Begrippenlijst

Op 21 oktober 2015 is de Begrippenlijst wegtransport en logistiek gepubliceerd (een samenwerkingsverband tussen CBS en Transport Logistiek Nederland (TLN). Veel van onderstaande begrippen zijn afkomstig uit deze begrippenlijst.

ADR

Accord européen relatief au transport international de marchandises Dangereuses par Route (ADR) : De voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg staan in een Europese overeenkomst, het ADR. Het ADR is onderdeel van het Nederlandse VLG (regeling Vervoer over Land van Gevaarlijke stoffen). De Wet vervoer gevaarlijke stoffen vormt de basis van de regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

ADSEI

De Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie (ADSEI, vaak ook Statbel genoemd), voorheen het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS), heeft in België de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken. Daarnaast is de ADSEI belast met de productie van Europese statistieken.

BBGV

BBGV is de afkorting voor basisbestanden goederenvervoer.

Beladen rit

Een beladen rit start op het moment dat goederen voor de eerste keer worden geladen en waarbij het voertuig daarvoor leeg was (of het moment dat de trekker wordt gekoppeld aan een beladen oplegger) en eindigt op het moment dat goederen worden gelost en het voertuig vervolgens leeg komt (of het moment dat de trekker wordt ontkoppeld aan een beladen oplegger).

Beroepsgoederenvervoer

Vervoer van goederen in opdracht van derden tegen betaling. Ook wel Beroepsvervoer genoemd.

Cabotage

Binnenlands goederenvervoer door een voertuig dat in een ander land is geregistreerd. Bij cabotagevervoer door Nederlandse voertuigen liggen de plaats van lading en van lossing in één ander land, m.a.w. het land van lading is gelijk aan het land van lossing.

CBS

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft als taak het publiceren van betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die inspeelt op de behoefte van de samenleving. Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken.

COROP

De naam COROP is een afkorting van Coördinatiecommissie Regionaal Onderzoeksprogramma. Nederland is ingedeeld in 40 COROP-gebieden die bestaan uit meerdere aangrenzende gemeenten. De indeling in COROP-gebieden is een regionaal niveau tussen provincies en gemeenten in. De indeling wordt gebruikt voor regionaal onderzoek.

D-tabellen

D-tabellen bestaan om de nationale autoriteiten van andere lidstaten dan het rapporterende land in staat te stellen volledige statistieken over het wegvervoer in eigen land te produceren. Deze tabellen worden aangeleverd door Eurostat.

Deelrit

Het deel van een rit van het ene stoppunt naar het andere stoppunt, oftewel een etappe.

Derdelandenvervoer

Goederenvervoer tussen twee in verschillende landen gelegen plaatsen door een voertuig dat in een derde land staat geregistreerd. Bij derdelandenvervoer door Nederlandse voertuigen ligt de plaats van lading in een ander land als de plaats van lossing, en beiden liggen zij buiten Nederland.

Distributierit

Een rit waarbij er gedurende de rit meerdere stoppunten voor lossen zijn.

EFTA

De Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) is een samenwerkingsverband tussen Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. De associatie is beter bekend onder het Engelstalige ‘European Free Trade Association’ (EFTA).

Eigen vervoer

Vervoer van goederen met één of meer vrachtauto’s dat voor eigen rekening wordt verricht dan wel als werkzaamheid van ondersteunende aard die direct samenhangt met de hoofdwerkzaamheid binnen de bedrijfsactiviteiten.

Euronorm

De EU heeft sinds begin jaren ’90 verplichte grenswaarden gesteld waaraan de emissies van nieuw op de markt gebrachte vrachtauto’s moeten voldoen. De eerste normstelling (Euro 1) trad in 1992 in werking en had betrekking op de emissies van stikstofoxiden (NOx), koolwaterstoffen (HC), koolmonoxide (CO) en fijnstof (PM10). Deze normen zijn in 1996 (Euro 2), 2000 (Euro 3) en 2005 (Euro 4) verder aangescherpt. Euro 5 is sinds oktober 2008 verplicht voor nieuwe typen en vanaf 1 oktober 2009 voor alle nieuw verkochten voertuigen. Inmiddels is door de EU de Euro 6‑norm vastgesteld, die in 2013 verplicht wordt.

Eurostat

Eurostat is het statistische bureau van de Europese Unie. De taak van dit directoraat-generaal is de Europese Unie te voorzien van goede statistische informatie. Eurostat draagt ook bij aan het harmoniseren van statistieken, zodat gegevens vergelijkbaar worden.

GEVI

GEVI is de afkorting voor gevaarsidentificatienummer. Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, moet aangegeven worden om welke stoffen het gaat. Dit gebeurt door middel van het GEVI, een getal dat aangeduid staat op de bovenste helft van een kemlerbord.

GIS

Een geografisch informatiesysteem, afgekort tot GIS, is een informatiesysteem waarmee (ruimtelijke) gegevens of informatie over geografische objecten, zogeheten geo-informatie kan worden opgeslagen, beheerd, bewerkt, geanalyseerd, geïntegreerd en gepresenteerd.

GN8

De Goederencodelijsten zijn door Eurostat benoemd in de Gecombineerde Nomenclatuur (GN). Deze Gecombineerde Nomenclatuur bevat de goederenindeling die door de Europese Unie voor de statistieken van de Internationale Handel in Goederen wordt voorgeschreven. De GN is een 8‑cijferige indeling. De jaarlijkse veranderingen vloeien voort uit aanpassingen die zowel voor de Douane als voor de statistiek nodig zijn.

Groupagerit

Een rit waarbij er gedurende de rit meerdere stoppunten voor laden zijn.

Groupage- en distributierit

Een rit waarbij er gedurende de rit meerdere stoppunten voor laden en lossen zijn.

Intermodaal vervoer

Multimodaal vervoer van goederen, in dezelfde intermodale transporteenheid, met opeenvolgende vervoerswijzen zonder dat bij de verandering van de vervoerswijze de goederen zelf worden verplaatst.

ISO

De Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) is een internationale organisatie dat wereldwijd gepatenteerde, industriële en commerciële standaarden

promoot. Doel van de organisatie is de internationale normalisatie van diverse standaarden.

Lege rit

Begint op het moment dat het voertuig volledig leeg van een plaats vertrekt en eindigt op het moment dat het voertuig op een plaats gaat laden.

LMS

Het Landelijk Model Systeem Verkeer en Vervoer (LMS) is een strategisch verkeers- en vervoersmodel. Met het LMS kunnen prognoses gemaakt worden van de mobiliteit en de belastingen van het hoofdwegennet en het spoornetwerk.

MIRT

MIRT is de afkorting voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. De Rijksoverheid bepaalt samen met de gemeenten en provincies hoe de ruimte in Nederland het best ingericht kan worden. In het MIRT staat welke vraagstukken er zijn op het gebied van ruimte, infrastructuur en transport, welke oplossingen er zijn en welke investeringen nodig zijn.

NRM

Het Nieuw Regionaal Model (NRM) is een strategisch modelinstrument voor het verkennen van de effecten van het regionale verkeers- en vervoersbeleid. Het Nieuw Regionaal Model (NRM) is de regionale afgeleide van het LMS. Een deel van de ‘output’ van het landelijke model is dan ook ‘input’ voor het NRM. Doel van het model is in te zoomen op knelpunten die met het LMS zijn geïdentificeerd.

NST/R

In de vervoerstatistieken van het CBS wordt voor de classificatie van goederen gebruik gemaakt van een indeling die gebaseerd is op de Nomenclature uniforme des marchandises pour les Statistiques de Transport, Revisée (NSTR). Deze codering is sinds 1 januari 1967 van kracht binnen de lidstaten van de Europese Unie.Door de hiërarchische opbouw van codenummers is het mogelijk goederen te groeperen tot 10 hoofdstukken (1‑digit) en 52 groepen (2‑digit) op basis van het eerste, respectievelijk de twee eerste cijfers van het codenummer.

NST2007

Uniforme goederennomenclatuur voor de vervoersstatistiek. Indeling die is gebaseerd op de ‘Nomenclature uniforme des marchandises pour les Statistiques de Transport, 2007’. Deze codering is sinds 2008 van kracht binnen de lidstaten van de Europese Unie.

NUTS

NUTS is de afkorting voor het nomenclatuur van territoriale eenheden voor statistiek, in het Frans: ‘Nomenclature des Unités Territoriales Statistiques’. NUTS is de regionale indeling van het Europese statistiekbureau Eurostat. Deze is ingevoerd om over heel Europa vergelijkbare regio’s te hebben, waardoor Europese statistieken regionaal goed vergelijkbaar zijn.

RDW

De RDW is een publieke dienstverlener in de mobiliteitsketen. De RDW beschikt over een grote expertise door jarenlange ervaring met de uitvoering van wettelijke en opgedragen taken. RDW is de bevoegde instantie op het gebied van toelating van voertuigen en onderdelen daarvan, toezicht en handhaving, registratie, informatieverstrekking en documentafgifte.

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Zie ook Water, Verkeer en Leefomgeving.

SBI

De Standaard Bedrijfsindeling (SBI) is een hiërarchische indeling van economische activiteiten. Van de SBI zijn 2 revisies beschikbaar: SBI ’93 en SBI 2008. De codes daarvan zijn niet gelijk.

SMILE

Het Strategisch Model Integrale Logistiek en Evaluatie (SMILE), is een scenario-verkenner voor het goederenvervoer. SMILE heeft tot doel het op inzichtelijke wijze aangeven van de consequenties van economische en logistieke ontwikkelingen op middellange en lange termijn voor de Nederlandse economie, de transport- en distributiesector, de verkeersproductie en het milieu.

Tarra van een zeecontainer

Het gewicht van de lege zeecontainer.

TEU

Een statistische eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals. Eén ISO-container van 20 voet is gelijk aan 1 TEU.

TMS

Het TMS is een sectorspecifiek Enterprise Resource Planningssysteem (ERP) dat steeds meer in opmars komt in het logistieke bedrijf. De backofficesoftware of het transportmanagementsysteem stelt transporteurs in staat bestellingen om te zetten in dossiers, de planning te organiseren en automatisch factoren als beschikbare lading, assets, stopplaatsen of resterende rij- en rusttijden door te sturen naar de vrachtwagen. Omgekeerd verwerkt het transportmanagementsysteem ook de feedback die vrachtwagens terugsturen. Op basis daarvan kunnen nauwkeurige kostencalculaties uitgevoerd worden.

TNO

TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie die op basis van haar expertise en onderzoek een belangrijke bijdrage levert aan de concurrentiekracht van bedrijven en organisaties, aan de economie en aan de kwaliteit van de samenleving als geheel.

Transitolanden

Transitolanden zijn landen waar goederen door vervoerd worden zonder dat in dat land geladen of gelost wordt. Transitovervoer wordt vaak ook doorvoer genoemd.

WBF

De afkorting WBF staat voor waarde-brutogewicht factor. De WBF geeft de verhouding weer van het brutogewicht en de waarde (in euro’s) van een bepaalde goederensoort.

WVL

Onderdeel van Rijkswaterstaat dat de visie op het hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem en op onze leefomgeving ontwikkelt. Zie ook Rijkswaterstaat.

XML

XML is de Engelse afkorting voor ‘Extensible Markup Language’. XML is een standaard van het World Wide Web Consortium voor de syntaxis van formele opmaaktabellen waarmee men gestructureerde gegevens kan weergeven in de vorm van een platte tekst. Het XML-formaat wordt gebruikt om gegevens op te slaan en om gegevens over het internet te versturen.

Zending

De hoeveelheid goederen van één zelfde soort, die in één keer van één laadplaats naar één losplaats wordt vervoerd op één vervoermiddel. Als een zending over verschillende trajecten door verschillende voertuigen wordt vervoerd, dan moet dit gezien worden als een aparte zending per voertuig.

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

niets (blanco) een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
. het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
0 (0,0) het cijfer is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
* voorlopige cijfers
** nader voorlopige cijfers
- (indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
2016-2017 2016 tot en met 2017
2016/2017 het gemiddelde over de jaren 2016 tot en met 2017
2016/'17 oogstjaar, boekjaar, schooljaar, enz. beginnend in 2016 en eindigend in 2017
2004/'05-2016/'17 oogstjaar enz., 2004/'05 tot en met 2016/'17

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Projectmedewerkers

Maurice Beckers

Math Hamers

Mathijs Jacobs

Paul Ras

Wilfred Zentjens

Medewerkers publicatie

Erwin Vermeulen

Mathijs Jacobs

Daarnaast is er extra correctiewerk verricht op het micromateriaal door de productiemedewerkers van het team wegvervoer.