Autobezit
In Nederland stonden begin 2017 ruim 8 miljoen personenauto’s geregistreerd. Op een bevolking van ruim 17 miljoen Nederlanders komt dat neer op 481 personenauto’s per duizend inwoners. Daarmee zit Nederland onder het Europese gemiddelde van 505 personenauto’s per duizend inwoners. In welk land rijden de meeste jonge personenauto’s, in welk land worden de meeste diesels verkocht?
Luxemburg is met 662 personenauto’s per duizend inwoners het EU-land met het hoogste autobezit in Europa, gevolgd door Italië met 625 auto’s en Malta met 615 auto’s per duizend inwoners. Het land met het laagste autobezit is Roemenië met slechts 261 personenauto’s per duizend inwoners. Andere landen met een laag autobezit zijn Letland en Hongarije met minder dan 350 personenauto’s per duizend inwoners.
Meeste jonge auto’s in Ierland
Het EU-land waar de meeste jonge auto’s op de weg zijn is Ierland. Daar is 24,6 procent van de personenauto’s 2 jaar of jonger. Ook in Denemarken (23,3 procent) en in Luxemburg (23,1 procent) bestaat een relatief groot aandeel van het personenautopark uit voertuigen die hooguit twee jaar oud zijn. In Nederland is dat 15,1 procent. Daarmee komt Nederland op de achtste plaats van de 24 EU-landen waarvan deze informatie beschikbaar is.
In iets meer dan de helft van de EU-landen is meer dan 50 procent van de personenauto’s ouder dan tien jaar. In Nederland is 40,5 procent van het personenautopark ouder dan tien jaar.
Weinig nieuwe dieselauto’s in Nederland
In 2018 werden er in de Europese Unie ruim 15 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Iets meer dan een derde daarvan waren dieselauto’s. In Bulgarije, Ierland, Portugal en Italië was meer dan de helft van alle verkochte nieuwe auto’s een diesel. In Nederland was het aandeel diesels het kleinst: 12,9 procent van alle nieuwe auto’s rijdt op diesel. Vijf jaar eerder (2013) was nog 24,8 procent van de in Nederland nieuw verkochte personenauto’s een diesel.
Van alle nieuwe auto’s die in 2018 in de Europese Unie werden verkocht was 2 procent een stekkerauto. In Nederland was 6,7 procent van de nieuwe auto’s een stekkerauto. Daarmee had Nederland na Zweden het grootste aandeel nieuw stekkerauto’s. In Zweden was 8 procent van de verkochte nieuwe auto’s een stekkerauto. In Polen was het aandeel nieuwe stekkerauto’s met 0,2 procent het laagst.