Editie 2020

Foto omschrijving: Vrouw bezoekt kledingsite op laptop en heeft haar creditcard klaarliggen

Welk percentage van Nederlanders koopt online? En wat...

Nederlanders kopen steeds vaker en meer via internet. In 2019 kocht 79 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets online, in 2015 was dat 70 procent. Vooral kleding of sportartikelen, reizen en accommodaties werden online gekocht.

55%kleding of sportartikelen52%reizen en accommodatie47%kaartjes voor evenementen38%huishoudelijkegoederen of apparaten31%levensmiddelen, cosmetica of schoonmaak31%boeken, tijdschriftenof kranten30%soft-/ hardware, elektronica17%film, muziek9%medicijnenWelk percentage van Nederlanders koopt online? En wat...

Online shoppers van 12 jaar of ouder kochten in 2019 het vaakst kleding of sportartikelen (55 procent), reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent). Maaltijden bestellen bij een restaurant, fastfoodketen of een organisatie die maaltijden bezorgt, werd door 35 procent gedaan.

De grootste groei is te zien in de categorieën levensmiddelen, cosmetica of schoonmaak en huishoudelijke goederen en apparaten. Het aandeel van de Nederlanders dat deze goederen online koopt is in vier jaar tijd meer dan verdubbeld.

Van alle goederen en diensten die online aangeschaft worden, is de verkoop van films of muziek en kaartjes voor evenementen het minst gestegen.

E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen

Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen graag via internet; in 2019 kocht 92 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65‑plussers. In 2019 winkelde 63 procent van de 65- tot 75‑jarigen online, vier jaar eerder was dat nog 45 procent. Van de 75‑plussers deed 30 procent online aankopen, tegen 17 procent in 2015.

Online winkelen, naar leeftijd (%)
2019 2015
Totaal 79 70
12 tot 25 jaar 86 77
25 tot 45 jaar 92 88
45 tot 65 jaar 85 72
65 tot 75 jaar 63 45
75 jaar of ouder 30 17

Steeds meer geld online besteed

Niet alleen doen steeds meer mensen online aankopen, ook het aankoopbedrag ligt de laatste jaren hoger. Het bedrag dat op internet werd besteed in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek lag het vaakst tussen 100 en 500 euro; 26 procent van de Nederlanders deed dit jaar aankopen in die prijsklasse. In 2015 was dat 21 procent. 5 procent zegt voor duizend euro of meer online aankopen gedaan te hebben.

Mannen geven gemiddeld meer geld uit aan online shoppen dan vrouwen. Zo zei 15 procent van de mannen en 9 procent van de vrouwen in totaal 500 euro of meer te hebben uitgegeven in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek.

Uitgaven aan online aankopen (% van personen van 12 jaar of ouder)
Jaar Geen euro/weet niet Minder dan 50 euro 50 tot 100 euro 100 tot 500 euro 500 tot 1000 euro 1000 euro of meer
2019 40 8 14 26 7 5
2015 47 9 14 21 6 3

Helft online shoppers heeft klachten

Van de Nederlanders die in 2019 online winkelden, heeft de helft klachten. In 2015 had 40 procent klachten met online aankopen. Te late levering van de bestelde producten is de meest genoemde klacht; een derde klaagde hierover. Op de tweede en derde plaats van de meest genoemde klachten volgden technische problemen bij het bestellen of betalen (14 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (13 procent).

Zo’n 2,2 miljoen Nederlanders kochten in het jaar voorafgaand aan het onderzoek niets online. 80 procent gaf de voorkeur aan een winkel bezoeken, bijvoorbeeld om het product in het echt te zien. Bijna 3 op de 10 waren bezorgd over de veiligheid en privacy en wilden geen creditcard- of persoonlijke gegevens afgeven. Ruim een kwart zei niet te weten hoe online winkelen werkt.

De vragen

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

. Gegevens ontbreken
* Voorlopig cijfer
** Nader voorlopig cijfer
x Geheim
Nihil
(Indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
0 (0,0) Het getal is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
Niets (blank) Een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
2019–2020 2019 tot en met 2020
2019/2020 Het gemiddelde over de jaren 2019 tot en met 2020
2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, schooljaar enz., beginnend in 2019 en eindigend in 2020
2017/’18–2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, enz., 2017/’18 tot en met 2019/’20

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Anne Blaak

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Kees Groenenboom

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Elma Wobma

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Gaby de Vet

Frans Dinnissen

Eindredactie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Dank aan alle andere collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie van Nederland in cijfers