Editie 2020

Foto omschrijving: Jongetjes geconcentreerd aan het gamen op desktopcomputers

Wat voeren jongeren online uit?

Internet is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van jongeren. Nederlandse jongeren horen tot de besten van Europa op het gebied van digitale vaardigheden. Vrijwel alle jongeren van 12 tot en met 25 jaar gebruiken (bijna) dagelijks internet. Jongens en meisjes verschillen niet in hun digitale vaardigheden, wel zijn er verschillen in de reden voor het gebruik van internet en de apparaten die ze tot hun beschikking hebben.

jongeren is (bijna)dagelijks online96% jongeren heeftaccount bij één ofmeerdere socialenetwerken97% jongeren heeft meerdan digitalebasisvaardigheden72% meisjes zoekteen baan ofsolliciteertonline36% jongens gebruiktinternet om nieuwsen kranten te lezen65% jongeren gebruikteen spelcomputermet internet58%Wat voeren jongeren online uit?

In 2019 was 96 procent van de 2,7 miljoen Nederlandse jongeren van 12 tot 25 jaar (bijna) dagelijks online. 99 procent kan daarvoor een smartphone gebruiken, 96 procent (ook) een laptop of netbook en ruim 63 procent een pc. Iets meer dan 58 procent gebruikt een spelcomputer met internet, maar dat zijn veel meer jongens (bijna 72 procent) dan meisjes (ruim 44 procent).

Bijna alle jongeren (97 procent) hebben een account bij een of meerdere sociale netwerken, zoals Facebook. Chatten via sociale netwerken zoals WhatsApp is populair, dat doet 95 procent. 27 procent heeft ook een zakelijk account, zoals LinkedIn. 90 procent van de jongeren verstuurt e-mails en 78 procent belt via internet.

Meisjes zoeken meer informatie over gezondheid

De meeste jongeren gebruiken internet om informatie te vinden. Ruim 79 procent zoekt naar informatie over goederen en diensten, bijvoorbeeld sportschoenen of een opleiding en bijna 63 procent leest nieuws online. Bij het zoeken naar informatie over gezondheid, wat 65 procent doet, zijn de verschillen tussen jongens en meisjes groot; respectievelijk 60 procent en 70 procent doet dit. Meisjes gebruiken het internet ook vaker dan jongens om bijvoorbeeld foto’s en muziek te uploaden.

Internetgebruik door jongeren van 12 tot 25 jaar, 2019 (%)
activiteit Jongens Meisjes
Informatie over goederen en diensten 81,0 77,8
Zoeken van baan of solliciteren 32,2 36,3
Informatie over gezondheid 59,5 70,0
Kranten, nieuwsbladen lezen of downloaden 64,2 61,4
Foto's, muziek tekst etc. uploaden 58,0 69,1

Jongeren zeer digitaal vaardig

Dat Nederlandse jongeren veel internetten, maakt ze waarschijnlijk digitaal vaardiger. 72 procent van de jongeren had in 2019 meer dan digitale basisvaardigheden. Digitale vaardigheid wordt bepaald aan de hand van resultaten op vier deelgebieden. Op het deelgebied communicatie was het aandeel jongeren met meer dan basisvaardigheden het grootst (94 procent). Het gaat hierbij om e-mailen, bellen via internet, sociale netwerken gebruiken en het uploaden van bestanden. Jongeren die meer dan één van deze vaardigheden hebben, vallen in de categorie meer dan basisvaardigheden.

Op beide deelgebieden informatie (zoals online informatie opzoeken, bestanden verplaatsen en foto’s opslaan in de cloud) en computers/online diensten (bijvoorbeeld online winkelen, apps installeren en een cursus volgen via internet) heeft 86 procent van de jongeren meer dan basisvaardigheden. Op het deelgebied software beschikt 83 procent van de jongeren over meer dan basisvaardigheden. Dit deelgebied omvat onder andere het gebruik van programma’s voor tekstverwerking, software schrijven en spreadsheets.

Meer dan basisvaardigheden van jongeren, deelindicatoren (% personen van 12 tot 25 jaar)
Vaardigheden 2019 2015
Communicatie 94 89
Informatie 86 83
Computers/online diensten 86 81
Software 83 79

Jongens en meisjes verschillen niet in digitale vaardigheden: 71 procent van de jongens en 72 procent van de meisjes heeft meer dan basisvaardigheden. Samen met Kroatië en Estland behoort Nederland tot de kopgroep van landen in de Europese Unie met het grootste aandeel jongeren (16 tot 25 jaar) die meer dan digitale basisvaardigheden hebben. Dit is het laagst in Roemenië (22 procent) en Bulgarije (29 procent).

De vragen

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

. Gegevens ontbreken
* Voorlopig cijfer
** Nader voorlopig cijfer
x Geheim
Nihil
(Indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
0 (0,0) Het getal is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
Niets (blank) Een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
2019–2020 2019 tot en met 2020
2019/2020 Het gemiddelde over de jaren 2019 tot en met 2020
2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, schooljaar enz., beginnend in 2019 en eindigend in 2020
2017/’18–2019/’20 Oogstjaar, boekjaar, enz., 2017/’18 tot en met 2019/’20

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Concept & beeldredactie

Irene van Kuik

Infographics

Anne Blaak

Janneke Hendriks

Richard Jollie

Hendrik Zuidhoek

Redactie

Ronald van der Bie

Kees Groenenboom

Annelie Hakkenes-Tuinman

Michel van Kooten

Sidney Vergouw

Paul de Winden

Elma Wobma

Karolien van Wijk

Gert Jan Wijma

Vertaling

Gaby de Vet

Frans Dinnissen

Eindredactie

Annelie Hakkenes-Tuinman

Dank aan alle andere collega’s die hebben bijgedragen aan deze editie van Nederland in cijfers