Jeugdzorg en Veilig Thuis
Jongeren in jeugdzorg en advies- en meldpunt Veilig Thuis
In 2021 ontvingen 461 duizend jongeren jeugdzorg, 450 duizend daarvan ontvingen jeugdhulp, 41 duizend hadden een jeugdbeschermingsmaatregel en 8 duizend een jeugdreclasseringsmaatregel. Ten opzichte van 2015 is het aantal jongeren met jeugdreclassering met 29 procent gedaald. Het aantal jongeren met jeugdbescherming is in deze periode met 1,4 procent afgenomen. Bij 14 procent van de kinderen met ondertoezichtstelling kan worden vastgesteld dat de ouders van het kind op 1 januari 2021 op hetzelfde adres woonden. Bij jongeren met voogdij kan dit bij 10 procent worden vastgesteld. Het advies- en meldpunt voor iedereen die vermoedens heeft van kindermishandeling of huiselijk geweld (‘Veilig Thuis’) heeft in 2021, in tegenstelling tot de twee jaar daarvoor, meer adviezen gegeven dan meldingen ontvangen.
3.1Jeugdzorg in Nederland
In 2021 kregen 461 duizend jongeren jeugdzorg. Dat is bijna 10 procent van alle jongeren van 0 tot en met 22 jaar in Nederland. 450 duizend jeugdzorgjongeren ontvingen jeugdhulp in 2021.
Bij de decentralisatie van jeugdzorg in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de jeugdzorg in Nederland. Sinds 2015 is het aantal jeugdhulpontvangers gestegen van 363 duizend naar 423 duizend in 2020.noot1 Jeugdhulp kan zowel rechtstreeks door de gemeente betaald worden (zorg in natura), als door de ouders zelf worden ingekocht met een persoonsgebonden budget (pgb). De groep jongeren met een pgb is sinds 2015 afgenomen, van 32 duizend in 2015 naar 18 duizend in 2021.
In 2021 kregen 41 duizend jongeren jeugdbescherming, 1,4 procent minder dan in 2015. In 2021 ontvingen 8 duizend jongeren jeugdreclassering tegenover 11 duizend in 2015, een afname van 29 procent ten opzichte van 2015.
jaar | Jeugdhulp in natura | Jeugdhulp PGB | Jeugdbescherming | Jeugdreclassering |
---|---|---|---|---|
2015 | 100,000 | 100,000 | 100,000 | 100,000 |
2016 | 108,523 | 90,728 | 94,589 | 95,785 |
2017 | 114,600 | 71,092 | 94,052 | 90,897 |
2018 | 117,770 | 66,410 | 95,495 | 84,170 |
2019 | 121,722 | 62,359 | 98,010 | 81,883 |
2020 | 119,451 | 60,758 | 98,617 | 76,726 |
2021* | . | 56,137 | 98,427 | 71,345 |
Regionale verschillen
Het percentage jongeren van 0 t/m 22 jaar dat in 2021 jeugdzorg kreeg, verschilt per gemeente. De gemeenten Vlieland, Staphorst en Raalte hadden in 2021 het laagste aandeel jongeren met jeugdzorg, met respectievelijk 4,2, 5,4 en 5,9 procent. De gemeenten Tiel, Terneuzen en Heerde hadden in 2021 het grootste aandeel jongeren met jeugdzorg, met respectievelijk 18,8, 16,5 en 15,5 procent. In de gemeenten Amsterdam en Den Haag ligt het aandeel rond het landelijke gemiddelde met respectievelijk 10,5 en 10,9 procent. In Rotterdam is het aandeel met 7,8 procent lager en in Utrecht met 13,3 procent hoger. Over het algemeen krijgen jongeren in het noordoosten van Nederland en in Midden-Limburg relatief het vaakst jeugdhulp.
Gemeente_naam | aandeelJH |
---|---|
's-Gravenhage (gemeente) | 10,93 |
's-Hertogenbosch | 9,79 |
Aa en Hunze | 11,18 |
Aalsmeer | 9,93 |
Aalten | 10,42 |
Achtkarspelen | 10,23 |
Alblasserdam | 11,79 |
Albrandswaard | 7,15 |
Alkmaar | 11,45 |
Almelo | 11,68 |
Almere | 10,63 |
Alphen aan den Rijn | 11,38 |
Alphen-Chaam | 9,40 |
Altena | 9,69 |
Ameland | 9,12 |
Amersfoort | 10,40 |
Amstelveen | 9,03 |
Amsterdam | 10,49 |
Apeldoorn | 10,90 |
Arnhem | 10,99 |
Assen | 14,65 |
Asten | 8,59 |
Baarle-Nassau | 7,83 |
Baarn | 10,34 |
Barendrecht | 8,10 |
Barneveld | 9,08 |
Beek (L.) | 12,03 |
Beekdaelen | 11,99 |
Beemster | 8,68 |
Beesel | 12,42 |
Berg en Dal | 9,97 |
Bergeijk | 10,56 |
Bergen (L.) | 10,00 |
Bergen (NH.) | 8,84 |
Bergen op Zoom | 13,30 |
Berkelland | 10,59 |
Bernheze | 10,12 |
Best | 11,43 |
Beuningen | 11,13 |
Beverwijk | 11,45 |
Bladel | 9,66 |
Blaricum | 9,37 |
Bloemendaal | 9,72 |
Bodegraven-Reeuwijk | 10,65 |
Boekel | 8,07 |
Borger-Odoorn | 11,82 |
Borne | 9,36 |
Borsele | 10,18 |
Boxmeer | 9,19 |
Boxtel | 9,53 |
Breda | 9,44 |
Brielle | 6,90 |
Bronckhorst | 10,09 |
Brummen | 10,89 |
Brunssum | 14,13 |
Bunnik | 8,90 |
Bunschoten | 10,38 |
Buren | 12,14 |
Capelle aan den IJssel | 11,22 |
Castricum | 8,53 |
Coevorden | 10,02 |
Cranendonck | 10,01 |
Cuijk | 10,08 |
Culemborg | 11,81 |
Dalfsen | 8,69 |
Dantumadiel | 8,89 |
De Bilt | 9,09 |
De Fryske Marren | 8,08 |
De Ronde Venen | 7,55 |
De Wolden | 9,65 |
Delft | 9,51 |
Den Helder | 13,82 |
Deurne | 8,97 |
Deventer | 9,45 |
Diemen | 6,99 |
Dinkelland | 6,42 |
Doesburg | 12,26 |
Doetinchem | 11,95 |
Dongen | 12,43 |
Dordrecht | 12,24 |
Drechterland | 6,67 |
Drimmelen | 11,82 |
Dronten | 10,06 |
Druten | 10,15 |
Duiven | 11,37 |
Echt-Susteren | 14,01 |
Edam-Volendam | 6,72 |
Ede | 9,10 |
Eemnes | 9,80 |
Eemsdelta | 11,20 |
Eersel | 10,20 |
Eijsden-Margraten | 10,50 |
Eindhoven | 9,16 |
Elburg | 8,87 |
Emmen | 11,93 |
Enkhuizen | 10,44 |
Enschede | 9,80 |
Epe | 9,41 |
Ermelo | 11,95 |
Etten-Leur | 10,65 |
Geertruidenberg | 14,80 |
Geldrop-Mierlo | 12,52 |
Gemert-Bakel | 7,51 |
Gennep | 11,97 |
Gilze en Rijen | 11,34 |
Goeree-Overflakkee | 8,03 |
Goes | 12,00 |
Goirle | 11,57 |
Gooise Meren | 10,64 |
Gorinchem | 10,30 |
Gouda | 12,99 |
Grave | 11,44 |
Groningen (gemeente) | 8,61 |
Gulpen-Wittem | 9,08 |
Haaksbergen | 9,26 |
Haarlem | 9,71 |
Haarlemmermeer | 10,41 |
Halderberge | 10,83 |
Hardenberg | 10,06 |
Harderwijk | 12,43 |
Hardinxveld-Giessendam | 8,35 |
Harlingen | 10,67 |
Hattem | 7,86 |
Heemskerk | 10,66 |
Heemstede | 9,70 |
Heerde | 15,46 |
Heerenveen | 10,13 |
Heerhugowaard | 11,29 |
Heerlen | 13,77 |
Heeze-Leende | 9,37 |
Heiloo | 9,43 |
Hellendoorn | 8,86 |
Hellevoetsluis | 8,55 |
Helmond | 9,40 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 10,90 |
Hengelo (O.) | 10,89 |
Het Hogeland | 12,29 |
Heumen | 9,81 |
Heusden | 11,63 |
Hillegom | 13,23 |
Hilvarenbeek | 8,88 |
Hilversum | 10,35 |
Hoeksche Waard | 10,11 |
Hof van Twente | 8,82 |
Hollands Kroon | 11,11 |
Hoogeveen | 12,02 |
Hoorn | 11,09 |
Horst aan de Maas | 11,10 |
Houten | 9,37 |
Huizen | 10,92 |
Hulst | 12,55 |
IJsselstein | 10,19 |
Kaag en Braassem | 11,82 |
Kampen | 10,10 |
Kapelle | 10,95 |
Katwijk | 9,47 |
Kerkrade | 13,85 |
Koggenland | 9,19 |
Krimpen aan den IJssel | 15,24 |
Krimpenerwaard | 9,78 |
Laarbeek | 8,00 |
Landerd | 8,86 |
Landgraaf | 12,25 |
Landsmeer | 9,30 |
Langedijk | 9,22 |
Lansingerland | 8,59 |
Laren (NH.) | 9,49 |
Leeuwarden | 11,85 |
Leiden | 11,41 |
Leiderdorp | 12,89 |
Leidschendam-Voorburg | 11,03 |
Lelystad | 10,32 |
Leudal | 12,91 |
Leusden | 8,92 |
Lingewaard | 11,65 |
Lisse | 11,62 |
Lochem | 9,64 |
Loon op Zand | 10,82 |
Lopik | 7,75 |
Losser | 9,21 |
Maasdriel | 10,31 |
Maasgouw | 11,63 |
Maassluis | 6,52 |
Maastricht | 9,58 |
Medemblik | 9,67 |
Meerssen | 12,13 |
Meierijstad | 10,00 |
Meppel | 12,14 |
Middelburg (Z.) | 11,13 |
Midden-Delfland | 6,97 |
Midden-Drenthe | 11,17 |
Midden-Groningen | 12,98 |
Mill en Sint Hubert | 8,74 |
Moerdijk | 12,89 |
Molenlanden | 10,06 |
Montferland | 11,06 |
Montfoort | 7,55 |
Mook en Middelaar | 9,01 |
Neder-Betuwe | 10,63 |
Nederweert | 11,60 |
Nieuwegein | 10,95 |
Nieuwkoop | 8,67 |
Nijkerk | 10,42 |
Nijmegen | 9,03 |
Nissewaard | 12,54 |
Noardeast-Fryslân | 9,54 |
Noord-Beveland | 8,82 |
Noordenveld | 10,57 |
Noordoostpolder | 8,68 |
Noordwijk | 12,31 |
Nuenen, Gerwen en Nederwet | 9,57 |
Nunspeet | 9,29 |
Oegstgeest | 11,89 |
Oirschot | 9,51 |
Oisterwijk | 9,88 |
Oldambt | 13,03 |
Oldebroek | 8,93 |
Oldenzaal | 8,98 |
Olst-Wijhe | 8,48 |
Ommen | 9,57 |
Oost Gelre | 12,56 |
Oosterhout | 11,61 |
Ooststellingwerf | 11,06 |
Oostzaan | 7,23 |
Opmeer | 6,96 |
Opsterland | 9,75 |
Oss | 13,00 |
Oude IJsselstreek | 12,31 |
Ouder-Amstel | 9,11 |
Oudewater | 8,30 |
Overbetuwe | 10,74 |
Papendrecht | 12,58 |
Peel en Maas | 9,27 |
Pekela | 12,66 |
Pijnacker-Nootdorp | 9,02 |
Purmerend | 9,62 |
Putten | 10,21 |
Raalte | 5,94 |
Reimerswaal | 9,11 |
Renkum | 12,83 |
Renswoude | 7,37 |
Reusel-De Mierden | 9,54 |
Rheden | 11,85 |
Rhenen | 7,89 |
Ridderkerk | 8,89 |
Rijssen-Holten | 10,41 |
Rijswijk (ZH.) | 10,76 |
Roerdalen | 12,83 |
Roermond | 12,96 |
Roosendaal | 11,53 |
Rotterdam | 7,88 |
Rozendaal | 8,32 |
Rucphen | 12,34 |
Schagen | 9,26 |
Scherpenzeel | 9,09 |
Schiedam | 6,33 |
Schiermonnikoog | 6,21 |
Schouwen-Duiveland | 10,11 |
Simpelveld | 10,85 |
Sint Anthonis | 8,22 |
Sint-Michielsgestel | 7,99 |
Sittard-Geleen | 13,71 |
Sliedrecht | 13,47 |
Sluis | 10,50 |
Smallingerland | 12,25 |
Soest | 9,80 |
Someren | 7,81 |
Son en Breugel | 10,78 |
Stadskanaal | 12,05 |
Staphorst | 5,44 |
Stede Broec | 10,88 |
Steenbergen | 11,20 |
Steenwijkerland | 9,90 |
Stein (L.) | 11,87 |
Stichtse Vecht | 9,39 |
Súdwest-Fryslân | 10,33 |
Terneuzen | 16,54 |
Terschelling | 9,12 |
Texel | 11,72 |
Teylingen | 12,53 |
Tholen | 10,35 |
Tiel | 18,78 |
Tilburg | 10,41 |
Tubbergen | 7,05 |
Twenterand | 10,70 |
Tynaarlo | 10,34 |
Tytsjerksteradiel | 9,60 |
Uden | 9,91 |
Uitgeest | 8,17 |
Uithoorn | 11,17 |
Urk | 6,67 |
Utrecht (gemeente) | 13,25 |
Utrechtse Heuvelrug | 10,63 |
Vaals | 8,71 |
Valkenburg aan de Geul | 12,43 |
Valkenswaard | 10,25 |
Veendam | 15,33 |
Veenendaal | 14,07 |
Veere | 8,21 |
Veldhoven | 11,46 |
Velsen | 11,42 |
Venlo | 10,78 |
Venray | 9,48 |
Vijfheerenlanden | 9,06 |
Vlaardingen | 7,56 |
Vlieland | 4,17 |
Vlissingen | 12,34 |
Voerendaal | 6,63 |
Voorschoten | 11,03 |
Voorst | 9,28 |
Vught | 9,24 |
Waadhoeke | 9,82 |
Waalre | 10,01 |
Waalwijk | 12,36 |
Waddinxveen | 10,18 |
Wageningen | 7,80 |
Wassenaar | 8,94 |
Waterland | 9,15 |
Weert | 12,63 |
Weesp | 7,87 |
West Betuwe | 10,87 |
West Maas en Waal | 10,16 |
Westerkwartier | 11,29 |
Westerveld | 11,12 |
Westervoort | 14,14 |
Westerwolde | 9,90 |
Westland | 9,54 |
Weststellingwerf | 9,26 |
Westvoorne | 5,52 |
Wierden | 8,02 |
Wijchen | 10,93 |
Wijdemeren | 9,85 |
Wijk bij Duurstede | 11,08 |
Winterswijk | 11,66 |
Woensdrecht | 11,89 |
Woerden | 9,27 |
Wormerland | 7,15 |
Woudenberg | 9,10 |
Zaanstad | 8,79 |
Zaltbommel | 12,29 |
Zandvoort | 8,93 |
Zeewolde | 12,61 |
Zeist | 12,22 |
Zevenaar | 12,32 |
Zoetermeer | 12,42 |
Zoeterwoude | 12,15 |
Zuidplas | 10,18 |
Zundert | 8,49 |
Zutphen | 13,24 |
Zwartewaterland | 7,80 |
Zwijndrecht | 13,80 |
Zwolle | 10,01 |
3.2Jeugdbescherming en jeugdreclassering
Jongens vaker jeugdreclassering dan meisjes
In 2021 stroomden 7 910 jongeren nieuwnoot2 in de jeugdbescherming, dit is 16,2 procent minder ten opzichte van 2019. De groep nieuwe instromers in de jeugdbescherming bestaat uit meer jongens dan meisjes, maar sinds 2019 verschuift de verhouding tussen jongens en meisjes. In 2019 stroomden nog 52,4 procent jongens in in de jeugdbescherming, in 2021 was dit 51,2 procent.
Ook bij de jeugdreclassering neemt het aantal nieuw instromende jongeren af sinds 2019. In 2019 ging het nog om 3 480 jongeren, in 2021 waren dit er 2 810. In 2021 kregen, net als in 2020 en 2019, in ieder type jeugdreclassering, meer jongens dan meisjes een jeugdreclasseringstraject; 87 procent jongens en 13 procent meisjes in 2021.
Type jeugdzorg | Jaar | Jongens | Meisjes |
---|---|---|---|
Jeugdbescherming | 2021, Jeugdbescherming | 51,23 | 48,77 |
Jeugdbescherming | 2020, Jeugdbescherming | 51,89 | 48,11 |
Jeugdbescherming | 2019, Jeugdbescherming | 52,38 | 47,62 |
Jeugdreclassering | 2021*, Jeugdreclassering | 87,01 | 12,99 |
Jeugdreclassering | 2020, Jeugdreclassering | 88,03 | 11,97 |
Jeugdreclassering | 2019, Jeugdreclassering | 84,38 | 15,62 |
1)Onder nieuwe instromers verstaan we jongeren die in de vier jaar voor het verslagjaar niet eerder zijn ingestroomd. |
Sterkste daling nieuwe instroom jeugdbescherming bij baby’s en peuters
Onder de in 2021 nieuw ingestroomde jongeren in de jeugdbescherming is de leeftijdsgroep 0- tot 3‑jarigen het meest afgenomen ten opzichte van 2020. Deze groep telde in 2021 1 365 baby’s en peuters, in 2020 waren dit er nog 1 575. De meerderheid van de nieuwe instroom in 2021 in de jeugdbescherming bestond uit 6- tot 15‑jarigen.
Onder nieuwe instromende jongeren in de jeugdreclassering waren de 15- tot en met 17‑jarigen het ruimst vertegenwoordigd. In 2021 waren dit 2 115 jongeren, 75 procent van alle nieuwe instromers binnen de jeugdreclassering. Bij de leeftijdscategorie 12 tot en met 14 jaar en bij de jongeren vanaf 18 jaar was het aantal nieuwe instromers respectievelijk 585 en 100 jongeren. De jongeren in de laatste groep zijn vóór hun 18e al ingestroomd, toen ze nog minderjarig waren. Na verloop van tijd zijn zij 18 jaar geworden en vielen zij onder het volwassenrecht. De aandelen per leeftijdsklasse veranderen niet veel van jaar tot jaar.
type jeugdzorg | jaar | 0 tot 3 jaar | 3 tot 6 jaar | 6 tot 9 jaar | 9 tot 12 jaar | 12 tot 15 jaar | 15 tot 18 jaar | ouder dan 18 jaar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jeugdbescherming | 2021*, Jeugdbescherming | 17,3 | 14,3 | 18 | 18,5 | 18,2 | 13,7 | 0 |
Jeugdbescherming | 2020, Jeugdbescherming | 18,5 | 14,5 | 17,1 | 18,6 | 17,7 | 13,6 | 0 |
Jeugdbescherming | 2019, Jeugdbescherming | 17,4 | 14,8 | 17,8 | 17,6 | 18,8 | 13,6 | 0 |
Jeugdreclassering | 2021*, Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0,2 | 20,8 | 75,3 | 3,6 |
Jeugdreclassering | 2020, Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0,3 | 20,3 | 76,3 | 3,1 |
Jeugdreclassering | 2019, Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0 | 20,7 | 76,9 | 2,4 |
1) Onder nieuwe instromers verstaan we jongeren die in de vier jaar voor het verslagjaar niet eerder zijn ingestroomd. |
3.3Ondertoezichtstelling en voogdij
Ouders van jongeren met OTS of voogdij wonen vaker niet bij elkaar dan wel
Vaak gaat een jeugdbeschermingsmaatregel samen met een (verplichte of vrijwillige) uithuisplaatsing. Om een beeld te krijgen van de huishoudenssamenstelling van het gezin van deze jongeren, is gekeken of beide juridische ouders van de jongere bij elkaar in hetzelfde huishouden wonen. Omdat niet van elke jongere met jeugdbescherming beide ouders bekend zijn in de Basisregistratie Personen (BRP), of niet van beide ouders een adres bekend is, kan dit niet voor elke jongere bepaald worden.
In 2021 waren bijna 31 duizend jongeren onder toezicht gesteld, en bij 11,4 duizend jongeren was er een voogdijmaatregel van kracht. Van bijna 81 procent van deze jongeren met OTS en ruim 54 procent van de jongeren met voogdij zijn beide ouders én hun adressen bekend. Van deze groep jongeren, is in kaart gebracht of beide ouders op 1 januari 2021 op hetzelfde adres woonden. Bij jongeren met OTS was dit in 17,6 procent het geval en bij jongeren met voogdij in 18,3 procent.
Bij 25,3 procent van de jongeren met voogdij is de vader niet bekend in de BRP, bij jongeren met OTS is dit bij 12,1 procent. Dit kan bijvoorbeeld als de vader het kind niet heeft erkend bij de geboorte. Uitgaande van alle jongeren met OTS of voogdij, kan bij 14 procent van de kinderen met OTS worden vastgesteld dat de ouders op 1 januari 2021 op hetzelfde adres woonden. Bij jongeren met voogdij kan dit bij 10 procent worden vastgesteld.
Van 1996 tot en met 2015 heeft het CBS bijgehouden welk percentage kinderen in Nederland met beide juridische ouders samen woonde. Dit nam af van 86 procent in 1996 naar 80 procent in 2015.
categorie | Beide ouders onbekend | Moeder onbekend | Vader onbekend | Beide ouders bekend, maar niet van beide ouders adres bekend | Ouders wonen in hetzelfde huishouden | Ouders wonen niet in hetzelfde huishouden |
---|---|---|---|---|---|---|
Ondertoezichtstelling | 0,8 | 0,6 | 12,1 | 5,5 | 14,3 | 66,7 |
Voogdij | 3,3 | 0,8 | 25,3 | 16,5 | 9,9 | 44,2 |
Voogdijtrajecten vaakst beëindigd met reden ‘Herstel gezag’
Het aantal beëindigde voogdijtrajecten binnen de jeugdbescherming nam tussen 2015 en 2019 geleidelijk toe van 1 525 naar 1 790 trajecten. Vanaf 2019 is dit afgenomen naar 1 700 in 2021. Er is een verschuiving in de redenen waarom een voogdijtraject is beëindigd. Het aandeel trajecten dat wordt afgesloten omdat het gezag van de ouders wordt hersteld is in 2021 toegenomen ten opzichte van 2020, van 32 naar 53 procent. Het aandeel trajecten dat wordt afgesloten omdat de jongere meerderjarig wordt, is in dezelfde periode afgenomen. Ook het aandeel trajecten waarbij de voogdij naar een pleegouder gaat, is afgenomen van 10 procent in 2020 naar 3 procent in 2021.
Jaar | Bereiken meerderjarigheid jeugdige | Voogdij naar pleegouder | Voogdij naar contactpersoon | Herstel gezag |
---|---|---|---|---|
2015 | 69,51 | 20,66 | 0,00 | 9,84 |
2016 | 70,76 | 17,25 | 0,00 | 11,40 |
2017 | 72,73 | 15,84 | 0,00 | 11,14 |
2018 | 70,80 | 14,45 | 0,59 | 14,16 |
2019 | 58,66 | 17,32 | 0,56 | 23,18 |
2020 | 56,73 | 10,32 | 0,57 | 32,38 |
2021* | 42,65 | 3,24 | 0,59 | 53,24 |
3.4Vergroting bereik Veilig Thuis
Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor iedereen die vermoedens heeft van kindermishandeling of huiselijk geweld. Veilig Thuis geeft de beller aanwijzingen, raadgevingen en tips om zelf verder te handelen in situaties van (vermoedelijk) huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Is dit niet mogelijk, of is de situatie te complex of ernstig, dan kan de beller een melding doen en komt Veilig Thuis in actie.
In 2021 ontvingen de Veilig Thuis organisaties 119 duizend meldingen over (vermoedens van) kindermishandeling of huiselijk geweld, in 2020 waren dit er nog 127 duizend. Daarnaast gaf Veilig Thuis 134 duizend keer advies aan slachtoffers, omstanders of professionals. Dat waren er bijna 12 duizend meer dan in 2020. Het aantal meldingen neemt sinds het tweede halfjaar 2019 af. Het aantal adviezen nam tot en met het eerste halfjaar 2021 toe, maar is in het tweede halfjaar van 2021afgenomen. De afname van het aantal meldingen sinds het tweede halfjaar van 2019 wordt deels veroorzaakt door een afname van het aantal meldingen vanuit de politie. De toename van het aantal adviesvragen komt vooral op het conto van burgers die Veilig Thuis om advies vragen: in het eerste halfjaar 2019 vroegen burgers ruim 18 duizend keer advies aan Veilig Thuis, in het tweede halfjaar 2021 ging het om ruim 29 duizend adviesvragen.
Perioden | Gestarte adviezen | Ontvangen meldingen |
---|---|---|
1e halfjaar 2019 | 53,15 | 65,08 |
2e halfjaar 2019 | 54,54 | 66,73 |
1e halfjaar 2020 | 58,58 | 64,51 |
2e halfjaar 2020 | 63,48 | 62,91 |
1e halfjaar 2021** | 67,54 | 60,86 |
2e halfjaar 2021* | 66,37 | 58,33 |
3.5Begrippen
Jeugdhulp
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.
Jeugdhulp PGB
Persoonsgebonden budget (pgb) voor jeugdhulp is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf hulp en zorg vallend onder de Jeugdwet in kan kopen. Het pgb wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB), maar is afkomstig van de gemeente.
Jeugdhulp in natura
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. Pcb-gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.
Jeugdbescherming
Een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Het doel van de kinderbeschermingsmaatregelen is het opheffen van de bedreiging voor de veiligheid en ontwikkeling van het kind. Een kind of jongere wordt dan ‘onder toezicht gesteld’ of ‘onder voogdij geplaatst’.
OTS
Ondertoezichtstelling is een gezagbeperkende maatregel. Als de ontwikkeling van een kind ernstig bedreigd wordt en de zorg die in verband met het wegnemen van de bedreiging noodzakelijk is voor de minderjarige of voor zijn ouders, of de ouder die het gezag uitoefenen, door dezen niet of onvoldoende wordt geaccepteerd, dan kan de rechter op verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming of het Openbaar Ministerie een ondertoezichtstelling uitspreken.
Voogdij
Bij voogdij is het gezag van ouders beëindigd en overgedragen aan een instelling of pleegouder als voogd. De maatregel wordt opgelegd als een kind zodanig opgroeit dat het in zijn ontwikkeling ernstig wordt bedreigd en de ouder niet in staat is de verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding te dragen, binnen een voor het kind aanvaardbare termijn, of als de ouder het gezag misbruikt. De rechter bepaalt dan dat een ander voor bepaalde of onbepaalde tijd het gezag over het kind krijgt. De voogdij zal meestal uitgevoerd worden door een gecertificeerde instelling. Het kind wordt opgevoed in een pleeggezin of tehuis.
Jeugdreclassering
Een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien gewenst kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat.
Advies kindermishandeling
Een op de behoefte van de adviesvrager afgestemde set van aanwijzingen, raadgevingen en tips die Veilig Thuis met de adviesvrager deelt, met als doel de adviesvrager in staat te stellen zelf verder te kunnen handelen in situaties van huiselijk geweld en/of kindermishandeling of bij een vermoeden daarvan. De adviesvrager blijft zelf verantwoordelijk voor eventuele verdere stappen, Veilig Thuis onderneemt geen verdere actie richting de directbetrokkenen bij het huiselijk geweld of de kindermishandeling.
Melding kindermishandeling
Het kenbaar maken aan Veilig Thuis van een situatie of vermoeden van huiselijk geweld en/of kindermishandeling met vermelding van de persoonsgegevens van de betrokkene(n). Het verschil met een advies is dat bij een melding de verantwoordelijkheid voor het zicht op de veiligheid van de directbetrokkenen is overgedragen van de melder aan Veilig Thuis.
3.6Meer informatie en literatuur
Meer informatie
In de onderzoeksbeschrijvingen Beleidsinformatie Jeugd en Huiselijk geweld en kindermishandeling staat beschreven hoe de cijfers worden samengesteld.
Cijfers over jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering en over kindermishandeling zijn te vinden in Jeugdmonitor StatLine.
De ontwikkeling van de jeugdhulp is nader beschreven in de Rapportage Jeugdhulp 2021.
De ontwikkeling van de jeugdbescherming en jeugdreclassering is nader beschreven in de Rapportage Jeugdbescherming en jeugdreclassering 2021.
Noten
Het CBS heeft vanaf 2021 meer jeugdhulpaanbieders in beeld, waardoor cijfers vanaf 2021 niet meer vergelijkbaar zijn met de cijfers over jeugdhulp van de jaren voor 2021. De cijfers over jeugdbescherming en jeugdreclassering zijn goed vergelijkbaar over alle jaren.
Onder nieuwe instromers verstaan we jongeren die in de vier jaar voor het verslagjaar niet eerder zijn ingestroomd.