlanders kocht afgelopen jaar zes keer of vaker iets via internet, tegen 33 procent in 2020.
E-shoppen populairst onder 25- tot 45‑jarigen
Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen via internet; in 2021 kocht 89 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65‑plussers. Van de 65- tot 75‑jarigen winkelde 68 procent online, in 2020 was dat nog 59 procent. Van de 75‑plussers deed 35 procent in 2021 online aankopen, tegen 25 procent een jaar eerder.
Mensen met weinig inkomen winkelen minder vaak online
Van de mensen in de laagste inkomensgroepnoot3 (eerste kwartiel) winkelde 61 procent in 2021 online; in de hoogste inkomensgroep (vierde kwartiel) was dat 89 procent.
Vrouwen zijn even actieve e-shoppers als mannen: 77 procent van de vrouwen en mannen winkelde online.
Bronnen
StatLine – Internetaankopen, persoonskenmerken
StatLine – Online winkelen; kenmerken aankoop, persoonskenmerken; 2012–2019
De vragen
- Hoe komt het CBS aan de cijfers?
- Hoeveel woningen telt Nederland?
- Hoe snel groeit de bevolking op een doorsneedag?
- Hoe lang zijn Nederlanders?
- Hoeveel landbouwdieren telt ons land?
- Bij wie zijn werk en privé vaak uit balans?
- Hoeveel diamanten bruidsparen zijn er?
- Hoeveel energie haalt Nederland uit hernieuwbare bronnen?
- Hoeveel mensen zijn slachtoffer van huiselijk geweld?
- Hoeveel Nederlanders gebruiken het internet der dingen?
- Welk geloof hangen we aan?
- In welke richting halen jongeren een diploma?
- Waaraan overlijden mensen op een doorsneedag?
- Hoeveel water gebruiken we?
- Wat kopen we online?
- Hoe gaat het met de verschillende diersoorten?
- Hoeveel jongeren ontvangen hulp?
- Welke bloembollen telen we het meest?
- Hoeveel bedrijven telt Nederland?
- Hoe wonen kinderen in Caribisch Nederland?
- Hoe wordt de Nederlandse bodem gebruikt?
- Hoeveel stekkerauto’s rijden er rond?
- Waar komt psychische vermoeidheid het meest voor?
- Hoeveel stikstof produceert de veehouderij?
- Hoeveel werknemers zijn lid van een vakbond?
- Hoeveel duurder werd voeding?
- Waar zijn de inwoners van Caribisch Nederland geboren?
- Hoeveel gezinnen lopen risico op armoede?
- Hoe duurzaam is ons gedrag?
- Wat importeren we uit China?
- Hoeveel tieners worden moeder?
- Hoe gaat het met onze koopkracht?
- Hoeveel volwassenen roken?
- Hoeveel miljonairs wonen in Nederland?
- Hoeveel toeristen overnachten in Nederland?
- Hoe gaat het CBS om met je privacy?
Noten
ICT-gebruik van huishoudens en personen
Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks door het CBS gehouden in de maanden april tot juli. Het gaat om mensen die aangaven in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek iets online gekocht te hebben. In 2020 hebben ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder deelgenomen aan het onderzoek.
Goederen en online producten of diensten
Er is een onderscheid gemaakt tussen fysieke (tastbare) geleverde goederen, zoals meubels, kleding, gedrukte boeken en online geleverde producten of diensten, zoals e-books, online spellen, online kaartjes en apps. Een voorbeeld: gedrukte boeken horen bij goederen en e-books bij online producten of diensten.
Gestandaardiseerd inkomen
Het gestandaardiseerd huishoudensinkomen is toegekend aan alle personen in het huishouden als een maat voor de welvaart. De huishoudens zijn naar hoogte van hun gestandaardiseerd inkomen in vier groepen (inkomenskwartielgroepen) met een gelijk aantal huishoudens verdeeld. Het gestandaardiseerd inkomen is het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden.