Voorwoord
De nieuwste kwartaaleditie van de Internationaliseringsmonitor heeft als thema ‘de groothandel’. De groothandel is een bedrijfstak waarvan het belang voor de Nederlandse internationale handel én economie in de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Bijna 8,5 procent van de bruto toegevoegde waarde die in Nederland werd gecreëerd in 2018 kwam tot stand door de groothandel. In 1995 was dit nog 6,8 procent. Globalisering en het opknippen en verplaatsen van delen van productieprocessen zorgt voor een toegenomen internationale handel in tussenproducten en halffabricaten. Bedrijven in de groothandel vormen hierin een onmisbare schakel tussen leveranciers en afnemers, leveren ondersteunende diensten en verbinden zodoende vele sectoren in binnen- en buitenland. Per euro export van Nederland, vloeit er ook een steeds groter aandeel naar de groothandel; in 1995 was dit 6,1 cent en in 2016 6,8 cent. Het aandeel van de groothandel in de totale netto verdiensten aan de export van goederen en diensten bedraagt inmiddels circa 16,5 procent.
De groothandel is een sector die sterk conjunctuurgevoelig en internationaal georiënteerd is. Als het economisch goed gaat, de wereldwijde handel groeit, dan vaart de groothandel hier wel bij. Zo hangt 71 procent van de toegevoegde waarde en 69 procent van de werkgelegenheid in deze sector samen met de export van goederen en diensten. In totaal was de bedrijfstak in 2017 goed voor 450 duizend voltijdbanen in Nederland. Concurrentie uit binnen- en buitenland stimuleert de bedrijfstak om te innoveren en maatwerk te leveren aan de klant. Zo kiest de ene groothandel er voor om vooral de binnenlandse markt te bedienen terwijl de andere juist een full-service pakket aan mogelijkheden aanbiedt. In deze internationaliseringsmonitor worden op basis van de (internationale) activiteiten van groothandelaren verschillende typen geïdentificeerd, en het belang van internationale handel voor hun omzet en hun bijdrage aan de economie onderzocht.
Andere bedrijfstakken in staat stellen om hun goederen en diensten in het buitenland af te zetten, is een belangrijke rol van de groothandel. Deze rol als intermediair is vooral belangrijk voor bedrijven in de agrarische sector maar ook voor bepaalde branches in de industrie. Circa 68 procent van de export van de agrarische sector en circa 43 procent van de export van de elektrische apparatenindustrie wordt verzorgd door de groothandel. Vooral exporteurs in het zelfstandig mkb doen relatief vaak een beroep op de groothandel bij het exporteren en hier wordt een relatief groter aandeel binnenlandse toegevoegde waarde mee gegenereerd dan met de export van het grootbedrijf. Dit, en meer, kunt u teruglezen in deze editie van de Internationaliseringsmonitor.
Voor het laatste nieuws en rapporten op het gebied van globalisering, en voor eerdere edities van de Internationaliseringsmonitor, bezoek het dossier Globalisering op www.cbs.nl/globalisering.
De Directeur-Generaal
Dr. T.B.P.M. Tjin-A-Tsoi
Den Haag/Heerlen/Bonaire, september 2019