School
Jongeren in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs volgden in schooljaar 2023/’24 iets vaker een vmbo-opleiding dan een havo- of vwo-opleiding. Dit beeld is weinig veranderd de afgelopen jaren. Het slagingspercentage is wel gedaald, vooral bij havo, en was in 2023 lager dan in de periode voor de coronapandemie. Jongens met een natuurprofiel op de havo en het vwo hadden het hoogste slagingspercentage.
5.1Vmbo’ers in het derde leerjaar
In schooljaar 2023/’24 zaten 190 duizend leerlingen in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs (exclusief praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs). Iets meer dan de helft van deze leerlingen (51 procent) zat op het vmbo, de anderen volgden havo (23 procent), vwo (22 procent) of een algemeen leerjaar havo/vwo (4 procent). Het aandeel leerlingen op het vmbo was vergelijkbaar met voorgaande schooljaren. Het aandeel jongeren dat in het derde leerjaar een vmbo-opleiding volgt, is onder meiden kleiner dan onder jongens (49 procent tegenover 52 procent).
Leerlingen in het vmbo kunnen kiezen uit vier leerwegen: de beroepsgerichte leerweg (vmbo-b), de kadergerichte leerweg (vmbo-k), de gemengde leerweg (vmbo-g) en de theoretische leerweg (vmbo-t). In schooljaar 2023/’24 volgde 23 procent van de 190 duizend leerlingen in het derde leerjaar de beroepsgerichte of kadergerichte leerweg. In deze leerwegen ligt de nadruk meer op het beroepsgerichte programma dan bij de gemengde en theoretische leerweg. Een vmbo-b-diploma geeft toegang tot mbo niveau 2, en vmbo-k tot mbo niveau 3 en 4. 28 procent volgde de gemengde of theoretische leerweg. Een diploma voor vmbo-g en vmbo-t geeft toegang tot mbo niveau 4 en als er een extra vak gedaan is, ook tot de havo. In tegenstelling tot het vmbo-t, volgen leerlingen op het vmbo-g ook een beroepsgericht vak.
Onderwijssoort | Leerlingen |
---|---|
vmbo-b | 8 |
vmbo-k | 15 |
vmbo-g | 8 |
vmbo-t | 19 |
havo/vwo¹⁾ | 4 |
havo | 23 |
vwo | 22 |
1) havo/vwo is algemeen leerjaar 3 | |
*voorlopige cijfers |
Relatief veel vmbo’ers in Flevoland, Drenthe en Fryslân
In de provincies Utrecht en Noord-Holland volgden respectievelijk 42 en 45 procent van de leerlingen een vmbo-opleiding. Dat was lager dan het landelijke gemiddelde. In Flevoland, Drenthe en Fryslân was dit juist hoger dan gemiddeld: bijna 6 op de 10 leerlingen uit het derde leerjaar gingen naar het vmbo. Bij de andere provincies zat tussen de 52 en 56 procent van de leerlingen op het vmbo.
Het aandeel vmbo’ers in het derde leerjaar verschilt per gemeente. In Oldambt en Pekela was dit het grootst: ruim 7 op de 10 leerlingen gingen naar het vmbo (respectievelijk 73 en 72 procent). In Bloemendaal, Laren, Oegstgeest en Heemstede was dit een stuk lager, rond de 2 op de 10 leerlingen.
In Rotterdam zat 55 procent van de leerlingen op het vmbo. In Utrecht en Amsterdam volgden de meeste leerlingen in het derde leerjaar havo of vwo en was het aandeel vmbo’ers met respectievelijk 37 en 39 procent juist relatief klein. In Den Haag was de verhouding vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde: evenveel leerlingen volgden havo of vwo als vmbo.
Gemeentenaam | vmbo-3 | |
---|---|---|
Groningen | 44 | |
Almere | 55 | |
Stadskanaal | 59 | |
Veendam | 64 | |
Zeewolde | 40 | |
Achtkarspelen | 63 | |
Ameland | 88 | |
Harlingen | 65 | |
Heerenveen | 56 | |
Leeuwarden | 51 | |
Ooststellingwerf | 61 | |
Opsterland | 57 | |
Schiermonnikoog | . | |
Smallingerland | 58 | |
Terschelling | 59 | |
Vlieland | . | |
Weststellingwerf | 65 | |
Assen | 55 | |
Coevorden | 64 | |
Emmen | 66 | |
Hoogeveen | 62 | |
Meppel | 55 | |
Almelo | 66 | |
Borne | 47 | |
Dalfsen | 58 | |
Deventer | 53 | |
Enschede | 57 | |
Haaksbergen | 50 | |
Hardenberg | 62 | |
Hellendoorn | 56 | |
Hengelo | 49 | |
Kampen | 54 | |
Losser | 61 | |
Noordoostpolder | 57 | |
Oldenzaal | 50 | |
Ommen | 54 | |
Raalte | 58 | |
Staphorst | 47 | |
Tubbergen | 57 | |
Urk | 67 | |
Wierden | 51 | |
Zwolle | 51 | |
Aalten | 54 | |
Apeldoorn | 50 | |
Arnhem | 49 | |
Barneveld | 57 | |
Beuningen | 51 | |
Brummen | 57 | |
Buren | 54 | |
Culemborg | 43 | |
Doesburg | 57 | |
Doetinchem | 47 | |
Druten | 56 | |
Duiven | 54 | |
Ede | 51 | |
Elburg | 56 | |
Epe | 57 | |
Ermelo | 43 | |
Harderwijk | 52 | |
Hattem | 49 | |
Heerde | 63 | |
Heumen | 39 | |
Lochem | 51 | |
Maasdriel | 60 | |
Nijkerk | 52 | |
Nijmegen | 46 | |
Oldebroek | 68 | |
Putten | 54 | |
Renkum | 36 | |
Rheden | 45 | |
Rozendaal | . | |
Scherpenzeel | 60 | |
Tiel | 59 | |
Voorst | 55 | |
Wageningen | 38 | |
Westervoort | 62 | |
Winterswijk | 57 | |
Wijchen | 52 | |
Zaltbommel | 55 | |
Zevenaar | 61 | |
Zutphen | 52 | |
Nunspeet | 58 | |
Dronten | 55 | |
Amersfoort | 43 | |
Baarn | 35 | |
De Bilt | 29 | |
Bunnik | 32 | |
Bunschoten | 55 | |
Eemnes | 41 | |
Houten | 36 | |
Leusden | 42 | |
Lopik | 56 | |
Montfoort | 55 | |
Renswoude | 45 | |
Rhenen | 52 | |
Soest | 42 | |
Utrecht | 37 | |
Veenendaal | 52 | |
Woudenberg | 45 | |
Wijk bij Duurstede | 52 | |
IJsselstein | 42 | |
Zeist | 34 | |
Nieuwegein | 51 | |
Aalsmeer | 47 | |
Alkmaar | 51 | |
Amstelveen | 28 | |
Amsterdam | 39 | |
Bergen (NH.) | 41 | |
Beverwijk | 60 | |
Blaricum | 34 | |
Bloemendaal | 19 | |
Castricum | 47 | |
Diemen | 41 | |
Edam-Volendam | 49 | |
Enkhuizen | 58 | |
Haarlem | 38 | |
Haarlemmermeer | 46 | |
Heemskerk | 55 | |
Heemstede | 23 | |
Heiloo | 35 | |
Den Helder | 63 | |
Hilversum | 32 | |
Hoorn | 54 | |
Huizen | 47 | |
Landsmeer | 39 | |
Laren | 22 | |
Medemblik | 53 | |
Oostzaan | 42 | |
Opmeer | 55 | |
Ouder-Amstel | 30 | |
Purmerend | 60 | |
Schagen | 60 | |
Texel | 64 | |
Uitgeest | 39 | |
Uithoorn | 46 | |
Velsen | 54 | |
Zandvoort | 48 | |
Zaanstad | 59 | |
Alblasserdam | 52 | |
Alphen aan den Rijn | 54 | |
Barendrecht | 48 | |
Drechterland | 59 | |
Capelle aan den IJssel | 56 | |
Delft | 46 | |
Dordrecht | 56 | |
Gorinchem | 48 | |
Gouda | 47 | |
's-Gravenhage | 50 | |
Hardinxveld-Giessendam | 56 | |
Hendrik-Ido-Ambacht | 47 | |
Stede Broec | 61 | |
Hillegom | 55 | |
Katwijk | 50 | |
Krimpen aan den IJssel | 62 | |
Leiden | 41 | |
Leiderdorp | 35 | |
Lisse | 54 | |
Maassluis | 65 | |
Nieuwkoop | 51 | |
Noordwijk | 45 | |
Oegstgeest | 22 | |
Oudewater | 60 | |
Papendrecht | 51 | |
Ridderkerk | 51 | |
Rotterdam | 55 | |
Rijswijk | 46 | |
Schiedam | 64 | |
Sliedrecht | 54 | |
Albrandswaard | 49 | |
Vlaardingen | 63 | |
Voorschoten | 33 | |
Waddinxveen | 49 | |
Wassenaar | 27 | |
Woerden | 47 | |
Zoetermeer | 56 | |
Zoeterwoude | 48 | |
Zwijndrecht | 57 | |
Borsele | 52 | |
Goes | 45 | |
West Maas en Waal | 52 | |
Hulst | 62 | |
Kapelle | 46 | |
Middelburg | 51 | |
Reimerswaal | 66 | |
Terneuzen | 58 | |
Tholen | 57 | |
Veere | 51 | |
Vlissingen | 56 | |
De Ronde Venen | 40 | |
Tytsjerksteradiel | 55 | |
Asten | 45 | |
Baarle-Nassau | 54 | |
Bergen op Zoom | 49 | |
Best | 57 | |
Boekel | 65 | |
Boxtel | 55 | |
Breda | 45 | |
Deurne | 61 | |
Pekela | 72 | |
Dongen | 56 | |
Eersel | 56 | |
Eindhoven | 47 | |
Etten-Leur | 51 | |
Geertruidenberg | 67 | |
Gilze en Rijen | 55 | |
Goirle | 42 | |
Helmond | 56 | |
's-Hertogenbosch | 50 | |
Heusden | 51 | |
Hilvarenbeek | 43 | |
Loon op Zand | 55 | |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | 47 | |
Oirschot | 51 | |
Oisterwijk | 47 | |
Oosterhout | 54 | |
Oss | 57 | |
Rucphen | 54 | |
Sint-Michielsgestel | 47 | |
Someren | 61 | |
Son en Breugel | 47 | |
Steenbergen | 61 | |
Waterland | 34 | |
Tilburg | 51 | |
Valkenswaard | 54 | |
Veldhoven | 45 | |
Vught | 36 | |
Waalre | 43 | |
Waalwijk | 55 | |
Woensdrecht | 44 | |
Zundert | 48 | |
Wormerland | 56 | |
Landgraaf | 59 | |
Beek | 52 | |
Beesel | 56 | |
Bergen (L.) | 61 | |
Brunssum | 50 | |
Gennep | 62 | |
Heerlen | 58 | |
Kerkrade | 57 | |
Maastricht | 45 | |
Meerssen | 45 | |
Mook en Middelaar | 40 | |
Nederweert | 54 | |
Roermond | 55 | |
Simpelveld | 53 | |
Stein | 52 | |
Vaals | 51 | |
Venlo | 68 | |
Venray | 56 | |
Voerendaal | 44 | |
Weert | 56 | |
Valkenburg aan de Geul | 47 | |
Lelystad | 63 | |
Horst aan de Maas | 50 | |
Oude IJsselstreek | 59 | |
Teylingen | 50 | |
Utrechtse Heuvelrug | 33 | |
Oost Gelre | 53 | |
Koggenland | 46 | |
Lansingerland | 44 | |
Leudal | 52 | |
Maasgouw | 49 | |
Gemert-Bakel | 62 | |
Halderberge | 57 | |
Heeze-Leende | 56 | |
Laarbeek | 58 | |
Reusel-De Mierden | 54 | |
Roerdalen | 61 | |
Roosendaal | 49 | |
Schouwen-Duiveland | 53 | |
Aa en Hunze | 50 | |
Borger-Odoorn | 56 | |
De Wolden | 60 | |
Noord-Beveland | 48 | |
Wijdemeren | 45 | |
Noordenveld | 51 | |
Twenterand | 66 | |
Westerveld | 60 | |
Lingewaard | 55 | |
Cranendonck | 65 | |
Steenwijkerland | 58 | |
Moerdijk | 59 | |
Echt-Susteren | 53 | |
Sluis | 60 | |
Drimmelen | 57 | |
Bernheze | 56 | |
Alphen-Chaam | 40 | |
Bergeijk | 58 | |
Bladel | 62 | |
Gulpen-Wittem | 48 | |
Tynaarlo | 37 | |
Midden-Drenthe | 55 | |
Overbetuwe | 44 | |
Hof van Twente | 56 | |
Neder-Betuwe | 67 | |
Rijssen-Holten | 57 | |
Geldrop-Mierlo | 57 | |
Olst-Wijhe | 65 | |
Dinkelland | 52 | |
Westland | 61 | |
Midden-Delfland | 40 | |
Berkelland | 57 | |
Bronckhorst | 59 | |
Sittard-Geleen | 47 | |
Kaag en Braassem | 55 | |
Dantumadiel | 62 | |
Zuidplas | 53 | |
Peel en Maas | 61 | |
Oldambt | 73 | |
Zwartewaterland | 65 | |
Súdwest-Fryslân | 54 | |
Bodegraven-Reeuwijk | 44 | |
Eijsden-Margraten | 34 | |
Stichtse Vecht | 40 | |
Hollands Kroon | 64 | |
Leidschendam-Voorburg | 41 | |
Goeree-Overflakkee | 57 | |
Pijnacker-Nootdorp | 46 | |
Nissewaard | 60 | |
Krimpenerwaard | 52 | |
De Fryske Marren | 56 | |
Gooise Meren | 31 | |
Berg en Dal | 50 | |
Meierijstad | 57 | |
Waadhoeke | 63 | |
Westerwolde | 65 | |
Midden-Groningen | 66 | |
Beekdaelen | 46 | |
Montferland | 59 | |
Altena | 57 | |
West Betuwe | 50 | |
Vijfheerenlanden | 54 | |
Hoeksche Waard | 52 | |
Het Hogeland | 56 | |
Westerkwartier | 55 | |
Noardeast-Fryslân | 64 | |
Molenlanden | 48 | |
Eemsdelta | 67 | |
Dijk en Waard | 57 | |
Land van Cuijk | 54 | |
Maashorst | 52 | |
Voorne aan Zee | 53 | |
* voorlopige cijfers |
Leerlingen met een herkomstland buiten Europa vaker op het vmbo
Van de 190 duizend derdeklassers in het voortgezet onderwijs had het merendeel een Nederlandse herkomst (72 procent). Dit zijn leerlingen die in Nederland zijn geboren én waarvan de ouders in Nederland zijn geboren. In schooljaar 2023/’24 ging de helft van hen naar het vmbo.
Bijna 40 duizend leerlingen hadden een buiten-Europese herkomst, van hen ging 57 procent naar het vmbo. Zij volgden dus vaker een vmbo-opleiding dan leerlingen met een Nederlandse herkomst. Leerlingen met een Europese herkomst gingen juist minder vaak naar het vmbo (45 procent), met name de leerlingen die in Nederland zijn geboren (43 procent). Onder leerlingen met een herkomst buiten Europa was er nauwelijks verschil in vmbo-deelname tussen degenen die in Nederland zijn geboren en degene die dat niet zijn.
Herkomst | Totaal | Geboren in Nederland | Geboren in buitenland |
---|---|---|---|
Nederland | 50 | 50 | 0 |
Europa (excl. Nederland) | 45 | 43 | 49 |
Buiten Europa | 57 | 57 | 56 |
5.2Geslaagden in het voortgezet onderwijs
In 2023 slaagde 89 procent van de 174 duizend eindexamenkandidaten in het voortgezet onderwijs. Dit is het laagste percentage sinds jaren en vergelijkbaar met 2012. In 2023 waren er voor het eerst geen aanpassingen in de slaag-zakregeling, die in de jaren 2020 tot 2022 van kracht was vanwege de coronapandemie.
Het slagingspercentage van vmbo-b is hoog en relatief stabiel: de afgelopen jaren was dat hoger dan 96 procent. Van de examenkandidaten vmbo-g, met bijna 8 duizend leerlingen de kleinste groep binnen het vmbo, slaagde in 2023 90 procent. Dat is vergelijkbaar met de periode voor de coronapandemie; in 2019 was het slagingspercentage ook 90 procent.
De afgelopen jaren is het slagingspercentage onder havisten het laagst van alle schoolsoorten op het voortgezet onderwijs, en dat was in 2023 niet anders. In 2023 slaagde 84 procent van de 50 duizend havo-examenkandidaten. Dat is 7 procentpunten lager dan een jaar eerder en daarmee het laagste slagingspercentage in jaren. In 2012 was dit 87 procent. Van de ruim 37 duizend vwo-examenkandidaten slaagde 89 procent in 2023. Dat is 4 procentpunten lager dan een jaar eerder, maar 2 procentpunten hoger dan in 2012.
Jaar | vmbo-b | vmbo-k | vmbo-g | vmbo-t | havo | vwo |
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 96 | 93 | 88 | 91 | 87 | 87 |
2013 | 97 | 93 | 89 | 92 | 88 | 92 |
2014 | 97 | 95 | 92 | 94 | 88 | 90 |
2015 | 97 | 95 | 93 | 95 | 87 | 92 |
2016 | 98 | 96 | 92 | 94 | 89 | 91 |
2017 | 98 | 96 | 90 | 93 | 87 | 91 |
2018 | 98 | 95 | 90 | 93 | 88 | 92 |
2019 | 98 | 96 | 90 | 93 | 88 | 91 |
2020 | 99 | 99 | 100 | 99 | 98 | 99 |
2021 | 99 | 99 | 97 | 96 | 91 | 94 |
2022 | 99 | 99 | 97 | 96 | 91 | 93 |
2023* | 96 | 94 | 90 | 92 | 84 | 89 |
* voorlopige cijfers |
Het slagingspercentage op de havo lag in 2023 voor jongens (85 procent) iets hoger dan voor meiden (83 procent). Ook op het vwo slaagden in 2023 jongens vaker dan meiden (90 procent van de jongens en 88 procent van de meiden). Op het vmbo was er nauwelijks verschil tussen jongens en meiden; ze slaagden even vaak voor hun eindexamen.
Bij examenkandidaten met een herkomstland buiten Europa waren de slagingspercentages in 2023 lager dan bij examenkandidaten met een Nederlandse herkomst. Examenkandidaten met een Europese herkomst slaagden op het vmbo-b en het vwo ongeveer even vaak als die met een Nederlandse herkomst. Voor de andere onderwijssoorten lag het percentage net iets lager, maar wel hoger dan dat van kandidaten met een niet-Europese herkomst.
5.3Slagingspercentages naar profielen havo en vwo
Leerlingen op de havo en het vwo kunnen aan het einde van het derde leerjaar kiezen uit de profielen cultuur & maatschappij, economie & maatschappij, natuur & gezondheid en natuur & techniek. Deze profielen bepalen voor een groot deel in welke vakken ze eindexamen gaan doen. Op de havo had het merendeel van de eindexamenkandidaten uit 2023 een maatschappijprofiel: 62 procent van de jongens en 63 procent van de meiden. Op het vwo had juist ruim de helft een natuurprofiel (jongens 59 procent en meiden 56 procent).
Eindexamenkandidaten kunnen ook een dubbelprofiel hebben, waarbij ze eindexamen voor de verplichte onderdelen van twee verschillende profielen doen. Dit komt relatief vaak voor op het vwo: van de ruim 37 duizend eindexamenkandidaten had bijna 1 op 3 eindexamenkandidaten in 2023 zowel natuur & gezondheid als natuur & techniek. Bij de havo had 1 op de 10 eindexamenkandidaten dit dubbelprofiel. Ook de combinatie van cultuur & maatschappij en economie & maatschappij komt relatief vaak voor, 15 procent bij vwo en 3 procent bij havo. Een cross-over van natuur en maatschappij, zoals bijvoorbeeld natuur & gezondheid en economie & maatschappij, komt zelden voor.
Onder de geslaagde havisten was zowel bij de natuur- als maatschappijprofielen verschil tussen jongens en meiden. Jongens met een natuurprofiel hadden het hoogste slagingspercentage: 87 procent. Het verschil tussen jongens en meiden was bij het natuurprofiel 4 procentpunten en bij het maatschappijprofiel 2 procentpunten.
Bij de vwo’ers was het verschil tussen jongens en meiden in het slagingspercentage vooral zichtbaar bij het natuurprofiel: 3 procentpunten, tegenover 1 procentpunt bij het maatschappijprofiel. Verder slaagden meer leerlingen voor het natuurprofiel dan voor het maatschappijprofiel, ruim 19 duizend leerlingen behaalden hun vwo-diploma met een natuurprofiel. Dit gold zowel voor meiden als voor jongens.
Profiel | Totaal | Jongens | Meiden |
---|---|---|---|
havo | . | . | . |
Natuur | 85 | 87 | 83 |
Maatschappij | 84 | 85 | 83 |
vwo | . | . | . |
Natuur | 90 | 91 | 88 |
Maatschappij | 87 | 88 | 87 |
* voorlopige cijfers |
5.4Begrippen
Bekostigd onderwijs
Onderwijs dat wordt bekostigd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Havo
De havo is een onderwijssoort in het voortgezet onderwijs die vooral bedoeld is als voorbereiding op het hoger beroepsonderwijs. Met een havo-diploma is het tevens mogelijk om door te stromen naar het vijfde leerjaar van het vwo. De havo heeft vijf leerjaren. In de tweede fase (leerjaren 4 en 5) kiezen leerlingen uit vier profielen.
Herkomstland
Kenmerk dat weergeeft in welk land iemand geboren is of waar diens ouders geboren zijn. De herkomst van personen die in het buitenland zijn geboren wordt bepaald door hun eigen geboorteland. Bij personen die in Nederland geboren zijn, wordt de herkomst bepaald door het geboorteland van de ouders. Wanneer beide ouders in het buitenland zijn geboren, is het geboorteland van de moeder leidend in het bepalen van de herkomst. De geboortegegevens van de moeder zijn vaker bekend dan die van de vader. Wanneer de moeder in Nederland is geboren of het geboorteland van de moeder onbekend is, dan wordt het geboorteland van de vader gebruikt. Het kan in enkele gevallen voorkomen dat het herkomstland van een leerling niet bepaald kan worden. In dit hoofdstuk zijn deze leerlingen samengevoegd bij de categorie Buiten Europa (geboren buiten Nederland).
Maatschappijprofiel
Profiel cultuur & maatschappij en economie & maatschappij, inclusief dubbelprofiel cultuur & maatschappij/economie & maatschappij.
Natuurprofiel
Profiel natuur & gezondheid en natuur & techniek, inclusief dubbelprofiel natuur & gezondheid/natuur & techniek.
Onderwijssoorten
vso = voortgezet speciaal onderwijs
vmbo = voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
havo = hoger algemeen voortgezet onderwijs
vwo = voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
mbo = middelbaar beroepsonderwijs
vavo = voortgezet algemeen volwassenenonderwijs
hbo = hoger beroepsonderwijs
wo = wetenschappelijk onderwijs
Slaag-zakregeling
In verband met de coronapandemie is de slaag-zakregeling voor eindexamenkandidaten een aantal keren aangepast. In 2023 was dat voor het eerst niet meer het geval en gold de examenregeling zoals die tot en met 2019 ook van kracht was.
In 2020 gingen de centrale examens niet door en werd het diploma gegeven op basis van de resultaten van de schoolexamens. Ook mochten de examenkandidaten maximaal twee resultatenverbeteringstoetsen maken die voor 50 procent meetelden voor het eindcijfer, als het cijfer hoger was dan het cijfer van het schoolexamen. Leerlingen op vmbo-b en vmbo-k mochten daarnaast nog een resultaatverbeteringstoets maken voor hun beroepsgerichte profielvak.
In 2021 en 2022 ging het centraal examen wel door, maar waren er een aantal maatregelen van kracht. Zo mochten examenkandidaten de centrale examens spreiden over twee tijdvakken, waardoor het mogelijk was om extra voorbereidingstijd te hebben voor deze vakken. Daarnaast waren er twee herkansingsmogelijkheden in plaats van één en was het mogelijk om het eindcijfer van één vak (niet Nederlands, Engels of wiskunde) niet mee te laten tellen voor de uitslag. Het beroepsgerichte profielvak in het vmbo werd afgesloten met een schoolexamen in plaats van een centraal examen. De groep leerlingen die in 2021 examen deed is anders van samenstelling dan voor de pandemie, omdat er destijds vrijwel geen leerlingen waren die het schooljaar daarvoor gezakt waren. De samenstelling van de groep examenkandidaten vanaf 2022 leek weer meer op die van de jaren voor de coronapandemie.
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)
Het vmbo bestaat uit vier leerwegen:
- de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-b)
- de kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-k)
- de gemengde leerweg (vmbo-g)
- de theoretische leerweg (vmbo-t).
Bij vmbo-b en vmbo-k ligt de nadruk op het beroepsgerichte programma.
Vmbo-b is de vooropleiding voor de basisberoepsopleiding (niveau 2) van het mbo.
Vmbo-k is de vooropleiding voor de vakopleiding (niveau 3) en de middenkaderopleiding (niveau 4) van het mbo.
Vmbo-g en vmbo-t geven toegang tot middenkaderopleiding (niveau 4) van het mbo. Het is, na diplomering met een extra vak, ook mogelijk om vanuit vmbo-g en vmbo-t in te stromen in het vierde leerjaar van de havo. In tegenstelling tot het vmbo-t, volgen leerlingen op het vmbo-g ook een beroepsgericht vak.
Vwo
Het vwo is een onderwijssoort in het voortgezet onderwijs, die vooral bedoeld is als voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs (wo). Het vwo heeft zes leerjaren. Leerlingen kunnen in de tweede fase (leerjaren 4, 5 en 6) kiezen uit vier profielen. Het vwo kent twee onderwijssoorten: het atheneum en het gymnasium. Op het gymnasium krijgen alle leerlingen Grieks en Latijn in de onderbouw en minimaal één van deze klassieke talen in de bovenbouw.
5.6Meer informatie en literatuur
Meer informatie
Onderwijscijfers van de groep tot 25 jaar zijn te vinden op Jeugdmonitor StatLine.
Cijfers over het percentage derdejaars leerlingen in het vmbo naar regio zijn te vinden op Jeugdmonitor StatLine.
Cijfers over gediplomeerden in het voortgezet onderwijs naar woonregio zijn te vinden op Jeugdmonitor Statline.
Cijfers over gediplomeerden in het voortgezet onderwijs naar achtergrondkenmerken zijn te vinden op Jeugdmonitor Statline.
Cijfers over examenkandidaten en slagingspercentages in het voortgezet onderwijs zijn te vinden op StatLine.
Voor meer informatie over vo-examens en de coronamaatregelen, zie:
Servicedocument VO examens 2021–2022
Servicedocument VO examens 2020–2021
Servicedocument VO examens 2019–2020
Voor meer informatie over examens in het voortgezet onderwijs, zie de website van de Rijksoverheid.