Editie 2021Editie 2021

Foto omschrijving: Buurtkastje met levensmiddelen onder het motto ‘pak wat je nodig hebt, geef wat je kunt missen’

Hoeveel gezinnen lopen risico op armoede?

In 2019 hadden 574 duizend huishoudens een inkomen onder de lage-inkomensgrens. Dat is 7,7 procent van alle huishoudens. In 2014, in de nasleep van de economische crisis, was het percentage huishoudens onder de lage-inkomensgrens nog 8,5 procent. Twee jaar later was het gedaald tot 7,9 procent en dat bleef zo tot 2019.

Alleenstaanden13,6%Eenoudergezinnen13,3%Paren zonder kinderen2,9%Paren met kinderen3,7%Hoeveel huishoudens lopen risico op armoede?huishoudens574 0007,7%van alle huishoudens

Onder de 574 duizend huishoudens met een inkomen onder de lage-inkomensgrens waren 361 duizend alleenstaanden (63 procent van deze huishoudens), 71 duizend eenoudergezinnen (12 procent) en 73 duizend paren met kinderen (13 procent) en 63 duizend paren zonder kinderen (11 procent).

Lage-inkomensgrens

De lage-inkomensgrens staat voor een vast koopkrachtbedrag en wordt jaarlijks gecorrigeerd voor de prijsontwikkeling. In 2019 lag de grens voor een alleenstaande op netto 1 090 euro per maand. Voor een paar zonder kinderen was het 1 530 euro, en voor een stel met twee minderjarige kinderen 2 080 euro. Voor een eenoudergezin met twee minderjarige kinderen was de grens 1 660 euro.

De lage-inkomensgrens is geen strikte armoedegrens maar is een criterium dat aangeeft of een huishouden al dan niet een verhoogde armoedekans heeft. Er wordt bij een inkomen onder de lage-inkomensgrens daarom gesproken van een huishouden met ‘kans op armoede’ of met ‘risico op armoede’.

Huishoudens onder lage-inkomensgrens, 2019 (x 1 000)
Type huishouden Huishoudens onder lage-inkomensgrens, 2019
Alleenstaanden 361,2
Eenoudergezinnen 70,8
Paren zonder kinderen 62,7
Paren met kinderen 72,8
Overige huishoudens 6,5

Toename aantal huishoudens met langdurig kans op armoede

Van de 574 duizend huishoudens met een laag inkomen moesten 237 duizend huishoudens (3,4 procent van alle huishoudens) al ten minste vier jaar achtereen van een laag inkomen rondkomen. Anders dan het aandeel huishoudens onder de lage-inkomensgrens neemt het percentage huishoudens dat langdurig van een laag inkomen moet rondkomen na 2016 (licht) toe.

Minder kinderen met kans op armoede

Tot de 574 duizend huishoudens met een risico op armoede behoren ruim 1 miljoen mensen. Onder hen zijn 251 duizend minderjarige kinderen. Bijna 100 duizend kinderen woonden in een gezin dat al minstens vier jaar moest rondkomen van een laag inkomen. Het aandeel kinderen met armoederisico bereikte in 2013 een piek van 321 duizend (9,9 procent van alle Nederlandse kinderen). Daarna daalde hun aandeel elk jaar, tot 7,8 procent in 2019. Ook de groep kinderen met een langdurig armoederisico is sinds 2015 jaarlijks kleiner geworden.

Mensen onder lage-inkomensgrens (%)
Jaar Totale bevolking Kinderen
2011 5,8 8
2012 6,7 9,1
2013 7,4 9,9
2014 7,2 9,7
2015 6,9 9,2
2016 6,5 8,5
2017 6,3 8,1
2018 6,3 7,9
2019* 6,2 7,8
* voorlopig cijfer

Kans op armoede het hoogst in grootste steden

Het aantal mensen dat onder de lage-inkomensgroep moet leven is het hoogst in de grote steden. Daar wonen ook de meeste mensen. Maar ook het relatieve aantal mensen met een inkomen onder de lage-inkomensgrens is er het hoogst. Rotterdam, Amsterdam en Den Haag gaan hierbij voorop, samen met Groningen en Arnhem. Het percentage mensen met een risico op armoede is in deze gemeenten hoger dan 11 procent. Ter vergelijking: het landelijke gemiddelde is 6,2 procent. Het aantal kinderen dat een risico heeft om in armoede te leven is het hoogst in Rotterdam (16,5 procent), Heerlen (15 procent), Delfzijl (14,6 procent), Amsterdam (14,5 procent) en ’s-Gravenhage (14 procent). In 25 gemeenten is dit percentage hoger dan 10. Voor het perspectief: het landelijke percentage kinderen met een armoederisico is 7,8.

Kinderen in gezinnen onder lage-inkomensgrens, 2019*
GemNaam Kinderen (%)
Aa en Hunze 5,6
Aalsmeer 4,3
Aalten 4,4
Achtkarspelen 8
Alblasserdam 5,3
Albrandswaard 4
Alkmaar 6,9
Almelo 9,8
Almere 8,7
Alphen aan den Rijn 5,5
Alphen-Chaam 6,4
Altena 4
Ameland 3,1
Amersfoort 6,7
Amstelveen 5,6
Amsterdam 14,5
Apeldoorn 7
Appingedam 12,4
Arnhem 11,4
Assen 7,5
Asten 4,9
Baarle-Nassau 4,6
Baarn 5,6
Barendrecht 4,6
Barneveld 3,8
Beek (L.) 7,7
Beekdaelen 5,8
Beemster 5
Beesel 6,1
Berg en Dal 6,3
Bergeijk 4,1
Bergen (L.) 5,7
Bergen (NH.) 5,7
Bergen op Zoom 9,8
Berkelland 4,8
Bernheze 3,7
Best 4
Beuningen 5,1
Beverwijk 8,7
Bladel 4,3
Blaricum 6,8
Bloemendaal 4,1
Bodegraven-Reeuwijk 4,5
Boekel 4,5
Borger-Odoorn 7,1
Borne 3,9
Borsele 4,4
Boxmeer 5,4
Boxtel 6,7
Breda 7,8
Brielle 4,3
Bronckhorst 4,4
Brummen 5,4
Brunssum 9,1
Bunnik 3
Bunschoten 3,7
Buren 5,6
Capelle aan den IJssel 10,8
Castricum 3,7
Coevorden 8
Cranendonck 5,7
Cuijk 6
Culemborg 6,2
Dalfsen 3,3
Dantumadiel 6
De Bilt 5,5
De Fryske Marren 5,9
De Ronde Venen 5
De Wolden 4,8
Delft 11,4
Delfzijl 14,6
Den Helder 10,2
Deurne 5,2
Deventer 7,2
Diemen 8,2
Dinkelland 4,3
Doesburg 8,5
Doetinchem 7,7
Dongen 4,6
Dordrecht 9,5
Drechterland 3,9
Drimmelen 4,4
Dronten 5,9
Druten 5,3
Duiven 5,2
Echt-Susteren 6,4
Edam-Volendam 4,2
Ede 5,1
Eemnes 3,9
Eersel 4
Eijsden-Margraten 3,8
Eindhoven 9,4
Elburg 4,9
Emmen 9,2
Enkhuizen 7,8
Enschede 11,8
Epe 6,4
Ermelo 5,3
Etten-Leur 6,4
Geertruidenberg 5
Geldrop-Mierlo 7
Gemert-Bakel 5,5
Gennep 6,3
Gilze en Rijen 7,4
Goeree-Overflakkee 4,4
Goes 6,3
Goirle 3,5
Gooise Meren 5,1
Gorinchem 8,3
Gouda 8,1
Grave 6,4
Groningen (gemeente) 11
Gulpen-Wittem 5,7
Haaksbergen 5
Haaren 2,7
Haarlem 7,9
Haarlemmermeer 5,1
Halderberge 7,4
Hardenberg 4,8
Harderwijk 6,2
Hardinxveld-Giessendam 3,3
Harlingen 7,3
Hattem 3
Heemskerk 7,6
Heemstede 3,5
Heerde 4,2
Heerenveen 5,9
Heerhugowaard 5,2
Heerlen 15,0
Heeze-Leende 3,3
Heiloo 4,2
Hellendoorn 4
Hellevoetsluis 7,7
Helmond 9,2
Hendrik-Ido-Ambacht 5
Hengelo (O.) 8,1
Het Hogeland 6,6
Heumen 4,4
Heusden 4,1
Hillegom 5,5
Hilvarenbeek 4
Hilversum 7
Hoeksche Waard 4,3
Hof van Twente 4,8
Hollands Kroon 5,4
Hoogeveen 7,4
Hoorn 7,5
Horst aan de Maas 3,9
Houten 3,4
Huizen 6,5
Hulst 6,3
IJsselstein 6,1
Kaag en Braassem 5,3
Kampen 5
Kapelle 4,8
Katwijk 4,6
Kerkrade 12,6
Koggenland 4,3
Krimpen aan den IJssel 6
Krimpenerwaard 5
Laarbeek 4,9
Landerd 5
Landgraaf 10,3
Landsmeer 4,6
Langedijk 5,5
Lansingerland 4,7
Laren (NH.) 6,4
Leeuwarden 10,3
Leiden 9,6
Leiderdorp 5,1
Leidschendam-Voorburg 7,4
Lelystad 9,6
Leudal 4,4
Leusden 4
Lingewaard 4,2
Lisse 4
Lochem 5,3
Loon op Zand 4,8
Lopik 6,3
Loppersum 6,6
Losser 6,4
Maasdriel 5,6
Maasgouw 4,2
Maassluis 10,4
Maastricht 11,2
Medemblik 5,1
Meerssen 3,8
Meierijstad 5,1
Meppel 5,8
Middelburg (Z.) 8,2
Midden-Delfland 4,2
Midden-Drenthe 4,9
Midden-Groningen 9,7
Mill en Sint Hubert 6,3
Moerdijk 6,2
Molenlanden 3,3
Montferland 5,6
Montfoort 4,4
Mook en Middelaar 3,6
Neder-Betuwe 4,6
Nederweert 4,3
Nieuwegein 7,4
Nieuwkoop 4,5
Nijkerk 4,1
Nijmegen 9,9
Nissewaard 9,8
Noardeast-Fryslân 6,7
Noord-Beveland 7,4
Noordenveld 5,9
Noordoostpolder 8,1
Noordwijk 5
Nuenen, Gerwen en Nederwetten 5,4
Nunspeet 4,7
Oegstgeest 4,4
Oirschot 3,3
Oisterwijk 5,1
Oldambt 10,9
Oldebroek 4,3
Oldenzaal 6,1
Olst-Wijhe 5
Ommen 5,8
Oost Gelre 4,1
Oosterhout 7,6
Ooststellingwerf 6,4
Oostzaan 4,9
Opmeer 3,5
Opsterland 6,2
Oss 6,5
Oude IJsselstreek 7,1
Ouder-Amstel 4,6
Oudewater 4,3
Overbetuwe 4,5
Papendrecht 5,9
Peel en Maas 4,1
Pekela 12,8
Pijnacker-Nootdorp 3,9
Purmerend 7
Putten 4,2
Raalte 5
Reimerswaal 6,4
Renkum 6,3
Renswoude 3,1
Reusel-De Mierden 4,6
Rheden 8,6
Rhenen 4,7
Ridderkerk 8,8
Rijssen-Holten 3,5
Rijswijk (ZH.) 10,8
Roerdalen 5,5
Roermond 9,4
Roosendaal 9,7
Rotterdam 16,5
Rozendaal 3
Rucphen 6,2
Schagen 4,3
Scherpenzeel 3,7
Schiedam 13,3
Schiermonnikoog 3,9
Schouwen-Duiveland 7,1
's-Gravenhage (gemeente) 14,0
's-Hertogenbosch 7,6
Simpelveld 5,2
Sint Anthonis 4
Sint-Michielsgestel 3,9
Sittard-Geleen 9,5
Sliedrecht 6,7
Sluis 7
Smallingerland 8,1
Soest 6,8
Someren 4,7
Son en Breugel 4,3
Stadskanaal 8,5
Staphorst 3
Stede Broec 5,7
Steenbergen 7
Steenwijkerland 5,7
Stein (L.) 4,9
Stichtse Vecht 4,5
Súdwest-Fryslân 7,1
Terneuzen 8,4
Terschelling 2,3
Texel 7,4
Teylingen 3,6
Tholen 6
Tiel 8,4
Tilburg 10,1
Tubbergen 2,9
Twenterand 4,8
Tynaarlo 4,7
Tytsjerksteradiel 5
Uden 5,2
Uitgeest 4
Uithoorn 6,8
Urk 5,6
Utrecht (gemeente) 9,5
Utrechtse Heuvelrug 5,2
Vaals 9,6
Valkenburg aan de Geul 7,5
Valkenswaard 6,6
Veendam 9,4
Veenendaal 6,5
Veere 3,1
Veldhoven 5,2
Velsen 7,6
Venlo 9,5
Venray 6,6
Vijfheerenlanden 5,9
Vlaardingen 11,8
Vlieland 6,8
Vlissingen 10,9
Voerendaal 6,4
Voorschoten 5
Voorst 3,7
Vught 3,9
Waadhoeke 6,2
Waalre 4,8
Waalwijk 6
Waddinxveen 5,6
Wageningen 7,1
Wassenaar 6,8
Waterland 5,3
Weert 7,3
Weesp 7,2
West Betuwe 4,1
West Maas en Waal 5,5
Westerkwartier 5
Westerveld 4,2
Westervoort 7,9
Westerwolde 9,6
Westland 5,2
Weststellingwerf 6,3
Westvoorne 5,9
Wierden 3,6
Wijchen 5,4
Wijdemeren 4,9
Wijk bij Duurstede 4,7
Winterswijk 5,7
Woensdrecht 5,8
Woerden 4,4
Wormerland 6,9
Woudenberg 3,9
Zaanstad 9
Zaltbommel 5,1
Zandvoort 9,5
Zeewolde 6,3
Zeist 8,9
Zevenaar 6,5
Zoetermeer 9,1
Zoeterwoude 4,2
Zuidplas 5,2
Zundert 6,4
Zutphen 9,2
Zwartewaterland 4,2
Zwijndrecht 11,3
Zwolle 6,6
* voorlopige cijfers

De vragen

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

niets (blanco) een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
. het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
0 (0,0) het cijfer is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers
- (indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
2016-2017 2016 tot en met 2017
2016/2017 het gemiddelde over de jaren 2016 tot en met 2017
2016/'17 oogstjaar, boekjaar, schooljaar, enz. beginnend in 2016 en eindigend in 2017
2004/'05-2016/'17 oogstjaar enz., 2004/'05 tot en met 2016/'17

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Frans Dinnissen

Gaby de Vet

Eindredactie

Elma Wobma

Dank aan alle CBS-collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie