Editie 2021Editie 2021

Foto omschrijving: Maaltijdbezorger met grote tas op de rug, loopt door de stromende regen

Wat kopen we online?

In de eerste helft van 2021 kocht 77 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder (ongeveer 11,7 miljoen mensen) iets online. Dit is 9 procent meer dan een jaar eerder en 21 procent meer dan in 2019. Kleding, maaltijden en films en series via streamingsdienst of downloads zijn de meest bestelde goederen of diensten.

Kleding, schoenen, accessoiresMaaltijden besteldMeubels, woonaccessoires, tuinartikelenWat kopen we online?59%47%30%29%28%26%25%24%22%21%

Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten gedurende de drie maanden voorafgaand aan het onderzoeknoot1 ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ dat in de maanden april tot juli 2021 plaatsvond, het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden (59 procent). Bijna de helft (47 procent) bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Verder kocht rond de 30 procent meubels, woonaccessoires of/en tuinartikelen, cosmetica of sportartikelen. Een kwart kocht via internet een of meer van de goederen van een particulier persoon, bijvoorbeeld via Marktplaats.

Internetaankopen in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek1) (% personen van 12 jaar of ouder)
Jaartal Minder dan 3 maanden geleden
2015 54
2016 57
2017 62
2018 64
2019 64
2020 71
2021 77
1)Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks in de maanden april tot juli gehouden.

Films en series van alle online diensten het vaakst gekocht

Van de online producten of dienstennoot2 werden films of series via een streamingdienst of als download het vaakst gekocht (46 procent). 35 procent kocht muziek via een streamingsdienst of download, een abonnement voor internet of mobiele telefoon. Kaartjes kopen voor de bioscoop of concert of cultureel evenement is sterk gedaald van 29 procent in 2020 tot 8 procent in 2021.

Aankopen online producten of diensten, in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, 20211) (% personen van 12 jaar of ouder)
Diensten percentage
Films, series via streamingsdienst 46
Muziek via streamingsdienst of download 35
Abonnement voor internet of telefoon 35
E-books, online tijdschriften, kranten 18
Online spellen, games of download 17
Computersoftware of software upgrades 15
Andere betaalde apps 9
Kaartjes bioscoop, culturele evenement 8
Betaalde gezondheids- of sportapps 5
Huishoudelijke diensten, zoals schoonmaak, oppas, klussen 5
Kaartjes sportevenementen 2
1)Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks in de maanden april tot juli gehouden.

Vaker online aankopen voor een hoger bedrag

Niet alleen kopen steeds meer mensen iets online, ook het bedrag dat ze besteden neemt toe.

Van de mensen die online iets kochten zei 26 procent 500 euro of meer te hebben uitgegeven. Een jaar eerder was dat 21 procent. Mannen geven meer geld uit aan online aankopen dan vrouwen. 30 procent van de mannen en 22 procent van de vrouwen zei in totaal 500 euro of meer te hebben uitgegeven.

Nederlanders gaven het vaakst tussen 100 en 500 euro uit aan internetaankopen; 42 procent deed in 2021 aankopen in die prijsklasse. Ook shoppen we steeds vaker online: 42 procent van de Nederlanders kocht afgelopen jaar zes keer of vaker iets via internet, tegen 33 procent in 2020.

E-shoppen populairst onder 25- tot 45‑jarigen

Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen via internet; in 2021 kocht 89 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65‑plussers. Van de 65- tot 75‑jarigen winkelde 68 procent online, in 2020 was dat nog 59 procent. Van de 75‑plussers deed 35 procent in 2021 online aankopen, tegen 25 procent een jaar eerder.

Mensen met weinig inkomen winkelen minder vaak online

Van de mensen in de laagste inkomensgroepnoot3 (eerste kwartiel) winkelde 61 procent in 2021 online; in de hoogste inkomensgroep (vierde kwartiel) was dat 89 procent.

Vrouwen zijn even actieve e-shoppers als mannen: 77 procent van de vrouwen en mannen winkelde online.

De vragen

Noten

ICT-gebruik van huishoudens en personen

Het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ wordt jaarlijks door het CBS gehouden in de maanden april tot juli. Het gaat om mensen die aangaven in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek iets online gekocht te hebben. In 2020 hebben ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder deelgenomen aan het onderzoek.

Goederen en online producten of diensten

Er is een onderscheid gemaakt tussen fysieke (tastbare) geleverde goederen, zoals meubels, kleding, gedrukte boeken en online geleverde producten of diensten, zoals e-books, online spellen, online kaartjes en apps. Een voorbeeld: gedrukte boeken horen bij goederen en e-books bij online producten of diensten.

Gestandaardiseerd inkomen

Het gestandaardiseerd huishoudensinkomen is toegekend aan alle personen in het huishouden als een maat voor de welvaart. De huishoudens zijn naar hoogte van hun gestandaardiseerd inkomen in vier groepen (inkomenskwartielgroepen) met een gelijk aantal huishoudens verdeeld. Het gestandaardiseerd inkomen is het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden.

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

niets (blanco) een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
. het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
0 (0,0) het cijfer is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers
- (indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
2016-2017 2016 tot en met 2017
2016/2017 het gemiddelde over de jaren 2016 tot en met 2017
2016/'17 oogstjaar, boekjaar, schooljaar, enz. beginnend in 2016 en eindigend in 2017
2004/'05-2016/'17 oogstjaar enz., 2004/'05 tot en met 2016/'17

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Frans Dinnissen

Gaby de Vet

Eindredactie

Elma Wobma

Dank aan alle CBS-collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie