Literatuur

Agentschap NL (2013), Statusdocument bio-energie 2012.

AID (2003,) AID Infodienst Verbraucherschutz, Ernährung, Landwirtschaft. Biogasanlagen in der Landwirtschaft, Bonn.

Boom, van den en van der Elst, C. (2013), Toekomst Biogas: Van laagwaardige input naar hoogwaardige output Rabobank Food & Agri Thema-update: Biogas, Januari 2013.

CBS (2018), De impact van de energietransitie op de werkgelegenheid, 2008–2017, december 2018.

CBS (2019), Rendementen en CO2-emissie van elektriciteitsproductie in Nederland, update 2017, februari 2019.

CertiQ (2019), Statistisch jaaroverzicht 2018.

Edwards, R., Larivé, J.-F., Mahieu, V., Rouveirolles, P. (2007), Well to wheel analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, CONCAWE, EUCAR and Joint Research Centre, March 2007.

Europees Parlement en de Raad (2003), Richtlijn 2003/30/EG ter bevordering van het gebruik van biobrandstoffen of andere hernieuwbare brandstoffen in het vervoer.

Europees Parlement en de Raad (2009), Directive of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the promotion of the use of energy from renewable sources and amending and subsequently repealing Directives 2001/77/EC and 2003/30/EC.

Europees Parlement en de Raad (2018), RICHTLIJN (EU) 2018/2001 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen.

Europees Parlement en de Raad (2015), Directive of the European Parliament and of the Council of 9 September 2015, amending Directive 98/70/EC relating to the quality of petrol and diesel fuels and amending Directive 20009/28/EC on the promotion of the use of energy from renewable sources.

European Commission (2012), Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Directive 98/70/EC relating to the quality of petrol and diesel fuels and amending Directive 2009/28/EC on the promotion of the use of energy from renewable sources. COM(2012) 595 final.

Eurostat (2011), Minutes of the meeting of the Working Party on “Renewable Energy Statistics” in December 2010.

Eurostat (2018), SHARES 2017 results.

IEA/Eurostat (2004), Energy Statistics Manual, IEA, Parijs.

Jansen, B.I., (2016), Vernieuwd Emissiemodel houtkachels, TNO 2016 R10318.

Koppejan, J., Elbersen, W., Meeusen, M., Bindraban, P. (2009), Beschikbaarheid van Nederlandse biomassa voor elektriciteits- en warmteproductie in 2020. Procede Biomass B.V. En Wageningen UR.

Kremer en Segers (2018), Zonnestroom naar regio, CBS Website.

Lensink, S.M., Wassenaar, J.A., Mozaffarian, M., Luxembourg, S.L., Faasen, C.J. (2012), Basisbedragen in de SDE+ 2013 Conceptadvies. ECN en KEMA, ECN-E--12-017.

Lensink, S.M., (2013), Eindadvies basisbedragen SDE+ 2014, ECN en DNV KEMA, ECN-E--13-050.

Ministerie van Economische Zaken (2006), Doelstelling 9 procent duurzame elektriciteit in 2010 gehaald. Persbericht, 18 augustus 2006.

Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (2011a), Energierapport, juni 2011.

Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (2012), Beantwoording vragen over het netto vermogen van windmolens, Kamerbrief, november 2012.

Nederlandse Emissieautoriteit (2015), Naleving jaarverplichting 2014 hernieuwbare energie vervoer en verplichting brandstoffen luchtverontreiniging, NEa, juli 2015.

Nederlandse Emissieautoriteit (2019), Rapportage Energie voor Vervoer in Nederland 2018, juni 2019.

Panteia (2018) Stand van zaken en evaluatie HCA Topsector Energie. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in de (duurzame) energiesector.

Peene, P., Velghe F., Wierinck, I. (2011), Evaluatie van de vergisters in Nederland. Organic Waste Systems NV (OWS) in opdracht van Agentschap NL, september 2011, Gent, België.

Platform Bio-Energie en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2019), Rapportage over houtige biomassa voor energieopwekking 2018, Juni 2019.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en CBS (2015), Protocol Monitoring Duurzame Energie, update 2015. 2DENB1013. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, April 2015, Utrecht.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2015a), Rapportage hernieuwbare energie 2014, Jaarbericht SDE+, SDE, OV-MEP & MEP, juni 2015.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2016), Rapportage bodemenergiesystemen in Nederland

Analyse van 125 projecten Pub. Nr. RVO-082-1601/RP-DUZA.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2017), SDE+ tender Monomestvergisting gepubliceerd.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2017e), Download Uitgaven MEP SDE(+) per regeling.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2018e), Producties en uitgaven MEP SDE per regeling, 2018.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2019a), Projecten in beheer SDE(+).

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2019b), Uitgaven.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (2019c), Monitor wind op land 2018, april 2019.

Rijksoverheid (2010), Nationaal actieplan voor energie uit hernieuwbare bronnen, Richtlijn 2009/28/EG.

Rijksoverheid (2015), Kamerbrief Warmtevisie, april 2015.

Rijksoverheid (2016), Nederlands consortium bouwt tweede windpark Borssele nog goedkoper, december 2016

Rijksoverheid (2018a), Nuon krijgt vergunning voor windpark zonder subsidie, maart 2018.

Rijksoverheid (2018b). Stimuleringsbeleid lokale hernieuwbare elektriciteitsproductie, juni 2018.

Rijksoverheid (2019a). Vattenfall bouw tweede windpark op zee. Rijksoverheid, juli 2019.

Rijksoverheid (2019b). Kamerbrief over omvorming salderen. Rijksoverheid, april 2019.

Rijkswaterstaat (2015), Afvalverwerking in Nederland, gegevens 2014, ISBN 978-94-91750-10-6.

Rijkswaterstaat (2018), Afvalverwerking in Nederland, gegevens 2017, november 2018.

Segers, R. (2008), Three options to calculate the percentage renewable energy: an example for a EU policy debate. Energy Policy 36, p. 3243–3248.

Segers, R. (2010), Energiebalans van Nederland: CBS versus IEA, Eurostat en UNFCCC, CBS website maart 2010.

Segers, R. (2013), Houtverbruik huishoudens WoON-onderzoek 2012 december 2013, CBS website.

Segers, R. en Busker, H. (2015), Equivalent full load hours for heating of reversible air-air heat pumps, CBS, juni 2015.

SenterNovem (2005), Windkaart van Nederland op 100 m hoogte. Uitgevoerd door KEMA. Publicatienummer 2 DEN-05.04, SenterNovem, Utrecht.

SER (2013), Energieakkoord voor duurzame groei, website SER, september 2013.

Staatsblad (2006), Besluit Biobrandstoffen, nummer 542.

Staatsblad (2014), Besluit Hernieuwbare Energie Vervoer, 2015, nummer 460.

Staatsblad (2018), Besluit Energie Vervoer, nummer 134.

Staatscourant (2009), Regeling dubbeltelling betere biobrandstoffen, nummer 18709.

Sulilatu, WF. (1992), Kleinschalige verbranding van schoon afvalhout in Nederland, TNO-MEP, i.o.v. NOVEM, Apeldoorn.

Sulilatu, WF. (1998), Kleinschalige verbranding van schoon resthout in Nederland, TNO-MEP, i.o.v. NOVEM, EWAB nr. 9831) Apeldoorn.

Van Tilburg, X. Pfeiffer, E.A., Cleijne, J.W., Stienstra, G.J., Lensink, S.M. (2007), Technisch-economische

parameters van duurzame elektriciteitsopties in 2008. Conceptadvies onrendabele topberekeningen, ECN-E--06-025.

De Vries, H. J., Pfeiffer, A. E., Cleijne, J. W., van Tilburg, X. (2005), Inzet van biomassa in centrales voor de opwekking van elektriciteit. Berekening van de onrendabele top. Eindrapport, ECN-C--05-088.

VVD en PvdA (2012), Bruggen slaan. Regeerakkoord, 29 oktober 2012.

Warmerdam, J.M.(2003), Bijdrage Thermische zonne-energie 2002. Ecofys i.o.v de NOVEM, Utrecht.

WUR (2018), Emissies naar lucht uit de landbouw in 2015, WOt-technical report 98.

Colofon

Deze website is ontwikkeld door het CBS in samenwerking met Textcetera Den Haag.
Heb je een vraag of opmerking over deze website, neem dan contact op met het CBS.

Disclaimer en copyright

Cookies

CBS maakt op deze website gebruik van functionele cookies om de site goed te laten werken. Deze cookies bevatten geen persoonsgegevens en hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy. Daarnaast gebruiken wij ook analytische cookies om bezoekersstatistieken bij te houden. Bijvoorbeeld hoe vaak pagina's worden bezocht, welke onderwerpen gebruikers naar op zoek zijn en hoe bezoekers op onze site komen. Het doel hiervan is om inzicht te krijgen in het functioneren van de website om zo de gebruikerservaring voor u te kunnen verbeteren. De herleidbaarheid van bezoekers aan onze website beperken wij zo veel mogelijk door de laatste cijfergroep (octet) van ieder IP-adres te anonimiseren. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere partijen. CBS gebruikt geen trackingcookies. Trackingcookies zijn cookies die bezoekers tijdens het surfen over andere websites kunnen volgen.

De geplaatste functionele en analytische cookies maken geen of weinig inbreuk op uw privacy. Volgens de regels mogen deze zonder toestemming geplaatst worden.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

Leeswijzer

Verklaring van tekens

. Gegevens ontbreken
* Voorlopig cijfer
** Nader voorlopig cijfer
x Geheim
Nihil
(Indien voorkomend tussen twee getallen) tot en met
0 (0,0) Het getal is kleiner dan de helft van de gekozen eenheid
Niets (blank) Een cijfer kan op logische gronden niet voorkomen
2018–2019 2018 tot en met 2019
2018/2019 Het gemiddelde over de jaren 2018 tot en met 2019
2018/’19 Oogstjaar, boekjaar, schooljaar enz., beginnend in 2018 en eindigend in 2019
2016/’17–2018/’19 Oogstjaar, boekjaar, enz., 2016/’17 tot en met 2018/’19

In geval van afronding kan het voorkomen dat het weergegeven totaal niet overeenstemt met de som van de getallen.

Over het CBS

De wettelijke taak van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is om officiële statistieken te maken en de uitkomsten daarvan openbaar te maken. Het CBS publiceert betrouwbare en samenhangende statistische informatie, die het deelt met andere overheden, burgers, politiek, wetenschap, media en bedrijfsleven. Zo zorgt het CBS ervoor dat maatschappelijke debatten gevoerd kunnen worden op basis van betrouwbare statistische informatie.

Het CBS maakt inzichtelijk wat er feitelijk gebeurt. De informatie die het CBS publiceert, gaat daarom over onderwerpen die de mensen in Nederland raken. Bijvoorbeeld economische groei en consumentenprijzen, maar ook criminaliteit en vrije tijd.

Naast de verantwoordelijkheid voor de nationale (officiële) statistieken is het CBS ook belast met de productie van Europese (communautaire) statistieken. Dit betreft het grootste deel van het werkprogramma.

Voor meer informatie over de taken, organisatie en publicaties van het CBS, zie cbs.nl.

Contact

Met vragen kunt u contact opnemen met het CBS.

Medewerkers

Auteurs

André Meurink

Glenn Muller

Reinoud Segers

Redacteur

Otto Swertz