Literatuur
Hoofdstuk 1
CBS (2010), Kennis en economie 2009, Den Haag/Heerlen.
Europese Commissie (2018), Digital Economy and Society Index, 2018. https://digital-agenda-data.eu/datasets/desi.
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (2018), Nederlandse Digitaliseringsstrategie, 2018.
Hoofdstuk 3
Beuningen, J. van, en R. Kloosterman (2018), Opvattingen over sociale media, Statistische Trends. https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/20/opvattingen-over-sociale-media.
Newcom.nl, 2018, Nationale sociale media onderzoek 2018, Newcom Research & Consultancy B.V., Enschede/ Amsterdam. https://www.newcom.nl/socialmedia2018?page=socialmedia2018.
Hoofdstuk 4
Europese Commissie (2009), Preparing for our future: Developing a common strategy for key enabling technologies in the EU, Europese Commissie, Brussel.
Europese Commissie (2010c), De voordelen van elektronische facturering voor Europa benutten – Mededeling van de commissie aan het Europees parlement, de raad, het Europees economisch en sociaal comité en het comité van de regio’s, Europese Commissie, Brussel. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52010DC0712&from=EN.
NCSC (2015), Cybersecuritybeeld Nederland 2014.https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2015/10/14/cybersecuritybeeld-nederland-csbn-2015/25760-csbn-2015-v6.2-web.pdf.
World Economic Forum (2015), The Global Information Technology Report 2014.
Economist Intelligence Unit, the (2014), The ICT Globalisation Index – A report from The Economist Intelligence Unit, The Economist Intelligence Unit Limited, 2014.
Deloitte (2013), Digital Infrastructure in the Netherlands – The Third Mainport. https://digitale-infrastructuur.nl/uploads/document/doc/7/NL_Digital_Infrastructure_-_Our_Third_Main_Port_-_Final_version_20131113.pdf.
Hoofdstuk 5
5.1
CBS (2016), ICT, Kennis en Economie 2016, Den Haag/Heerlen.
CBS (2018), 1,5 miljard euro uitgegeven bij Europese webwinkels, 24 mei 2018.
Europese Commissie (2006), Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the common system of value added tax, 2006.
5.2
CBS (2018a), Statistiek ICT-gebruik door personen 2017, Heerlen.
CBS (2018b), Statistiek ICT-gebruik door bedrijven 2017, Den Haag.
Dijck, J. van, T. Poell en M. de Waal (2016), De platformsamenleving, KNAW, ISBN 9789462984615.
Eurostat (2017), Measuring the digital collaborative economy, Luxembourg.
Frenken, K. (2016), Deeleconomie onder één noemer, Oratie, Universiteit Utrecht, ISBN 9789062664191.
Gartner (2014), The Nexus of Forces Is creating the digital business, zie https://www.gartner.com/doc/2933218?srcId=1-3132930191.
Heerschap, N., N. Pouw en C. Atmé (2018), Measuring online platforms, CBS & UvA, Den Haag en Amsterdam.
Kepinski, W en A. Bakas (2016), De Digitale transformatie, Bakas Books BV, ISBN 9789491932298.
Kreijveld, M. (2014), De kracht van platformen, Vakmedianet, ISBN 9789462760097.
OESO (2017a), Going digital: making the transformation work for growth and well-being, Parijs.
OESO (2017b), Vectors of digital transformation, Parijs.
Office of National Statistics (ONS) (2017), The feasibility of measuring the sharing economy, Londen.
5.3
CBS (2018), Statistiek ICT-gebruik huishoudens en personen, Heerlen.
WorldDAB (2018), WorldDAB Global Summary.
Nationaal Luisteronderzoek (2018), data verstrekt op aanvraag.
NLO, NOM, SKO en Vinex (2017), Media Standaard Survey 2017.