Voorwoord
ICT is een motor voor groei en innovatie. Een steeds groter deel van het maatschappelijk en economisch verkeer verloopt digitaal. Grote online platformen, zoals Apple, Google, AirBnB en Uber zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ze bieden ons onder andere makkelijke vormen van communicatie en toegang tot kennis. Ook stellen dergelijke platformen bedrijven eenvoudiger in staat producten of diensten aan te bieden, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Tegelijkertijd roept de opkomst van online platformen ook vragen op, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en cyberveiligheid.
In deze achtste editie van ICT, kennis en economie – tevens de eerste editie die als webpublicatie verschijnt – beschrijft het CBS de meest actuele gegevens over de Nederlandse kenniseconomie in brede zin. Wat is het economisch belang van de ICT-sector in Nederland? Hoe gebruiken personen en bedrijven ICT, en wat is de rol van e‑commerce?
In 2017 groeide de Nederlandse ICT-sector sterker dan de Nederlandse economie als geheel. Het aantal werkzame ICT’ers in de diverse bedrijfstakken nam opnieuw toe. Tegelijkertijd bereikte het aantal ICT-vacatures een hoogtepunt. De Nederlandse ICT-infrastructuur behoort tot de top van Europa: het aandeel breedbandinternetverbindingen ligt zowel voor huishoudens als bedrijven al jaren ruim boven het gemiddelde van de EU. In Nederlandse huishoudens is internet een vanzelfsprekendheid: velen gebruikten het dagelijks, vooral voor communicatie of zoeken naar informatie. In 2017 gebruikte 85 procent van de Nederlandse bevolking sociale media. Ook het aandeel e-shoppers nam opnieuw toe.
Net als in huishoudens dringen nieuwe ICT-toepassingen in hoog tempo door tot het Nederlandse bedrijfsleven. Een groot deel van de communicatie binnen en tussen bedrijven verloopt elektronisch. Veel bedrijven zijn vertegenwoordigd op sociale media: vooral voor marketingdoeleinden, maar steeds vaker ook voor het werven van personeel. Nederlandse bedrijven behoren tot de koplopers van Europa waar het gaat om het gebruik van sociale media. Maar met het toenemend gebruik van ICT neemt ook de afhankelijkheid ervan toe. Bedrijven nemen daarom allerlei maatregelen om hun ICT te beschermen tegen beveiligingsrisico’s.
Deze publicatie bevat naast CBS-cijfers ook gegevens van andere organisaties zoals Eurostat en de OESO, en geeft zo een samenhangend overzicht van de Nederlandse kenniseconomie. Daarmee vormt ook deze editie van ICT, Kennis en Economie een waardevolle informatiebron voor onderzoekers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden.
Directeur-Generaal
Dr. T.B.P.M. Tjin-A-Tsoi
Den Haag/Heerlen/Bonaire, december 2018