Verschillen tussen regio’s in voorzieningen

Niet alleen individuele kenmerken en de ouderlijke achtergrond zijn van belang voor de kansen in het leven, maar ook de plek waar mensen wonen en opgroeien (zie bijvoorbeeld de Kansenatlas en Kansenkaart). Het aanbod en de bereikbaarheid van voorzieningen in regio’s speelt daarbij een rol (De Voogd en Cuperus, 2021; Remkes, 2022). Door verschillen hierin hebben mensen niet dezelfde kans op het vinden van een geschikte baan, op passend en kwalitatief goed onderwijs, en op goede zorg in de nabije omgeving. Onderzoek laat zien dat vooral de voorzieningen in de Nederlandse regio’s aan de landsgrenzen achterblijven (Bluemink, Dorenbos, Fennema en De Vries, 2023; Rli, ROB en RVS, 2023). In deze regio’s is de toegang tot verschillende onderwijstypen, zorg, winkels en recreatieve voorzieningen beperkt, en is de bereikbaarheid moeilijker door een beperkter aanbod van openbaar vervoer en langere afstanden. Daarnaast zijn er verschillen tussen landelijke en stedelijke gebieden (Deijkers, 2022). In landelijke gebieden is het voorzieningenaanbod van onder meer scholen, winkels, horeca en cultuur doorgaans kleiner dan in grotere gemeenten. Zo zijn in plattelandsgemeenten niet alle vormen van voortgezet onderwijs op fietsafstand bereikbaar en is er minder vaak een theater, museum of bibliotheek, wat belemmerend kan werken voor de ontwikkelings­mogelijkheden van kinderen (Notten en Kieft, 2022).

In dit hoofdstuk staat het ongelijke voorzieningenniveau tussen regio’s en de mening van burgers hierover centraal. Er wordt gekeken naar verschillen tussen provincies, tussen grens- en niet-grensregio’s, en tussen de Randstad en elders. Ook is er aandacht voor het onderscheid tussen stad en platteland. Daarbij gaat het om voorzieningen in brede zin: dat zijn faciliteiten en middelen die bijdragen aan het welzijn en de kwaliteit van leven van mensen. Voorbeelden hiervan zijn ziekenhuizen, scholen en sportgelegenheden, maar ook banen en woningen. In paragraaf 7.1 wordt allereerst inzicht gegeven in de ongelijke verdeling van enkele basisvoorzieningen in Nederland, te weten ziekenhuizen en scholen. In hoeverre de bevolking van mening is dat kansen, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en wonen, afhankelijk zijn van waar je woont, komt aan bod in paragraaf 7.2. Paragraaf 7.3 gaat in op hoe burgers denken over het voorzieningenaanbod in hun regio. Zijn ze er tevreden over of niet? En verwachten ze dat het aanbod de komende jaren beter of slechter zal worden of dat het hetzelfde blijft? In paragraaf 7.4 wordt dit verbijzonderd naar verschillende regionale kenmerken, zoals provincie, stedelijkheid, grensregio’s en de Randstad. Of burgers in hun regio willen blijven wonen wordt besproken in paragraaf 7.5, en ook hoe aantrekkelijk of onaantrekkelijk zij hun regio vinden voor jonge mensen om in te wonen. Tot slot wordt in paragraaf 7.6 beschreven in hoeverre mensen vinden dat de belangen van hun regio worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek. De paragrafen 7.2 tot en met 7.6 zijn gebaseerd op het onderzoek Belevingen. Alle cijfers uitgesplitst naar persoons- en regionale kenmerken zijn te vinden in de tabellenset.

7.1Regionale verschillen in nabijheid van voorzieningen

De overheid streeft ernaar om een gelijkwaardig niveau van voorzieningen te bieden in het hele land (Ministerie van BZK, 2023; 2024), maar cijfers laten zien dat het voorzieningen­niveau verschilt tussen regio’s (CBS StatLine, 2024a). Deze paragraaf geeft een actueel beeld van regionale verschillen in de nabijheid van enkele basisvoorzieningen, te weten ziekenhuizen (inclusief buitenpoliklinieken) en scholen.

Bijna 5 kilometer rijden naar ziekenhuis of buitenpoli

In 2023 woonden inwoners van Nederland gemiddeld op 4,9 kilometer van het dichtstbijzijnde ziekenhuis of een buitenpolikliniek, gemeten over de weg (CBS StatLine, 2024a). In 2008 was dat gemiddeld 5,2 kilometer. Dit komt voor een deel door de toename van buitenpoliklinieken (buitenpoli’s). Deze klinieken zijn niet op een ziekenhuislocatie gevestigd, waardoor patiënten makkelijker toegang hebben tot veelvoorkomende ‘eenvoudige’ specialistische onderzoeken en handelingen.

De afstand tot ziekenhuizen (exclusief buitenpoliklinieken) is toegenomen van gemiddeld 6,4 kilometer in 2008 naar 7,3 kilometer in 2023. Ook andere vormen van zorg, zoals de huisartsenpost en de apotheek, zijn iets verder reizen (CBS, 2024a). De gemiddelde afstand tot een huisartsenpraktijk is toegenomen van 0,9 kilometer in 2008 tot 1,1 kilometer in 2023.

De afstand tot het dichtstbijzijnde ziekenhuis of een buitenpoli is relatief lang voor mensen die wonen in de provincies Fryslân (10,4 kilometer), Groningen (8,3 kilometer) en Zeeland (6,4 kilometer). Daarbij moet worden opgemerkt dat in deze afstandsberekeningen alleen voorzieningen binnen Nederland zijn meegeteld. Voor mensen die in de grensstreken wonen, kan het echter zijn dat een ziekenhuis of buitenpoli in België of Duitsland dichterbij is dan een Nederlandse locatie (zie ook kader ‘Kansen over de grens’). Voor inwoners van de provincies Zuid-Holland (3,4 kilometer) en Noord-Holland (3,8 kilometer) zijn de afstanden tot ziekenhuizen en buitenpoli’s het kleinst. 

7.1.1 Gemiddelde afstand tot ziekenhuis of buitenpolikliniek, 2023*
Gemeente Gemiddelde afstand ziekenhuis (incl. buitenpoli)
Aa en Hunze 10,9
Aalsmeer 5,2
Aalten 13,7
Achtkarspelen 15,6
Alblasserdam 7,9
Albrandswaard 5,9
Alkmaar 3,9
Almelo 4,1
Almere 4,4
Alphen aan den Rijn 4,2
Alphen-Chaam 12,2
Altena 11,4
Ameland 46,5
Amersfoort 4
Amstelveen 2,8
Amsterdam 2,6
Apeldoorn 4,4
Arnhem 2,8
Assen 2,6
Asten 9,9
Baarle-Nassau 19,3
Baarn 1,7
Barendrecht 2,9
Barneveld 4,1
Beek 6,3
Beekdaelen 7,1
Beesel 1,5
Berg en Dal 10,3
Bergeijk 13,7
Bergen (L.) 13,7
Bergen (NH.) 6,2
Bergen op Zoom 3,4
Berkelland 6
Bernheze 6,3
Best 9,4
Beuningen 8,4
Beverwijk 2,3
De Bilt 4,9
Bladel 15,2
Blaricum 5,5
Bloemendaal 4,8
Bodegraven-Reeuwijk 3,3
Boekel 6,9
Borger-Odoorn 11,6
Borne 6,1
Borsele 9,2
Boxtel 2,5
Breda 4
Bronckhorst 7,8
Brummen 7,2
Brunssum 1,9
Bunnik 5,2
Bunschoten 1,4
Buren 8,5
Capelle aan den IJssel 3,7
Castricum 3,9
Coevorden 6,9
Cranendonck 3,5
Culemborg 1,8
Dalfsen 11,8
Dantumadiel 20,8
Delft 2,5
Deurne 3,3
Deventer 3,9
Diemen 5,4
Dijk en Waard 3,2
Dinkelland 10,4
Doesburg 1,3
Doetinchem 3,3
Dongen 7,1
Dordrecht 2,9
Drechterland 8,1
Drimmelen 9,9
Dronten 5,7
Druten 2,3
Duiven 5,4
Echt-Susteren 5
Edam-Volendam 3,3
Ede 4,2
Eemnes 4,7
Eemsdelta 7,1
Eersel 9,7
Eijsden-Margraten 6,8
Eindhoven 2,7
Elburg 14,5
Emmen 7,2
Enkhuizen 1,7
Enschede 3,2
Epe 4,9
Ermelo 5,2
Etten-Leur 2
De Fryske Marren 5,7
Geertruidenberg 7,1
Geldrop-Mierlo 2,6
Gemert-Bakel 3,4
Gennep 8
Gilze en Rijen 9,7
Goeree-Overflakkee 9,1
Goes 4,2
Goirle 4,7
Gooise Meren 4,1
Gorinchem 2,3
Gouda 2,8
's-Gravenhage 2,6
Groningen 3,3
Gulpen-Wittem 10,1
Haaksbergen 2,3
Haarlem 2,6
Haarlemmermeer 3,9
Halderberge 3,4
Hardenberg 6,7
Harderwijk 2,5
Hardinxveld-Giessendam 5,1
Harlingen 1,7
Hattem 7,7
Heemskerk 4,7
Heemstede 4,3
Heerde 3,3
Heerenveen 4,9
Heerlen 3,9
Heeze-Leende 6,7
Heiloo 3,3
Den Helder 4,2
Hellendoorn 9,8
Helmond 3,1
Hendrik-Ido-Ambacht 2,7
Hengelo 3,8
's-Hertogenbosch 2,7
Heumen 6,6
Heusden 3,9
Hillegom 1,5
Hilvarenbeek 8,2
Hilversum 3
Hoeksche Waard 8,1
Hof van Twente 8,9
Het Hogeland 19,7
Hollands Kroon 14,5
Hoogeveen 4,4
Hoorn 3,1
Horst aan de Maas 4,8
Houten 2,6
Huizen 5,9
Hulst 4,9
IJsselstein 4,3
Kaag en Braassem 7,8
Kampen 2,7
Kapelle 6,7
Katwijk 2,4
Kerkrade 2,5
Koggenland 7,4
Krimpen aan den IJssel 1,5
Krimpenerwaard 5,5
Laarbeek 5,9
Land van Cuijk 9,5
Landgraaf 6
Landsmeer 4,1
Lansingerland 3,1
Laren 2,4
Leeuwarden 4,8
Leiden 2,9
Leiderdorp 1,9
Leidschendam-Voorburg 2
Lelystad 2,8
Leudal 8,2
Leusden 2,2
Lingewaard 6,5
Lisse 3,8
Lochem 5,2
Loon op Zand 4,6
Lopik 8,1
Losser 8,4
Maasdriel 8,3
Maasgouw 5,3
Maashorst 4,6
Maassluis 2
Maastricht 1,8
Medemblik 11,7
Meerssen 6,6
Meierijstad 9,9
Meppel 3,3
Middelburg 2,1
Midden-Delfland 3,1
Midden-Drenthe 15
Midden-Groningen 11,4
Moerdijk 11,2
Molenlanden 7,1
Montferland 7,5
Montfoort 6,5
Mook en Middelaar 9,3
Neder-Betuwe 9,4
Nederweert 7,1
Nieuwegein 2,7
Nieuwkoop 8,7
Nijkerk 3,5
Nijmegen 2,8
Nissewaard 3
Noardeast-Frysl�n 25,3
Noord-Beveland 16,6
Noordenveld 13,2
Noordoostpolder 5,5
Noordwijk 6,1
Nuenen, Gerwen en Nederwetten 6
Nunspeet 13,5
Oegstgeest 2,9
Oirschot 12,9
Oisterwijk 8,8
Oldambt 7,6
Oldebroek 11,4
Oldenzaal 2
Olst-Wijhe 10,5
Ommen 3,5
Oost Gelre 5,9
Oosterhout 2,6
Ooststellingwerf 19,8
Oostzaan 5,7
Opmeer 11,1
Opsterland 10,1
Oss 4,4
Oude IJsselstreek 10,4
Ouder-Amstel 4,3
Oudewater 9,3
Overbetuwe 7,4
Papendrecht 6,7
Peel en Maas 4,5
Pekela 8,9
Pijnacker-Nootdorp 5,3
Purmerend 2,8
Putten 2
Raalte 5
Reimerswaal 14,5
Renkum 7,3
Renswoude 7,5
Reusel-De Mierden 19,7
Rheden 2,2
Rhenen 6,3
Ridderkerk 1,6
Rijssen-Holten 3,4
Rijswijk 3,2
Roerdalen 7,6
Roermond 2,8
De Ronde Venen 3,4
Roosendaal 3,8
Rotterdam 2,6
Rozendaal 3
Rucphen 2,6
Schagen 6
Scherpenzeel 9,6
Schiedam 2,5
Schiermonnikoog 57,6
Schouwen-Duiveland 7,9
Simpelveld 6,9
Sint-Michielsgestel 6,5
Sittard-Geleen 4,1
Sliedrecht 2,2
Sluis 8
Smallingerland 3,7
Soest 5,5
Someren 12,7
Son en Breugel 8,3
Stadskanaal 5,6
Staphorst 7,7
Stede Broec 4,3
Steenbergen 4,1
Steenwijkerland 7
Stein 7,8
Stichtse Vecht 7,9
S�dwest-Frysl�n 8,6
Terneuzen 6,1
Terschelling 38,3
Texel 3,3
Teylingen 2,8
Tholen 7,9
Tiel 2,5
Tilburg 3,9
Tubbergen 12,6
Twenterand 5,8
Tynaarlo 9,6
Tytsjerksteradiel 14,2
Uitgeest 6,4
Uithoorn 2,1
Urk 10,3
Utrecht 3
Utrechtse Heuvelrug 5,2
Vaals 14,3
Valkenburg aan de Geul 7,2
Valkenswaard 8,2
Veendam 2,8
Veenendaal 1,9
Veere 9
Veldhoven 3,2
Velsen 3,2
Venlo 3,6
Venray 3,7
Vijfheerenlanden 5,9
Vlaardingen 3,9
Vlieland 36
Vlissingen 2,3
Voerendaal 6
Voorne aan Zee 2,9
Voorschoten 5,2
Voorst 9,1
Vught 6
Waadhoeke 12,9
Waalre 3,2
Waalwijk 2,8
Waddinxveen 6,4
Wageningen 1,3
Wassenaar 1,8
Waterland 7,2
Weert 2,7
West Betuwe 9,1
West Maas en Waal 9,9
Westerkwartier 16,5
Westerveld 13,7
Westervoort 5,6
Westerwolde 17
Westland 3,2
Weststellingwerf 12,7
Wierden 6,1
Wijchen 9,1
Wijdemeren 7,8
Wijk bij Duurstede 7,9
Winterswijk 2,9
Woensdrecht 5,4
Woerden 3,4
De Wolden 8,6
Wormerland 5,8
Woudenberg 7,2
Zaanstad 3
Zaltbommel 5,3
Zandvoort 10,1
Zeewolde 2,4
Zeist 3,1
Zevenaar 4,6
Zoetermeer 2,8
Zoeterwoude 5,5
Zuidplas 3,7
Zundert 11
Zutphen 2,9
Zwartewaterland 13,5
Zwijndrecht 2,8
Zwolle 4,4

Dichtstbijzijnde basisschool op minder dan 1 kilometer

Basisscholen zijn meestal aanwezig in de nabije omgeving (CBS StatLine, 2024a). In 2023 was de gemiddelde afstand tot de dichtstbijzijnde basisschool 0,8 kilometer. In 2008 was dit 0,6 kilometer. In de meeste gemeenten was de gemiddelde afstand tot de dichtstbijzijnde basisschool kleiner dan 1,0 kilometer.

Scholen voor voortgezet onderwijs zijn met gemiddeld 2,5 kilometer wat verder weg en er is meer variatie tussen gemeenten. De gemiddelde afstand tot de dichtstbijzijnde middelbare school was met 14,0 kilometer het grootst op het Zeeuwse eiland Noord-Beveland en met 0,4 kilometer het laagst op het Waddeneiland Schiermonnikoog. Havo/vwo-scholen bevinden zich doorgaans op grotere afstand dan vmbo-scholen. In 2023 was de gemiddelde afstand tot een havo/vwo-school 3,4 kilometer, tegen 2,6 kilometer voor vmbo-scholen. Vooral in de provincies Fryslân, Drenthe en Zeeland was de gemiddelde afstand naar een havo/vwo-school met 6,3 kilometer relatief hoog.

7.1.2 Gemiddelde afstand tot havo/vwo-school, 2023*
Gemeente Gemiddelde afstand tot havo/vwo-school
Aa en Hunze 11,3
Aalsmeer 6,2
Aalten 4,4
Achtkarspelen 6,8
Alblasserdam 5,1
Albrandswaard 4
Alkmaar 2,4
Almelo 2,2
Almere 1,8
Alphen aan den Rijn 2,8
Alphen-Chaam 10,3
Altena 6,6
Ameland 29,5
Amersfoort 1,7
Amstelveen 1,9
Amsterdam 1,3
Apeldoorn 2,8
Arnhem 1,6
Assen 2,5
Asten 2,5
Baarle-Nassau 16,4
Baarn 2,1
Barendrecht 2,4
Barneveld 4
Beek (L.) 3
Beekdaelen 4,5
Beesel 1,6
Berg en Dal 4,5
Bergeijk 7,1
Bergen (L.) 11,4
Bergen (NH.) 4,2
Bergen op Zoom 2,7
Berkelland 9,9
Bernheze 3,9
Best 1,7
Beuningen 5,6
Beverwijk 1,6
De Bilt 2,8
Bladel 2,5
Blaricum 2,3
Bloemendaal 2,9
Bodegraven-Reeuwijk 6,8
Boekel 6,2
Borger-Odoorn 10
Borne 5,2
Borsele 9,5
Boxtel 2,3
Breda 1,8
Bronckhorst 7,8
Brummen 7,8
Brunssum 1,6
Bunnik 4,7
Bunschoten 1,4
Buren 6,7
Capelle aan den IJssel 1,7
Castricum 2,4
Coevorden 6,6
Cranendonck 10,9
Culemborg 1,7
Dalfsen 11,4
Dantumadiel 6
Delft 1,8
Deurne 3,8
Deventer 2,9
Diemen 3,1
Dijk en Waard 3,1
Dinkelland 9,9
Doesburg 5,7
Doetinchem 2,8
Dongen 1,7
Dordrecht 1,9
Drechterland 4,7
Drimmelen 8,3
Dronten 4,7
Druten 2,1
Duiven 2,3
Echt-Susteren 4,3
Edam-Volendam 3,2
Ede 3,2
Eemnes 4,6
Eemsdelta 6,1
Eersel 3,2
Eijsden-Margraten 6,4
Eindhoven 1,7
Elburg 3
Emmen 6,2
Enkhuizen 1,7
Enschede 1,9
Epe 4,3
Ermelo 2,4
Etten-Leur 2,1
De Fryske Marren 14
Geertruidenberg 1,9
Geldrop-Mierlo 2,8
Gemert-Bakel 3,5
Gennep 8,4
Gilze en Rijen 7,1
Goeree-Overflakkee 8,2
Goes 1,9
Goirle 1,9
Gooise Meren 1,7
Gorinchem 1,3
Gouda 1,7
's-Gravenhage (gemeente) 1,5
Groningen (gemeente) 2,1
Gulpen-Wittem 3,6
Haaksbergen 2,1
Haarlem 1,2
Haarlemmermeer 2,5
Halderberge 3,9
Hardenberg 4,4
Harderwijk 2,3
Hardinxveld-Giessendam 9,1
Harlingen 1,6
Hattem 5,8
Heemskerk 2,7
Heemstede 1,6
Heerde 3,4
Heerenveen 4,7
Heerlen 1,6
Heeze-Leende 7,5
Heiloo 4,8
Den Helder 3,6
Hellendoorn 3,8
Helmond 2,3
Hendrik-Ido-Ambacht 3,2
Hengelo (O.) 2,1
's-Hertogenbosch 2,7
Heumen 4,8
Heusden 3,9
Hillegom 4,7
Hilvarenbeek 10
Hilversum 1,2
Hoeksche Waard 7,7
Hof van Twente 10
Het Hogeland 9,6
Hollands Kroon 8,7
Hoogeveen 3,6
Hoorn 1,9
Horst aan de Maas 5
Houten 3
Huizen 1,2
Hulst 5
IJsselstein 2
Kaag en Braassem 8,3
Kampen 2,3
Kapelle 2,4
Katwijk 2,4
Kerkrade 2,6
Koggenland 6,5
Krimpen aan den IJssel 1,7
Krimpenerwaard 3,8
Laarbeek 6,9
Land van Cuijk 4,1
Landgraaf 2,5
Landsmeer 4,2
Lansingerland 2,3
Laren (NH.) 2
Leeuwarden 3,2
Leiden 1,3
Leiderdorp 2,2
Leidschendam-Voorburg 1,3
Lelystad 2,3
Leudal 4,8
Leusden 4,5
Lingewaard 4,3
Lisse 1,7
Lochem 4,9
Loon op Zand 4,9
Lopik 7,2
Losser 8,2
Maasdriel 9
Maasgouw 5,7
Maashorst 3,6
Maassluis 1,9
Maastricht 1,8
Medemblik 9,1
Meerssen 2,8
Meierijstad 3,9
Meppel 1,8
Middelburg (Z.) 2,8
Midden-Delfland 2,5
Midden-Drenthe 13,9
Midden-Groningen 4,8
Moerdijk 6,3
Molenlanden 7,1
Montferland 5,6
Montfoort 6,4
Mook en Middelaar 4,6
Neder-Betuwe 4,1
Nederweert 6,4
Nieuwegein 2,3
Nieuwkoop 8,8
Nijkerk 2,3
Nijmegen 1,5
Nissewaard 2,9
Noardeast-Fryslân 6,3
Noord-Beveland 14,3
Noordenveld 3,2
Noordoostpolder 5,7
Noordwijk 2
Nuenen, Gerwen en Nederwetten 4,3
Nunspeet 10,2
Oegstgeest 1,8
Oirschot 8,4
Oisterwijk 2,7
Oldambt 4,7
Oldebroek 6,9
Oldenzaal 1,4
Olst-Wijhe 4,7
Ommen 3,9
Oost Gelre 2,1
Oosterhout 2,5
Ooststellingwerf 5,6
Oostzaan 5
Opmeer 10,2
Opsterland 10,2
Oss 3,5
Oude IJsselstreek 4,9
Ouder-Amstel 4
Oudewater 9,4
Overbetuwe 2,4
Papendrecht 1,1
Peel en Maas 4,6
Pekela 7,1
Pijnacker-Nootdorp 2,8
Purmerend 3,1
Putten 6
Raalte 4,6
Reimerswaal 10,9
Renkum 3,4
Renswoude 7,6
Reusel-De Mierden 6,6
Rheden 2,1
Rhenen 5
Ridderkerk 2
Rijssen-Holten 2,1
Rijswijk (ZH.) 1,7
Roerdalen 5,6
Roermond 2,4
De Ronde Venen 3,9
Roosendaal 2,8
Rotterdam 1,6
Rozendaal 1,3
Rucphen 6,2
Schagen 5,6
Scherpenzeel 9,6
Schiedam 1,7
Schiermonnikoog 34,7
Schouwen-Duiveland 8
Simpelveld 7,5
Sint-Michielsgestel 3,5
Sittard-Geleen 3
Sliedrecht 5,5
Sluis 7,8
Smallingerland 3
Soest 3,2
Someren 4,2
Son en Breugel 5,3
Stadskanaal 4,7
Staphorst 8
Stede Broec 1,8
Steenbergen 12,7
Steenwijkerland 6,9
Stein (L.) 2,7
Stichtse Vecht 3,4
Súdwest-Fryslân 6,1
Terneuzen 5,6
Terschelling 37,2
Texel 4
Teylingen 2,5
Tholen 15,5
Tiel 2,2
Tilburg 2
Tubbergen 8,1
Twenterand 10,2
Tynaarlo 9
Tytsjerksteradiel 3,5
Uitgeest 5
Uithoorn 2,2
Urk 12,4
Utrecht (gemeente) 1,5
Utrechtse Heuvelrug 4,5
Vaals 10,6
Valkenburg aan de Geul 5,3
Valkenswaard 2,6
Veendam 2,1
Veenendaal 1,8
Veere 8,5
Veldhoven 3,2
Velsen 2,2
Venlo 2,5
Venray 3
Vijfheerenlanden 3,6
Vlaardingen 1,4
Vlieland 35
Vlissingen 2,6
Voerendaal 3,9
Voorne aan Zee 3,9
Voorschoten 2,8
Voorst 7,5
Vught 2,2
Waadhoeke 7
Waalre 3,6
Waalwijk 2,5
Waddinxveen 1,6
Wageningen 1,9
Wassenaar 1,9
Waterland 7,2
Weert 2,5
West Betuwe 5,1
West Maas en Waal 9,2
Westerkwartier 8,4
Westerveld 6,9
Westervoort 4
Westerwolde 7,8
Westland 3
Weststellingwerf 5,5
Wierden 3,9
Wijchen 3,2
Wijdemeren 5
Wijk bij Duurstede 1,8
Winterswijk 2,7
Woensdrecht 12,4
Woerden 2,5
De Wolden 9
Wormerland 4,7
Woudenberg 8,9
Zaanstad 2,5
Zaltbommel 4,8
Zandvoort 6,6
Zeewolde 14,3
Zeist 1,8
Zevenaar 4,8
Zoetermeer 2,2
Zoeterwoude 3,8
Zuidplas 5,5
Zundert 3,8
Zutphen 1,3
Zwartewaterland 12,1
Zwijndrecht 1,5
Zwolle 1,8

Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van deze basisvoorzieningen. Hiervoor is het aantal en de locatie van belang, maar ook veranderingen in reistijden en veranderingen in de samenstelling van de bevolking. Zo laten ze onder meer zien dat wie niet over een auto beschikt, er vaak lang over doet om een ziekenhuis of polikliniek te bereiken. En dat de bereikbaarheid hiervan minder goed is in de noordoostelijke provincies en in Zeeland dan in de rest van Nederland (Bastiaanssen en Breedijk, 2024; PBL, 2024). Verder wordt gewezen op de gebrekkige bereikbaarheid van middelbare scholen die de schoolkeuze van jongeren belemmert.

Kansen over de grens

Hoewel het voorzieningenniveau in de grensregio’s van Nederland relatief beperkt is, hebben inwoners van deze regio’s de mogelijkheid om gebruik te maken van voorzieningen over de grens. Zo kunnen inwoners van grensregio’s ervoor kiezen om te werken in België of Duitsland (CBS, 2024b). In 2023 werkten vanuit Nederland bijna 7 duizend werknemers in de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen of Nedersaksen. Andersom lag het aantal grenspendelaars van Duitsland naar Nederland hoger, namelijk bijna 45 duizend. Vanuit België staken bijna 44 duizend werknemers de grens over voor hun werk in Nederland. Het aantal mensen dat in Nederland woont, maar in Vlaanderen, Brussel of Wallonië werkt, is nog niet bekend voor 2023. In 2021 ging het om bijna 12 duizend werknemers (CBS, 2024c, 2025; CBS StatLine, 2024b). Een groot deel van de pendelaars van de buurlanden naar Nederland zijn mensen met de Nederlandse nationaliteit.

Ook kan er gebruik worden gemaakt van zorgvoorzieningen over de grens. In 2017 gaf 0,3 procent van alle inwoners van Nederland aan gebruik te hebben gemaakt van gezondheidszorg in België (CBS, 2018). Een vergelijkbaar deel deed dat in Duitsland. Recentere cijfers of cijfers over het gebruik van andere voorzieningen over de grens, zoals scholen, zijn er (nog) niet.

7.2Opvattingen over ongelijke regionale kansen

46 procent denkt dat woonplaats uitmaakt voor je kansen

Ruim een kwart van de bevolking van 18 jaar of ouder (27 procent) is van mening dat iedereen los van waar je woont dezelfde kansen heeft in Nederland, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, werk, wonen of gezondheidszorg. 46 procent vindt echter dat de woonplaats wel uitmaakt voor je kansen. Dit beeld verschilt nagenoeg niet tussen regio’s en tussen stedelijke en landelijke gebieden (zie tabel 7R.1). Wel zijn er verschillen tussen bevolkingsgroepen, met name naar onderwijsniveau en herkomst (zie tabel 7P.1). Zo vinden hbo’ers en universitair geschoolden vaker dat in Nederland je woonplaats van belang is voor je kansen dan mensen met een ander onderwijsniveau. Dit geldt eveneens voor mensen die in Nederland geboren zijn maar hun ouder(s) niet, ten opzichte van mensen met een Nederlandse achtergrond en mensen die in het buitenland zijn geboren. De laatste groep vindt het vaakst dat iedereen in Nederland dezelfde kansen heeft, ongeacht waar je woont.

7.2.1 Waar je ook woont in Nederland, iedereen heeft dezelfde kansen, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
(Helemaal) eens Niet eens, niet oneens (Helemaal) oneens Weet niet
Totaal 26,7 18,9 45,9 8,5
Geslacht . . . .
Mannen 29,7 18,8 44,1 7,4
Vrouwen 23,8 19,1 47,6 9,5
Onderwijsniveau . . . .
Basisonderwijs, vmbo, mbo1 35,4 22,4 30,9 11,3
Havo, vwo, mbo2-4 27,3 20,5 45 7,3
Hbo, wo 21,3 15,8 55,7 7,2
Herkomst . . . .
Nederlandse herkomst 25,8 19,5 47,8 6,9
Geboren in Nederland, ouder(s) in
buitenland
20,1 15,4 56,6 7,8
Geboren in buitenland 33,6 18,5 32,9 15

7.3Opvattingen over het voorzieningenaanbod in de regio

Meest tevreden over aanbod sport in regio

Voor de meeste voorzieningen geldt dat de meerderheid van de bevolking (heel) tevreden is over het aanbod ervan in hun regio.noot1,noot2 De tevredenheid is het grootst als het gaat om het aanbod van sportgelegenheden, zoals sportclubs, -velden en -hallen: 84 procent is hier (heel) tevreden over. Ongeveer 80 procent is (heel) tevreden over het aanbod van groen, restaurants en cafés, en ziekenhuizen in hun regio, en ongeveer driekwart over het aanbod van culturele voorzieningen, huisartsenpraktijken en scholen. Over het aanbod van woningen bestaat met 24 procent de minste tevredenheid. Bijna de helft geeft aan hier (heel) ontevreden over te zijn.

7.3.1 Tevredenheid over aanbod voorzieningen in regio, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder1))
(Heel) tevreden Niet tevreden, niet ontevreden (Heel) ontevreden Weet niet
Sportgelegenheden 84,3 8,2 3,0 4,5
Restaurants en cafés 81,6 10,6 5,4 2,4
Groen of natuur 80,5 11,3 6,9 1,3
Ziekenhuizen 79,3 10,0 8,0 2,8
Culturele voorzieningen 75,3 13,9 7,3 3,5
Huisartsenpraktijken 73,4 11,9 10,2 4,6
Scholen 73,3 11,4 5,1 10,2
Openbaar vervoer 63,8 13,9 16,9 5,4
Banen 57,6 21,1 9,3 12,0
Woningen 24,5 20,4 49,1 6,0
1)De antwoordcategorie 'niet van toepassing' is bij iedere voorziening buiten beschouwing gelaten.

4 op de 10 inwoners verwachten dat het aanbod woningen in de regio zal verslechteren

Bijna 40 procent van de bevolking verwacht ook dat het aanbod van woningen in hun regio de komende jaren zal verslechteren. Bijna 20 procent denkt juist dat dit de goede kant op zal gaan. Voor de andere voorzieningen wordt er minder verandering verwacht. Ongeveer 20 procent denkt dat het aanbod van huisartspraktijken, openbaar vervoer en groen in de regio zal verslechteren. Ongeveer 15 procent is deze mening toegedaan als het gaat om het aanbod van ziekenhuizen en culturele voorzieningen.

7.3.2 Verwachte ontwikkeling aanbod voorzieningen in regio1), 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder1))
Slechter Hetzelfde Beter Weet niet
Woningen 38,3 34,9 17,8 9,0
Huisartspraktijken 22,3 62,1 4,9 10,7
Openbaar vervoer 21,1 58,5 9,3 11,2
Groen of natuur 19,4 60,9 12,9 6,9
Ziekenhuizen 16,2 70,1 5,1 8,6
Culturele voorzieningen 13,7 69,6 5,7 11,0
Banen 11,0 59,0 11,5 18,5
Scholen 10,5 67,1 6,2 16,2
Restaurants en cafés 9,9 71,9 9,0 9,2
Sportgelegenheden 8,2 73,1 7,1 11,6
1)Het gaat hier om de verwachte ontwikkeling in de komende jaren.

7.4Opvattingen over het voorzieningenniveau: een regionaal beeld

Vooral Flevolanders minder tevreden over aanbod huisartspraktijken en ziekenhuizen

De tevredenheid over het aanbod van voorzieningen in de regio verschilt tussen provincies (zie tabel 7R.2a en 7R.2b). Zo zijn inwoners van Flevoland het minst vaak tevredennoot3 over het aanbod van huisartspraktijken en ziekenhuizen in hun regio. In de provincie Zeeland is de tevredenheid over het aanbod van deze zorgvoorzieningen eveneens beperkt, vooral als het gaat om ziekenhuizen. Ook wat betreft het aanbod van andere voorzieningen zijn Flevolanders en Zeeuwen doorgaans minder vaak tevreden, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur en onderwijs. Het grootste verschil tussen provincies betreft het aanbod van openbaar vervoer. Van de Zeeuwen is hier 22 procent tevreden over, maar bij de andere provincies ligt dit tussen de 49 en 75 procent. De gemiddelde afstand tot het dichtstbijzijnde treinstation is met 16,9 kilometer ook het grootst in Zeeland. In de andere provincies varieert dit van 3,7 in Noord-Holland tot 8,8 kilometer in Fryslân (CBS StatLine, 2024a).

7.4.1 (Heel) tevreden over aanbod zorgvoorzieningen in de regio naar provincie, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
Huisartspraktijken Ziekenhuizen
Totaal 73,4 79,3
Provincie . .
Utrecht 81,8 79,9
Fryslân 80,6 84,6
Drenthe 78,9 74,2
Groningen 76,4 81,3
Noord-Brabant 74,9 87,0
Limburg 74,6 74,7
Gelderland 74,4 78,7
Overijssel 73,6 83,5
Zuid-Holland 71,6 80,2
Noord-Holland 69,0 77,8
Zeeland 66,4 56,5
Flevoland 60,0 51,3

Relatief veel Zeeuwen verwachten achteruitgang in aanbod zorg, OV en onderwijs

Niet alleen is in Zeeland de tevredenheid over het aanbod van zorgvoorzieningen in de regio laag, maar ook verwacht een relatief groot deel van de Zeeuwse inwoners (ongeveer 35 procent) dat het aanbod van deze voorzieningen in de komende jaren zal verslechteren. Tevens denkt bijna de helft dat het aanbod van het openbaar vervoer in hun regio achteruit zal gaan en ruim 20 procent verwacht dit als het gaat om scholen (zie tabel 7R.3a en 7R.3b).

Meer dan 40 procent van de inwoners van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland verwacht een verslechtering in het aanbod van woningen in hun regio (zie tabel 7R.3a en 7R.3b). Vooral in Zuid-Holland en Utrecht varieert dit met de stedelijkheid van de eigen woongemeente. Inwoners van Zuid-Holland en Utrecht verwachten met 24 procent ook relatief vaak een achteruitgang in de hoeveelheid groen en natuur. In Limburg zijn mensen minder positief over de ontwikkeling van het aanbod van ziekenhuizen in hun regio; 30 procent denkt dat dit achteruit zal gaan.

7.4.2 Verwacht verslechtering1) van aanbod zorgvoorzieningen in de regio naar provincie, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
Huisartspraktijken Ziekenhuizen
Totaal 22,3 16,2
Provincie . .
Zeeland 35,3 34,4
Limburg 25,6 30,1
Flevoland 25,5 24,7
Overijssel 24,2 12,7
Noord-Brabant 23,8 11,4
Fryslân 23,3 25,3
Drenthe 22,5 20,9
Utrecht 21,5 17,6
Groningen 21,2 13,8
Gelderland 20,7 13,3
Noord-Holland 20,7 11,9
Zuid-Holland 20,3 16,2
1)Het gaat hier om een verslechtering van het aanbod in de komende jaren.

Tevredenheid over aanbod ziekenhuizen, openbaar vervoer en horeca groter in steden

Niet alleen tussen provincies, maar ook tussen stedelijke en landelijke gebieden bestaan verschillen in opvattingen over het aanbod van voorzieningen in de regio (zie tabel 7R.2a en 7R.2b). Naarmate de stedelijkheid van de woongemeente toeneemt, groeit ook het percentage inwoners dat tevreden is over het aanbod van ziekenhuizen, openbaar vervoer, culturele voorzieningen en horeca. De tevredenheid over het aanbod van huisartspraktijken en groen in de regio neemt echter af bij toenemende stedelijkheid. Ook zijn inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten het minst vaak tevreden over het aanbod van woningen, maar de tevredenheid over het aanbod van banen is er relatief hoog.

7.4.3 (Heel) tevreden over aanbod voorzieningen in de regio naar stedelijkheid woongemeente, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
Zeer sterk stedelijk Sterk stedelijk Matig stedelijk Weinig stedelijk Niet stedelijk
Huisartspraktijken 65,7 71,0 77,8 80,4 82,9
Ziekenhuizen 80,2 80,7 77,8 78,6 74,6
Openbaar vervoer 77,4 68,5 58,5 50,6 39,8

1 op 3 plattelandsbewoners verwacht verslechtering van het OV-aanbod in de regio

Van de inwoners van niet-stedelijke gemeenten verwacht 33 procent dat het aanbod van het openbaar vervoer in hun regio de komende jaren zal verslechteren, tegen 18 procent van de inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten. Ook wat betreft het aanbod van ziekenhuizen, scholen, sportgelegenheden, en restaurants en cafés verwachten ze vaker een achteruitgang (zie tabel 7R.3a en 7R.3b). Inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten denken relatief vaak dat het aanbod van woningen en groen in hun regio de komende jaren zal verslechteren.

7.4.4 Verwacht verslechtering1) van aanbod voorzieningen in de regio naar stedelijkheid woongemeente, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
Zeer sterk stedelijk Sterk stedelijk Matig stedelijk Weinig stedelijk Niet stedelijk
Ziekenhuizen 15,4 15,8 15,8 16,0 23,0
Openbaar vervoer 17,5 20,2 19,1 24,7 33,4
1)Het gaat hier om een verslechtering van het aanbod in de komende jaren.

Minder tevredenheid over voorzieningenniveau in grensregio’s

In hoeverre maakt het wonen in een grensregio verschil? Over het algemeen zijn mensen die in een grensregio wonen minder vaak tevreden over het aanbod van scholen, ziekenhuizen, banen, openbaar vervoer en culturele voorzieningen in hun regio ten opzichte van mensen die elders wonen (zie tabel 7R.2a en 7R.2b). Bij de tevredenheid over het openbaar vervoer en culturele voorzieningen speelt mee dat grensregio’s doorgaans minder stedelijk zijn. Over het aanbod van woningen en de hoeveelheid groen en natuur zijn mensen in grensregio’s wel positiever.

Daarbij zijn er verschillen tussen (grens)regio’s. Enkele voorbeelden: 53 procent van de inwoners van Eemsdelta is tevreden over het aanbod van ziekenhuizen in de regio, 65 procent van de inwoners van Oost-Groningen en 78 procent van de inwoners van Het Hogeland. Van de Groningers die niet in een grensregio wonen is dit percentage met 91 procent het hoogst. De tevredenheid over het aanbod van ziekenhuizen verschilt niet tussen de grensregio’s in Limburg, met uitzondering van Parkstad Limburg. Hier zijn inwoners met 51 procent duidelijk minder tevreden dan in de andere grensregio’s waar dit aandeel rond de 80 procent ligt. En in de grensregio Zeeuws-Vlaanderen is 39 procent tevreden over het aanbod van scholen in de regio, tegen 66 procent van de mensen die elders in Zeeland wonen.

7.4.5 Opvattingen over aanbod ziekenhuizen in de regio, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
(Heel) tevreden over aanbod Verwacht de komende jaren verslechtering aanbod
Groningen 81,3 13,8
Eemsdelta 53 15,5
Oost-Groningen 64,9 28,6
Het Hogeland 78 14,2
Overig Groningen 91,1 8,1
Limburg 74,7 30,1
Noord-Limburg 80,9 19,7
Midden-Limburg 84,6 15,4
Westelijke Mijnstreek 77,3 29,3
Maastricht-Mergelland 82 26,2
Parkstad Limburg 50,8 59,1

Voor vrijwel alle voorzieningen geldt dat inwoners van grensregio’s vaker een verslechtering in het aanbod verwachten dan mensen die niet in een grensregio wonen (zie tabel 7R.3a en 7R.3b). Woningen en groen vormen hierop een uitzondering. Hiervan denken mensen die niet in een grensregio wonen juist vaker dat het aanbod hiervan de komende jaren achteruit zal gaan in hun regio. Wanneer naar de (grens)regio’s wordt gekeken, valt vooral op dat de inwoners van Parkstad Limburg – waar sprake is van (gedeeltelijke) sluiting van het ziekenhuis in Heerlen – met 59 procent relatief vaak een verslechtering verwachten van het aanbod ziekenhuizen in hun regio. In de andere Limburgse grensregio’s ligt dit aandeel tussen de 15 en 29 procent.

Meer tevreden over het aanbod van banen en openbaar vervoer in Randstad

Mensen die in de Randstad wonen zijn vaker tevreden over het aanbod van banen en openbaar vervoer in hun regio dan mensen die niet in de Randstad wonen (zie tabel 7R.2a en 7R.2b). Buiten de Randstad verwachten mensen ook vaker dat het aanbod van deze voorzieningen zal verslechteren in hun regio. Dit geldt eveneens voor het aanbod van restaurants en cafés (zie tabel 7R.3a en 7R.3b).

Over het aanbod van woningen en groen in de regio zijn mensen die buiten de Randstad wonen vaker tevreden dan Randstedelingen. Wat betreft deze voorzieningen verwachten Randstedelingen ook vaker een verslechtering van het aanbod.

7.4.6 Opvattingen over aanbod voorzieningen in de regio binnen en buiten de Randstad, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
In Randstad Buiten Randstad
(Heel) tevreden over aanbod in regio van . .
Banen 61,8 54,3
Openbaar vervoer 72,1 57,4
Restaurants en cafes 82,4 81,0
Woningen 20,4 27,6
Groen en natuur 74,2 85,3
Verwacht de komende jaren
verslechtering aanbod
. .
Banen 9,4 12,3
Openbaar vervoer 17,7 23,7
Restaurants en cafes 7,4 11,7
Woningen 42,5 35,0
Groen en natuur 23,3 16,4

7.5Opvattingen over aantrekkelijkheid regio

Meerderheid bevolking wil in regio blijven wonen

Het grootste deel van de bevolking van 18 jaar of ouder is van plan om in hun regio te blijven wonen; 78 procent acht de kans (heel) groot dat zij hier blijven. 7 procent acht deze kans (heel) klein. Daarbij bestaat een duidelijk verschil naar leeftijd (zie tabel 7P.4); 54 procent van de 18- tot 25‑jarigen acht de kans (heel) groot dat zij in hun regio zullen blijven wonen tegen 93 procent van de 75‑plussers.

Verder denkt bijna twee derde (64 procent) van de bevolking dat hun regio (heel) aantrekkelijk is voor jonge mensen om in te wonen. Ruim 10 procent heeft het idee dat hun regio juist (heel) onaantrekkelijk is voor deze leeftijdsgroep. Jongere mensen vinden dit laatste vaker dan oudere mensen.

7.5.1 Opvattingen over aantrekkelijkheid regio, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
2024
Kans dat persoon in regio blijft wonen .
(Heel) klein 7,4
Niet klein, niet groot 10,2
(Heel) groot 78,1
Weet niet 4,4
(On)aantrekkelijkheid regio voor
jongeren om te wonen
.
(Heel) aantrekkelijk 64
Niet aantrekkelijk, niet onaantrekkelijk 20,4
(Heel) onaantrekkelijk 11,7
Weet niet 3,9

Het percentage dat de kans groot acht dat zij in hun regio blijven wonen loopt uiteen van 62 procent in Flevoland tot 88 procent in Drenthe (zie tabel 7R.4). In alle provincies geeft de leeftijdsgroep van 45 jaar of ouder dit vaker aan dan de groep jonger dan 45.noot4 Verder vinden Utrechters met 78 procent het vaakst dat hun regio aantrekkelijk is voor jonge mensen om in te wonen. Zeeuwen vinden dit met 34 procent het minst vaak. Daarbij is geen verschil naar leeftijd.

Deze opvattingen hangen ook samen met de stedelijkheid van de woongemeente (zie tabel 7R.4). Zo denken inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten het minst vaak dat zij in hun regio zullen blijven wonen. Het gaat dan vooral om de jongere leeftijdsgroep. Inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten vinden wel het vaakst dat hun regio aantrekkelijk is voor jonge mensen om in te wonen; 74 procent van hen geeft dit aan tegen 46 procent van de inwoners van niet-stedelijke gemeenten.

7.5.2 Opvattingen over aantrekkelijkheid regio naar stedelijkheid woongemeente, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
Zeer sterk stedelijk Sterk stedelijk Matig stedelijk Weinig stedelijk Niet stedelijk
Acht kans op blijven wonen in regio (heel) groot 70,2 79,2 81,9 82,2 82,7
Vindt regio (heel) aantrekkelijk voor jonge mensen om te wonen 74,0 65,7 64,4 53,9 46,0

Verder geven mensen die in een grensregio wonen iets vaker aan dat de kans groot is dat zij in hun regio zullen blijven wonen in vergelijking met mensen die elders wonen (zie tabel 7R.4). Hierbij speelt mee dat grensregio’s doorgaans minder stedelijk zijn. Mensen woonachtig in een grensregio vinden hun regio wel minder vaak aantrekkelijk voor jonge mensen om in te wonen, namelijk 51 tegen 67 procent van de mensen die niet in een grensregio wonen. Mensen die in de grensregio Zeeuws-Vlaanderen wonen geven dit met 21 procent het minst vaak aan.

Inwoners van de Randstad achten de kans minder vaak groot dat ze in hun regio zullen blijven wonen dan mensen die buiten de Randstad wonen (zie tabel 7R.4). Inwoners van de Randstad denken wel vaker dat hun regio aantrekkelijk is voor jonge mensen om in te wonen; 70 procent geeft dit aan tegen 59 procent van de mensen die niet in de Randstad wonen.

7.6Opvattingen over vertegenwoordiging regio in de landelijke politiek

Een derde van de bevolking negatief over vertegenwoordiging regio in landelijke politiek

Van de volwassen bevolking vindt 19 procent dat de belangen van hun regio voldoende worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek. Een derde vindt van niet. Een substantieel deel is het niet eens of oneens met de stelling (27 procent) of weet het niet (21 procent). Ook kan een relatief groot deel niet zeggen of er te weinig vertegenwoordigers uit de eigen regio in de landelijke politiek zitten (34 procent). Ruim een kwart vindt de vertegenwoordiging van de eigen regio in de landelijke politiek te beperkt, en 15 procent vindt van niet. Bijna een kwart neemt een tussenpositie in.

7.6.1 Opvattingen over vertegenwoordiging regio in landelijke politiek, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
(Helemaal) eens Niet eens, niet oneens (Helemaal) oneens Weet niet
De belangen van mijn regio worden voldoende vertegenwoordigd door de landelijke politiek 18,6 27,4 33 21,1
Er zitten te weinig vertegenwoordigers uit mijn regio in de landelijke politiek 26,9 23,8 15,5 33,8

Het percentage mensen dat niet vindt dat de belangen van hun regio voldoende worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek loopt uiteen van 26 procent in Noord- en Zuid-Holland tot 53 procent in Groningen. Inwoners van Zeeland, Drenthe en Fryslân geven met meer dan 40 procent relatief vaak aan dat er te weinig vertegenwoordigers uit de eigen regio in de landelijke politiek zitten. Utrechters, Noord- en Zuid-Hollanders zeggen dit met ongeveer 19 procent het minst vaak. Daarbij geeft ook een relatief groot deel van hen aan het niet te weten (tussen de 36 en 39 procent).

7.6.2 Opvattingen over vertegenwoordiging regio in landelijke politiek naar provincie, 2024 (% van personen van 18 jaar of ouder)
Vindt niet dat belangen van regio voldoende worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek Vindt dat er te weinig vertegenwoordigers uit regio in de landelijke politiek zitten
Totaal 33,0 26,9
Provincie . .
Groningen 52,5 36,6
Zeeland 48,8 47,4
Drenthe 46,6 45,0
Fryslân 41,8 43,5
Limburg 41,6 38,7
Overijssel 39,3 38,6
Flevoland 34,9 24,5
Gelderland 34,8 29,6
Noord-Brabant 34,2 28,4
Utrecht 27,4 19,5
Zuid-Holland 25,9 17,9
Noord-Holland 25,6 18,5

Wat betreft stedelijkheid zijn vooral mensen die in een niet-stedelijke gemeente wonen van mening dat de belangen van hun regio onvoldoende worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek (zie tabel 7R.5). Ook vinden zij relatief vaak dat er te weinig vertegenwoordigers uit hun regio in de landelijke politiek zitten.

Ook mensen die in een grensregio wonen vinden minder vaak dat de belangen van hun regio voldoende worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek dan mensen die elders wonen (zie tabel 7R.5). Zij zijn tevens vaker van mening dat er te weinig vertegenwoordigers uit hun regio in de landelijke politiek zitten. Het gaat relatief vaak om mensen uit de Groningse grensgebieden.

Mensen die buiten de Randstad wonen hebben minder vaak het gevoel dat de belangen van hun regio voldoende worden vertegenwoordigd door de landelijke politiek dan Randstede­lingen (zie tabel 7R.5). Zij vinden het aantal vertegenwoordigers uit hun regio ook vaker te weinig.

7.7Literatuur

Open literatuurlijst

Literatuur

Bastiaanssen, J. en M. Breedijk (2024). Beter bereikbaar? Veranderingen in de toegang tot voorzieningen en banen in Nederland tussen 2012 en 2022. Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag.

Bluemink, B., Dorenbos, R., J. Fennema en J. de Vries (2023). Kansenongelijkheid in grensregio’s. Een verkenning. Platform31, Den Haag.

CBS (2018). Westerse migranten gebruiken vaakst zorg in buitenland. Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

CBS (2024a). Wat is de gemiddelde afstand tot het dichtstbijzijnde ziekenhuis of buitenpoli? Nederland in Cijfers. Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

CBS (2024b). Statistieken over grensregio’s. Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

CBS (2024c). Ruim 86 duizend mensen werken in Nederland en wonen in Duitsland of België. Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

CBS (2025). In 2023 iets meer grenspendelaars vanuit Duitsland en België. Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

CBS StatLine (2024a). Nabijheid voorzieningen; afstand locatie, regionale cijfers. Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

CBS StatLine (2024b). Grenspendel werknemers; bedrijfstak, woonland, werkregio (NUTS 3). Centraal Bureau voor de Statistiek, Den Haag/Heerlen/Bonaire.

Deijkers, R. (2022). Hoe groot (en erg) is voorzieningenkloof tussen stad en platteland? EW, Diemen.

Ministerie van BZK (2023). Kabinetsreactie ‘Elke regio telt’: samen werk maken van de kracht van regio’s. Ministerie van Buitenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Den Haag.

Ministerie van BZK (2024). Regio’s aan de grens. Ministerie van Buitenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Den Haag.

Notten, N. en M. Kieft (2022). Kansenongelijkheid in het onderwijs: met de blik op het oosten. Hogeschool Windesheim, Zwolle.

PBL (2024). Bereikbaarheid in Nederland. Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag.

Remkes, J. (2022). Wat wel kan. Uit de impasse en een aanzet voor perspectief. Rijksoverheid, Den Haag.

Rli (Raad voor de leefomgeving en infrastructuur), ROB (Raad voor het Openbaar Bestuur), RVS (Raad voor Volksgezondheid & Samenleving) (2023). Elke regio telt! Een nieuwe aanpak van verschillen tussen regio’s. Den Haag.

Voogd, J. de en R. Cuperus (2021). Atlas van Afgehaakt Nederland. Over buitenstaanders en gevestigden. Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Den Haag.

Noten

In het onderzoek Belevingen 2024 was het bij de vragen naar de tevredenheid over het aanbod van voorzieningen in de regio ook steeds mogelijk om ‘niet van toepassing’ te antwoorden. Deze categorie is in de uitkomsten buiten beschouwing gelaten. Het percentage dat ‘niet van toepassing’ heeft geantwoord, loopt uiteen van minder dan 1 procent bij ‘groen of natuur’ tot 8 procent bij ‘scholen’ en ‘banen’.

In de vragenlijst is ‘regio’ niet gespecificeerd. Het is aan de respondent gelaten wat hieronder valt.

Het gaat hierbij steeds om het percentage dat ‘heel tevreden’ of ‘tevreden’ is over het aanbod van een bepaalde voorziening in de regio.

Voor iedere provincie en stedelijkheidsgraad is er een vergelijking gemaakt tussen mensen jonger dan 45 jaar en mensen van 45 jaar of ouder. Vanwege de aantallen was het niet mogelijk om een meer gedetailleerde leeftijdsvergelijking te maken.

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

niets (blanco) een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
. het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
0 (0,0) het cijfer is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers
- (indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
2016–2017 2016 tot en met 2017
2016/2017 het gemiddelde over de jaren 2016 tot en met 2017
2016/’17 oogstjaar, boekjaar, schooljaar, enz. beginnend in 2016 en eindigend in 2017
2004/’05-2016/’17 oogstjaar enz., 2004/’05 tot en met 2016/’17

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.